افزایش مشترکان استارلینک باعث شده است تا این سرویس ماهوارهای به بزرگترین منبع درآمد اسپیسایکس و نقطه اتکای مالی این شرکت تبدیل شود.
به گزارش سرویس اینترنت تکناک، استارلینک، سرویس اینترنت ماهوارهای اسپیسایکس، اعلام کرد که تعداد مشترکان جهانی خود را به ۹ میلیون نفر رسانده است. همچنین، این شرکت فاش کرد که پایگاه مشتریانش با نرخ چشمگیر بیش از ۲۰ هزار کاربر جدید در روز درحال گسترش است.
درحالحاضر، استارلینک فعالیتهای خود را در ۱۵۵ بازار مختلف انجام میدهد و بیش از ۹ میلیون مشتری فعال را با اینترنت پرسرعت در ۱۵۵ کشور، قلمرو و بسیاری بازارهای دیگر بههم متصل میکند. این سرویس از صورت فلکی متشکل از بیش از ۹,۰۰۰ ماهواره در مدار پایین زمین برای ارائه اتصال اینترنتی، بهویژه در مناطق دورافتاده و محروم، بهره میبرد.
این رشد سریع یک سال چشمگیر را برای شرکت هوافضا و موشکی ایلان ماسک رقم میزند. گزارش پیشرفت دسامبر ۲۰۲۴ اسپیسایکس نشان میداد که استارلینک ۴/۶ میلیون مشتری داشت و این تعداد تا آگوست ۲۰۲۵ به ۷ میلیون رسید. ایلان ماسک این ماه اعلام کرده بود که شبکه ماهوارهای تاکنون بزرگترین عامل درآمدزایی اسپیسایکس را ازآنِ خود کرده است.
همچنین، اسپیسایکس ظاهراً خود را برای عرضه اولیه عمومی (IPO) در سال آینده آماده میکند و برآوردی از ارزش این شرکت به ۱/۵ تریلیون دلار میرسد که ظرفیت عظیم مالی بخش استارلینک آن را برجسته میسازد.
براساس دادههای کلودفلر، یکی از شرکتهای امنیت سایبری که دهها میلیون درخواست را بین کاربران و وبسایتها در هر ثانیه مدیریت میکند، ترافیک جهانی وب از کاربران سرویس اینترنت ماهوارهای اسپیسایکس در سال ۲۰۲۵ بیش از دو برابر افزایش یافته است.
فراتر از کاربران خانگی، بیش از ۱۰ شرکت هواپیمایی برنامههای خود را برای استفاده از استارلینک بهمنظور ارائه وایفای پرسرعت در هواپیماهای خود اعلام کردهاند. اسپیسایکس اشاره کرده است که بهزودی سرویس اپراتور موبایل خود را راهاندازی خواهد کرد تا خدمات خود را بیشازپیش گسترش دهد.

موفقیت اسپیسایکس به استارلینک محدود نمیشود. این شرکت با تجاریسازی موفق موشکهایی با قابلیت استفاده مجدد که بسیاری در صنعت فضایی قبلاً آن را غیرممکن میپنداشتند، انقلاب بزرگی در پروازهای فضایی ایجاد کرده است.
اسپیسایکس اکنون بار بیشتری از هر شرکت دیگری به مدار پرتاب میکند و از فرصتهایی که با دورشدن ناسا و پنتاگون از پروازهای فضایی صرفاً دولتی پدید آمدند، بهره برده و تقاضای عظیم برآوردهنشدهای را در اتصال جهانی پر کرده است.
بیزنساینسایدر مینویسد که جامعه اسپیسایکس را بهدلیل فرهنگ کاراییمحور آن که ماسک هدایت میکند، نیز میشناسد. این شرکت دیدگاههای جاهطلبانه بنیانگذار میلیاردر خود را برای مستعمرهسازی مریخ و قراردادن مراکز داده در فضا با موشک غولپیکر استارشیپ خود، نهایتاً محقق خواهد کرد.

















