شرکت طراحی مشهور ایتالیایی Zagato در مراسم Concorso d’Eleganza Villa d’Este از خودرو کوپه منحصربهفرد مبتنی بر آلفارومئو 8C رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این خودرو که DoppiaCoda (به معنای «دُمدوقلو») نام دارد، یک پروژه سفارشی و تکنمونه است که به درخواست یک کلکسیونر ثروتمند ایتالیایی ساخته شده است.
نام خودرو به ترکیبی از طراحی Kammback (یا K-tail) و یک باله عقب گرد اشاره دارد. طراحی Kammback نخستین بار توسط طراح آلمانی، وونیبالد کام، در خودروی BMW Kamm Coupe 1938 معرفی شد و به دلیل کاهش درگ آیرودینامیکی، هنوز هم در برخی خودروها دیده میشود.

در حالی که آلفارومئو 8C بهعنوان یکی از زیباترین خودروهای مدرن شناخته میشود، زاگاتو با جسارت دست به بازطراحی آن زده است. اینکه آیا نتیجه کار توانسته از طرح خاطرهانگیز Wolfgang Egger و Daniele Gaglione در دهه ۲۰۰۰ پیشی بگیرد یا نه، محل بحث است. با این حال، 8C که توسط تیم طراحی Centro Stile Alfa Romeo ساخته شده بود، هنوز هم یک سوپراسپرت چشمنواز به شمار میرود.


همانند پروژه M4، طراحی DoppiaCoda نیز بدون سقف معروف «دو برآمدگی» زاگاتو کامل نمیشد. هرچند که کل بدنه خودرو بازطراحی شده، اما بخش عقب آن بیش از همه جلب توجه میکند. تیم زاگاتو با بهرهگیری از تجربه پروژه سال گذشته خود با Alpine A110، که دارای سپر عقب بلند و قابل جداسازی بود، بخش پشتی 8C را با رویکردی نوین بازآفرینی کرده است.
در حال حاضر، هیچ اطلاعات رسمی درباره مشخصات فنی این خودرو منتشر نشده؛ اما گمانهزنیها حاکی از آن است که زاگاتو پیشرانه V8 برگرفته از فراری را حفظ کرده باشد. این موتور ۴.۷ لیتری تنفس طبیعی در مدل استاندارد 8C، قدرتی معادل ۴۴۴ اسببخار و گشتاوری معادل ۴۸۰ نیوتنمتر تولید میکرد. انتقال نیرو از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعته خودکار و دیفرانسیل عقب انجام میشد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۴.۲ ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۹۲ کیلومتر در ساعت بود.
این نخستین باری نیست که زاگاتو نسخهای متفاوت از 8C را معرفی میکند. در همین مراسم در سال ۲۰۱۰ نیز زاگاتو از مدل TZ3 Corsa بهعنوان یک نمونه تکساخته برای مجموعهدار آلمانی Martin Kapp رونمایی کرده بود. آن خودرو نیز از طراحی Kammback بهره میبرد، اما با ظاهری نزدیکتر به سبک «ون نان» یا Breadvan.
.