استارتآپ انگلیسی AltoVolo از هواپیمای الکتریکی جدید سه نفره خود به نام Sigma با برد ۸۲۱ کیلومتر رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این وسیله نقلیه پرنده که در رده eVTOL (پرنده عمودپرواز برقی) دستهبندی میشود، از ترکیب قدرت بالای موتوری، برد طولانی، طراحی فشرده و صدای کم بهره میبرد و قرار است به گزینهای برای جابهجایی شخصی در مناطق شهری و مسکونی تبدیل شود.
هواپیمای الکتریکی سه نفره Sigma میتواند سه سرنشین را با سرعت کروز ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت و با صدایی تا ۸۰ درصد کمتر از یک بالگرد معمولی جابهجا کند.

این مشخصات قابل توجه در شرایطی مطرح میشود که بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه eVTOL هنوز نتوانستهاند به چنین عملکردی نزدیک شوند. برای مثال، تاکسی هوایی Midnight متعلق به شرکت Archer Aviation حداکثر سرعتی برابر با ۲۴۱ کیلومتر بر ساعت و بردی حدود ۱۶۰ کیلومتر دارد. همچنین نمونه آزمایشی مجهز به سلول سوختی شرکت Joby، که به تازگی موفق به ثبت پروازی به طول ۸۴۲ کیلومتر شده است، در بهترین حالت میتواند به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت برسد.

با وجود این مقایسهها، شرکت AltoVolo تأکید دارد که Sigma برای کاربردی متفاوت طراحی شده است. در حالی که شرکتهای Archer و Joby به دنبال توسعه تاکسیهای هوایی برای حملونقل سریع شهری هستند، Sigma با برد بالا و عملکرد کمصدا، میتواند جایگزینی مناسب برای بالگردهای شخصی در مناطق مسکونی باشد.
به گفته این شرکت، هواپیمای الکتریکی سه نفره Sigma تنها ۴.۸ متر عرض دارد، که تقریباً به اندازه یک درب گاراژ دوبل است. این هواپیما به یک پیشرانه با توان ۱۶۰۸ اسببخار مجهز است، که حتی در صورت از کار افتادن یکی از جتها نیز به کار خود ادامه میدهد. وزن کلی آن، به همراه سه سرنشین، فقط ۹۸۰ کیلوگرم است؛ وزنی که با یک خودروی هایپر مانند Gordon Murray T.50 برابری میکند.

طراحی فنی این پرنده نیز نوآورانه توصیف شده است. شرکت AltoVolo مدعی است که با بهرهگیری از یک سیستم الکتروجت چرخشی که ثبت اختراع آن در دست اقدام است و با استفاده از آیرودینامیک یکپارچه، موفق به ترکیب مزیتهای باتری (برای برخاست و فرود عمودی) و سوخت مایع (برای پروازهای طولانیمدت) شده است.
با وجود این، کارشناسان هشدار میدهند که اجرای چنین پروژههایی با چالشهای فنی و اقتصادی زیادی همراه است. اگرچه شرکت اعلام کرده که طراحی و مهندسی Sigma توسط یک مهندس باسابقه در حوزه هوافضا تأیید شده و سیستم پرواز خودران آن نیز با همکاری شرکت شناختهشده Embention توسعه یافته است، اما اطلاعات مشخصی درباره سابقه بنیانگذار این استارتآپ، Will Wood، در دسترس نیست.

شرکت AltoVolo اعلام کرده است که مرحله آزمایشی نمونه اولیه به پایان رسیده و اکنون در حال آمادهسازی برای ساخت نسخه نمایشی در مقیاس کامل است. همچنین قرار است پیشفروش این جت هیبریدی عمودپرواز از ماه ژوئیه آغاز شود.