شرکت تسلا در ادامه تلاشهای خود برای مقابله با رشد سریع خودروسازان داخلی چین، از دو مدل جدید خودروهای الکتریکی خود با نامهای مدل ۳ پلاس و مدل YL در این کشور رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، معرفی این مدلها در شرایطی صورت میگیرد که رقابت قیمتی در بازار خودروهای برقی چین به اوج رسیده و فشار فزایندهای بر برندهای خارجی وارد شده است. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت فناوری اطلاعات چین، تسلا مجوز فروش مدل جدید Model YL را در این کشور دریافت کرده است. این مدل که نسخهای ارتقایافته از شاسیبلند محبوب Model Y به حساب میآید، که با افزایش ۱۸ سانتیمتری در طول و بیش از ۲.۵ سانتیمتری در ارتفاع، اکنون به یک خودروی ششنفره با سه ردیف صندلی واقعی تبدیل شده است.



همچنین مدل YL دارای طراحی جدید در قسمت عقب، رینگها و صندلیها است و از یک اسپویلر تازه بهره میبرد. این خودرو به صورت چهار چرخ محرک عرضه میشود و دارای دو موتور الکتریکی است: یک موتور با توان ۱۴۲ کیلووات در محور جلو و موتور دیگر با توان ۱۹۸ کیلووات در محور عقب، که در مجموع ۳۴۰ کیلووات (۴۵۶ اسب بخار) قدرت تولید میکنند. حداکثر سرعت این خودرو ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
در حالی که نسخههای فعلی Model Y در آمریکا با ردیف سوم اختیاری و فضای محدود پا عرضه میشوند، تسلا با مدل YL تلاش کرده است تا با ارائه فضای داخلی کاربردیتر، به صورت مستقیم به رقابت با خودروهای سهردیفه ساخت شرکتهایی همچون NIO و Li Auto وارد شود. بهویژه مدل Onvo L90 ساخت NIO، که با قیمت پایه ۳۹ هزار دلار در چین به فروش میرسد، از رقبای مستقیم مدل YL خواهد بود.
بر اساس گزارش Electrek، قیمت پایه مدل YL در بازار چین بیش از ۵۰ هزار دلار خواهد بود؛ قیمتی که ممکن است با توجه به فضای رقابتی شدید، برای تسلا چالشبرانگیز باشد.
همچنین شرکت تسلا در کنار مدل YL، نسخهای جدید از سدان مدل ۳ را با نام مدل ۳ پلاس معرفی کرده است. این خودرو که به تازگی مجوز فروش را در چین دریافت کرده است، از یک موتور محرک روی محور عقب و باتری NMC (نیکل، منگنز، کبالت) ساخت شرکت LG بهره میبرد. این نوع باتریها، نسبت به باتریهای LFP که در مدلهای اقتصادیتر بهکار میروند، ظرفیت و قیمت بالاتری دارند و اغلب در نسخههای دو دیفرانسیل Long Range و Performance مورد استفاده قرار میگیرند.



در حال حاضر تسلا، سه نسخه از مدل 3 را در چین عرضه میکند:
- نسخه دیفرانسیل عقب (RWD) با باتری LFP؛
- نسخه Long Range AWD با باتری NMC؛
- نسخه Performance AWD با باتری NMC.
نسخه جدید مدل ۳ پلاس تسلا با استفاده از باتری NMC و تکموتوره بودن، ترکیبی از برد بیشتر و قیمت مناسبتر را هدف قرار داده است. با وجود این، تاکنون اطلاعات دقیقی درباره برد حرکتی یا قیمت آن منتشر نشده است.
معرفی این مدلها در حالی صورت میگیرد که تسلا در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ با کاهش ۱۴ درصدی در آمار تحویل جهانی خودرو روبهرو شده است. مدل تازهسازیشده Model Y که با نام رمز “Juniper” شناخته میشد نیز نتوانست به بهبود فروش تسلا در بازار چین کمک چندانی کند.
از سوی دیگر، جنگ قیمتی میان تسلا، BYD، شیائومی و دیگر خودروسازان داخلی به قدری شدت گرفته، که دولت چین نسبت به پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده است. به گزارش بلومبرگ، مقامات چینی رقابتهای «غیرمنطقی» را تهدیدی برای سلامت اقتصادی کشور میدانند و معتقد هستند که ادامه این روند ممکن است باعث تضعیف کل صنعت خودرو شود.
با ورود مدل ۳ پلاس تسلا و مدل YL به بازار چین، تسلا امیدوار است که سهم خود را در بازار خودروهای الکتریکی حفظ کند؛ بازاری که اکنون با حضور پرقدرت برندهای داخلی، بیش از هر زمان دیگری چالشبرانگیز شده است.