گزارش جدید نشان میدهد که امروزه تعداد بیشتری از مردم، بهویژه در بازارهای توسعهیافته، به خرید گوشیهای هوشمند پرچمدار تمایل دارند.
به گزارش تکناک، براساس دادههای جدید مؤسسه کانترپوینت، حدود ۲۵ درصد از گوشیهای عرضهشده در سال ۲۰۲۴ در بازار جهانی، بهطور میانگین قیمت عمدهفروشی ۶۰۰ دلار یا بیشتر داشتهاند. این آمار نشاندهنده رشد مداوم روند پرچمدارشدن بازار گوشیهای هوشمند است؛، زیرا تعداد بیشتری از کاربران به خرید مدلهای گرانقیمت روی آوردهاند.
نئووین مینویسد که سهم گوشیهای پرچمدار در بازار از ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است. این رشد ناشی از افزایش تقاضای خریدارانی است که بهدنبال دستگاههایی با ویژگیهای پیشرفته هستند.
در این بازار، اپل همچنان برتری خود را حفظ کرده و در سال ۲۰۲۴ بیش از ۶۷ درصد از سهم بازار گوشیهای پرچمدار را ازآن خود کرده است. بااینحال، این شرکت در مقایسه با سال گذشته که سهمی معادل ۷۲ درصد داشت، با کاهش مواجه شد. رقابت میان سامسونگ، هواوی، شیائومی و گوگل موجب شد اپل بخشی از سهم خود را از دست بدهد.
در بخش گوشیهای Ultra-Premium که قیمت عمدهفروشی آنها ۱,۰۰۰ دلار یا بیشتر است، برای نخستین بار سهم بازار بیش از ۴۰ درصد رشد کرد. این افزایش نشان میدهد که علاقه کاربران به مدلهای پرچمدار بیشازپیش شده است.
در این دسته، اپل همچنان جایگاه نخست را در اختیار دارد و میانگین قیمت فروش آیفون برای اولین بار از ۹۰۰ دلار فراتر رفت. براساس این گزارش، تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند بیش از آنکه بر حجم فروش تمرکز کنند، افزایش درآمد را در اولویت قرار دادهاند. این تغییر استراتژی باعث شد که بخش گوشیهای پرچمدار در سال ۲۰۲۴ با رشد سالانه ۸ درصدی مواجه شود که حتی از رشد کلی ۵ درصدی بازار گوشیهای هوشمند نیز بیشتر است.

با اینکه ایالات متحده سریعترین اینترنت جهان را ندارد، بیشترین سهم بازار گوشیهای پرچمدار را در اختیار دارد. این گزارش نشان میدهد که آمریکا در سال ۲۰۲۴ با سهم ۲۵ درصدی، بزرگترین بازار گوشیهای پرچمدار بوده و پساز آن، چین با ۲۴ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته است.
در همین حال، هند، یکی از بازارهای بزرگ گوشیهای هوشمند از نظر تعداد فروش، از سال ۲۰۲۰ تاکنون رشد پنجبرابری را در بازار گوشیهای پرچمدار تجربه کرده است. این افزایش بهدلیل تمایل بیشتر مشتریان به برندهای برتر صورت گرفته است. همچنین، شرایط پرداخت اقساطی و پیشنهادهای معاوضهای موجب شده تا خرید گوشیهای گرانقیمت برای کاربران آسانتر شود.
به گفته این گزارش، روند پرچمدارشدن بازار گوشیهای هوشمند همچنان ادامه خواهد یافت؛ هرچند سرعت رشد آن اندکی کاهش خواهد یافت. انتظار میرود که در چین، این بخش بهدلیل ارائه یارانههای دولتی برای خرید گوشیهای هوشمند، رشد بیشتری تجربه کند.
عوامل متعددی باعث شده است تا گوشیهای پرچمدار با وجود قیمتهای گران، مشتریان بیشتری جذب کنند. افرادی که بهدنبال تجربه کاربری بهتری هستند، معمولاً مدلهایی را انتخاب میکنند که به پردازندههای قدرتمندتر، دوربینهای پیشرفتهتر، نمایشگرهای باکیفیتتر و قابلیتهای هوش مصنوعی مولد مجهز هستند.
در مقابل، شرکتهای تولیدکننده گوشیهای هوشمند با ارائه پشتیبانی نرمافزاری بلندمدت و سختافزار بهینهشده برای آینده، سعی میکنند قیمت گران محصولات خود را توجیه کنند. سامسونگ و گوگل با ارائه ۷ سال پشتیبانی نرمافزاری برای سری پیکسل و مدلهای پرچمدار گلکسی، حتی از ۵ سال پشتیبانی نرمافزاری آیفون نیز فراتر رفتهاند.
درباره اپل نیز گزارشها نشان میدهد که یکپارچگی اکوسیستم این شرکت، نقش مهمی در ترغیب کاربران به خرید مدلهای گرانقیمت دارد. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در گزارش مالی سهماهه اول ۲۰۲۵ اعلام کرد که فروش مدلهای آیفون ۱۶ در بازارهایی که قابلیتهای Apple Intelligence در آنها ارائه شده است، عملکرد بهتری داشتهاند.
خوشبحال هرکی پولشو داره میتونه بخره واقعاً خیلی خوبه بتونی یک گوشی هوشمندو رده بالا داشته باشی تجربه فوقالعاده ایه