روسیه از یخشکن هستهای جدید خود به نام چوکوتکا (Chukotka) رونمایی کرد، که به ناوگان یخشکنهای هستهای پیوسته است.
به گزارش تکناک، مراسم رونمایی از این کشتی به طور آنلاین و از طریق لینک ویدیویی تحت نظارت ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه برگزار شد.
پیشبینی میشود که این کشتی جدید از سری پروژه 22220 روسیه، عمر 40 ساله داشته باشد و بتواند شرایط سخت قطبی را تحمل کند. همچنین این کشتی میتواند از یخهایی تا ضخامت 2.8 متر عبور کند.
هدف از رونمایی این کشتی، افزایش ترافیک باربری در مسیر دریای شمال است.
فهرست مطالب
قصد روسیه از افزایش ترافیک باربری در مسیر دریای شمال
پوتین تأکید کرد که گسترش ناوگان یخشکنهای روسیه برای توسعه سرزمینهای قطبی این کشور ضروری است.
او گفت: «مایلم تأکید کنم که برنامههای ما برای توسعه سرزمینهای قطبی و افزایش ترافیک باربری در مسیر دریای شمال به گسترش ناوگان یخشکنهای روسیه بستگی دارد.»
پوتین تصریح کرد: «ما برنامههای بلندپروازانهای در این زمینه داریم. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. در این راستا، پیشنهاد میکنم جلسهای ویژه در این خصوص برگزار کنیم تا همه جنبههای توسعه پیشرفته مسیر دریای شمال به طور کامل مورد بحث قرار گیرد تا راهحلهای عملی و مشخصی پیدا کنیم.»
همچنین سه کشتی هستهای نسل جدید به نامهای آکتیکا، سیبری و اورال، از پایگاه کشتیسازی بالتیک به آب انداخته شدهاند و هماکنون در آبهای مسیر دریای شمال در حال فعالیت هستند.
برنامهریزی روسیه برای تحویل یک یخشکن دیگر
در هفتههای آینده، روسیه برنامه دارد تا یخشکن دیگری به نام یاکوتیا که بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده است را تحویل دهد.
پوتین تأکید کرد که روسیه باید گزینههایی برای ایجاد قیمتگذاری بهتر برای حمل و نقل بار با یخشکنها در نظر بگیرد تا شرکتهای بیشتری بتوانند از این خدمات استفاده کنند. این مسئله خیلی مهم است چون هر ساله تعداد بیشتری از شرکتهای داخلی و خارجی به این مسیر علاقهمند میشوند.
روسیه اعلام کرده که سال آینده طبق توافق، یخشکن استالینگراد از همین نوع ساخته خواهد شد. همچنین یخشکن هستهای جدیدی به نام لیدر، که قدرتمندترین یخشکن است، در حال ساخت در کارگاه کشتیسازی زوزدا در شرق روسیه میباشد.
پوتین اعلام کرد: «ساخت این کشتیهای قدرتمند مدرن تجلی دیگری از پتانسیل صنعتی، علمی، فناوری و منابع انسانی روسیه است. اقتصاد ملی روسیه باید بر اساس فناوریهای بومی و راهحلهای علمی پیشرفته توسعه یابد.»
یخشکن هستهای چوکوتکا از دو رآکتور RITM-200 نیرو میگیرد
روسیه تأکید کرده است که برای استفاده کامل از مسیر دریایی شمالی خود، به یک ناوگان باری سنگین نیاز دارد که شامل نفتکشها، کشتیهای حمل بار، کشتیهای کانتینری و کشتیهای حمل LNG باشد. این کشتیها در کارگاه کشتیسازی زوزدا در حال ساخت هستند.
در حال حاضر، تعداد سفارشها به ۲۶ کشتی رسیده است. علاوه بر این، برنامه بلندمدت زوزدا تا سال ۲۰۳۷ شامل ساخت ۹۲ کشتی یخشکن برای تأمین نیازهای مسیر دریای شمال میباشد.
کشتی چوکوتکا ۱۷۳ متر طول، ۳۴ متر عرض و ۵۷ متر ارتفاع دارد. پهلوی این کشتی ۱۵.۲ متر است و در آب صاف سرعتی برابر با ۲۲ گره دریایی دارد. این یخشکن با دو رآکتور هستهای RITM-200 کار میکند، که هر کدام توان حرارتی ۱۷۵ مگاوات دارند. به گفته World Nuclear News، این کشتی هماکنون رآکتورها و بیشتر تجهیزات اصلی خود را دارد.
ادعا میشود که این کشتی بزرگترین و قدرتمندترین یخشکن جهان است. با ظرفیت خدمهای معادل ۵۴ نفر، این کشتی دارای ظرفیت جابهجایی آب به میزان ۳۳.۵ هزار تن میباشد.