قابلیت ذخیره حالت (Save State) از مدتها قبل در دنیای شبیهسازها رایج است، اما به نظر میرسد که این قابلیت امکان دارد به کنسولهای بازی و کنترلر پلیاستیشن نیز راه پیدا کند.
به گزارش تکناک، طبق یک سند قانونی که توسط Tech4Gamers در وبسایت PatentScope مشاهده شده، سونی به تازگی پتنتی را برای نسخه آینده کنترلر پلیاستیشن ثبت کرده است که دکمهای اختصاصی برای ذخیره حالت دارد.
بخشی از این سند میگوید: «کاربر میتواند با استفاده از یک یا چند ورودی کنترلر پلیاستیشن، وارد حالت بازگشت به عقب (Rewind Mode) از گیمپلی زنده شود تا گیمپلی اخیر را مشاهده کند (مانند بازگشت به عقب، جلو بردن، پخش و غیره) و سپس به گیمپلی زنده بازگردد.» البته باید توجه داشت که همه پتنتها به محصول واقعی تبدیل نمیشوند.
برای کاربران شبیهسازهای مختلف، این حالت بازگشت به عقب شباهت زیادی به قابلیتهای ذخیره و بارگذاری حالت دارد که در این نرمافزارها معمول است. حتی بازیهای رترو Nintendo Switch Online نیز این روزها از قابلیت ذخیره حالت و بازگشت به عقب بهرهمند هستند.
با وجود این، سونی قصد دارد بهجای اینکه قابلیت ذخیره حالت را روی یک دکمه ترکیبی مثل شبیهسازهای PC یا ترکیب دکمههای خاص مانند Switch تنظیم کند، دکمهای اختصاصی برای این قابلیت قرار دهد، که به احتمال زیاد در نزدیکی D-Pad خواهد بود.
خارج از شبیهسازهای رسمی و غیررسمی، مثالهای دیگری از کاربردهای ذخیره حالت در بازیها وجود دارد و فقط به فایلهای ذخیره معمولی اختصاص ندارد.
یکی از مثالهای جالب این ویژگی، بازی Prince of Persia: Sands of Time است که در نوامبر ۲۰۰۳ برای PlayStation 2، Xbox و Nintendo GameCube عرضه شد. این بازی از مکانیک «شنهای زمان» استفاده میکرد که به بازیکنان اجازه میداد تا زمان را به عقب برگردانند و اشتباهات خود را جبران کنند. این ویژگی مشابه قابلیتی است که سیستمهای ذخیره حالت در شبیهسازها برای بازگرداندن کاربران به لحظهای قبل از مرگ یا اشتباهات دیگر دارند.
البته لازم به ذکر است که دکمهای مانند این، حتی در سطح سیستم، با همه بازیها سازگار نخواهد بود. به عنوان مثال، بازیهای چندنفره که به هماهنگی وضعیت بازی بین بازیکنان و سرورها نیاز دارند، این امکان را نخواهند داشت.
یک دکمه اختصاصی برای این قابلیت تنها در بازیهای تکنفره قابل استفاده خواهد بود و برخی از طرفداران ممکن است حتی استدلال کنند که این قابلیت میتواند تجربه بازیها را تغییر دهد، به خصوص طرفداران بازیهای Soulsborne که به سختی و چالش ثابت بازیهای خود وفادار هستند.