شرکت سوزوکی از دو موتورسیکلت خیابانی جدید با نامهای GSX-8T و GSX-8TT در قالب موتورسیکلتهای نیکد و میانرده با طراحی چشمنواز نئو-رترو رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این دو مدل شباهتهای فنی فراوانی دارند و تنها در برخی جزئیات طراحی از یکدیگر متمایز میشوند. درواقع میتوان آنها را نسخههایی کلاسیکمحور از GSX-8S دانست. هر دو موتورسیکلت به پیشرانه ۷۷۶ سیسی دو سیلندر چهارزمانه خطی مجهز شدهاند، که در مدلهای GSX-8S و GSX-8R نیز مورد استفاده قرار گرفته است. از دیگر ویژگیهای ظاهری مشترک این دو مدل میتوان به چراغ جلوی گرد با لبه پایین صاف اشاره کرد.

از جمله نوآوریهای این خانواده، میتوان به نصب آینههای دستهفرمان به صورت استاندارد اشاره کرد؛ ویژگی که کمک میکند GSX-8T و 8TT از رقیبی مانند Honda CB650R با طراحی مشابه جلو، متمایز شوند. همچنین سوزوکی این موتورسیکلتهای خیابانی میانرده را با رنگآمیزیهای خاص عرضه کرده است، که فراتر از ترکیبهای رنگی رایج هستند. رنگ سبز مات متالیک استیل و طلایی سوخته آبنباتی در مدل GSX-8T بهویژه با کمکفنرهای جلوی طلاییرنگ هماهنگی چشمگیری دارند.
مدل GSX-8TT از نظر طراحی به دهه ۷۰ میلادی اشاره دارد و از پوشش چراغ جلو و سینی زیر موتور خاص بهره میبرد. همچنین این مدل دارای رینگهایی با رنگ هماهنگ با بدنه، کمکفنرها و پوششهای جلوی مشکی و برچسبهای گرافیکی الهامگرفته از مسابقات است.
در بعد فنی، هر دو مدل به مجموعهای از فناوریهای مدرن از جمله کنترل الکترونیکی دریچه گاز، سه حالت رانندگی با نقشههای متفاوت برای سیستم تزریق سوخت و جرقهزنی، تعویض دنده سریع دوطرفه، سیستم ABS، کنترل کشش در سه سطح، سیستم کمککلاچ برای تعویض نرمتر دندهها و فناوری جلوگیری از خاموش شدن در دورهای پایین مجهز شدهاند. تمامی این تنظیمات از طریق نمایشگر ۵ اینچی رنگی TFT قابل کنترل هستند.

پیشرانه این موتورسیکلتهای خیابانی میانرده سوزوکی با آرایش میللنگ ۲۷۰ درجهای، توان تولید ۸۲ اسببخار قدرت و ۷۸ نیوتنمتر گشتاور را دارد. این خروجی با توجه به وزن ۲۰۱ کیلوگرمی مدل GSX-8T و ۲۰۳ کیلوگرمی مدل GSX-8TT برای رانندگی پرشتاب در مسیرهای شهری و بزرگراهی، مناسب ارزیابی میشود.
ارتفاع زین در هر دو مدل برابر با ۸۱۵ میلیمتر است، که باعث میشود طیف گستردهای از موتورسواران بتوانند بهراحتی از آن استفاده کنند. همچنین شرکت سوزوکی برای استارت زدن سریع و مطمئن در دماهای پایین، از باتری لیتیوم-یونی بهره گرفته است. فرمان با طراحی کمی متمایل به جلو نیز تجربهای ترکیبی از راحتی و درگیر شدن با سواری فراهم میآورد.
مخزن سوخت این دو مدل نسبت به GSX-8S بزرگتر طراحی شده و ظرفیت آن به ۱۶.۵ لیتر (۴.۴ گالن) رسیده است، در حالی که GSX-8S تنها ۱۴ لیتر (۳.۷ گالن) ظرفیت داشت. این ارتقا باعث افزایش شعاع حرکتی خواهد شد.
سیستم تعلیق جلو و کمکفنر عقب قابل تنظیم، از برند KYB انتخاب شدهاند و وظیفه ترمزگیری را ترمزهای چهار پیستونه شعاعی Nissin با دیسکهای دوتایی ۳۱۰ میلیمتری برعهده دارند.



شرکت سوزوکی هنوز قیمت این موتورسیکلتهای خیابانی میانرده خود را برای بازار ایالات متحده اعلام نکرده است، اما در بریتانیا، مدل GSX-8T با قیمت ۹۵۹۹ پوند (معادل تقریبی ۱۳۰۷۵ دلار) و مدل GSX-8TT با قیمت ۹۹۹۹ پوند (حدود ۱۳۶۲۰ دلار) عرضه شدهاند. با توجه به قیمت ۹۷۴۰ دلاری مدل GSX-8S در بازار آمریکا، انتظار میرود که قیمت پایه مدلهای جدید اندکی بالاتر از ۱۰ هزار دلار باشد.
در این بازه قیمتی، GSX-8T و GSX-8TT رقبایی مستقیم برای Honda CB650R با سیستم E-clutch و پیشرانه چهار سیلندر با توان ۹۴ اسببخار محسوب میشوند. همچنین Triumph Trident 660 با قدرت ۸۱ اسببخار و قیمت پایه ۸۵۹۵ دلار از دیگر رقبای مطرح این کلاس خواهد بود.
علاقهمندان به طراحیهای برگرفته از دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی، اکنون گزینههایی جذاب و مجهز به فناوری روز در اختیار دارند.