شرکت ژاپنی Subaru تصمیم گرفته است وانت نوستالژیک Subaru Brat خود را با ظاهری مدرن و پیشرانهای تمامبرقی دوباره عرضه کند.
به گزارش تکناک، وانت نوستالژیک Subaru Brat که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با طراحی منحصربهفرد خود شناخته میشد، قرار است با کمک شریک دیرینه خود، تویوتا، به بازار بازگردد.

بر اساس گزارش منتشرشده توسط وبسایت CarsGuide، شرکت Subaru قصد دارد نخستین وانت برقی خود را با الهام از مدل Brat عرضه کند؛ مدلی که در استرالیا با نام Brumby شناخته میشد و حتی در ایالات متحده نیز محبوبیت بالایی داشت. جالب آنکه یکی از دارندگان مشهور آن، رونالد ریگان، رئیسجمهور پیشین آمریکا بود، که در سال ۱۹۷۸ یک دستگاه Brat در اختیار داشت.
مدل جدید به احتمال زیاد بر پایه پلتفرم مفهومی EPU متعلق به تویوتا توسعه خواهد یافت؛ پلتفرمی که نخستین بار در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۳ رونمایی شد و با طراحی فشرده و جمعوجور خود، شباهتهایی با Brat کلاسیک دارد.
اگرچه تاکنون اطلاعات رسمی درباره مشخصات فنی مدل برقی Brat منتشر نشده است، اما انتظار میرود که این خودرو همانند گذشته به سیستم چهارچرخ متحرک (AWD) مجهز شود. همچنین حالتهای رانندگی متنوع برای مسیرهای برفی، گلی، شنی و دیگر شرایط آفرود برای آن در نظر گرفته شدهاند.
ابعاد مفهومی EPU برابر با ۵۰۷۰ میلیمتر طول، ۱۹۱۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۰ میلیمتر ارتفاع است. این در حالی است که مدل کلاسیک Brat ابعادی به مراتب کوچکتر با طول ۴۴۲۴ میلیمتر، عرض ۱۶۲۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۱۵ میلیمتر داشت. این تفاوت ابعاد میتواند نشاندهنده عرضه یک نسخه کوچکتر و دوبارهطراحیشده از Brat برای حفظ هویت اصلی آن باشد.

همکاری نزدیک Subaru و تویوتا که پیشتر در تولید خودروهایی نظیر bZ4X و Solterra نمود داشت، حالا به نظر میرسد که وارد مرحله تازهای شده است. این دو شرکت ژاپنی قصد دارند در سالهای پیش رو، مجموعهای از خودروهای برقی مشترک توسعه دهند. طبق گمانهزنیها، ممکن است تویوتا تولید این وانت برقی را در خاک آمریکا آغاز کند؛ موضوعی که به تقویت جایگاه Subaru در بزرگترین بازار هدف خود نیز کمک خواهد کرد.
اگرچه مدل جدید وانت نوستالژیک Subaru Brat میتواند گزینهای متمایز در میان وانتهای برقی بازار جهانی باشد، اما عرضه آن در آمریکا در هالهای از ابهام قرار دارد. سیاستهای تجاری جدید و تعرفههای وارداتی دولت ترامپ ممکن است مانعی بر سر راه ورود مستقیم این خودرو به بازار ایالات متحده ایجاد کند.

با وجود این، شرکت Subaru برنامه دارد تا حداقل یک خودروی برقی دیگر نیز در بازار آمریکا معرفی کند. در همین راستا، این شرکت در نمایشگاه نیویورک ۲۰۲۵ از مدل Trailseeker رونمایی کرد؛ دومین خودروی جهانی تمامبرقی برند که سقفی بلندتر، فضای بار بیشتر و بردی در حدود ۲۶۰ مایل ارائه میدهد.
بازگشت Brat به عنوان یک وانت برقی میتواند یکی از جذابترین پروژههای بازطراحی خودروهای کلاسیک در سالهای اخیر باشد. در دنیایی که خودروهای بزرگ و پرمصرف روزبهروز با جایگزینهای برقی و هوشمند مواجه میشوند، یک وانت دو نفره، فشرده و تمامبرقی با طراحی اصیل ژاپنی میتواند انتخابی خاص برای خریداران ماجراجو و علاقهمند به سبک قدیمی اما با فناوری نو باشد. اکنون باید دید Subaru و تویوتا چگونه از این فرصت برای احیای یک نام ماندگار استفاده خواهند کرد.