شوهی یوشیدا، رئیس سابق پلیاستیشن، اعلام کرد که نسخه چندنفره The Last of Us تجربهای عالی داشت، اما ناتی داگ به دلیل تمرکز بر پروژه جدیدش قادر به ادامه توسعه آن نبود.
به گزارش تکناک، شوهی یوشیدا، رئیس سابق پلیاستیشن، اعلام کرد که نسخه چندنفره The Last of Us Online که در نهایت لغو شد، تجربهای عالی ارائه میداد. این بازی که به عنوان Factions شناخته میشد، یک اسپینآف چندنفره از دنیای The Last of Us بود، اما در اواخر سال ۲۰۲۳، سونی توسعه آن را متوقف کرد، زیرا ناتی داگ نمیخواست به استودیویی کاملاً متمرکز بر بازیهای لایو-سرویس تبدیل شود.
در زمان توسعه، استودیوی بانجی، سازنده سری Destiny، برای کمک به ساخت بازی وارد عمل شد. با این حال، طبق گزارشها، بانجی نگرانیهایی درباره توانایی این پروژه برای حفظ تعامل طولانیمدت بازیکنان مطرح کرده بود.
با این وجود، یوشیدا که توانسته بود بازی را پیش از لغو شدن تجربه کند، در مصاحبهای با Sacred Symbols تأیید کرد که تجربه The Last of Us Online عالی بوده است. او گفت: «ناتی داگ واقعاً میخواست این بازی را بسازد، اما وقتی بانجی توضیح داد که توسعه یک بازی لایو-سرویس چه الزامات و چالشهایی دارد، آنها متوجه شدند که نمیتوانند آن را مدیریت کنند. اگر ادامه میدادند، دیگر نمیتوانستند روی بازی جدید خود Intergalactic: The Heretic Prophet کار کنند.»

Intergalactic: The Heretic Prophet یک بازی هکاند-اسلش علمی-تخیلی تکنفره است که در مراسم The Game Awards 2023 معرفی شد و پروژه بعدی ناتی داگ محسوب میشود.
یوشیدا در ادامه به سیاست سونی در قبال بازیهای لایو-سرویس اشاره کرد و گفت که هیچ استودیوی فرست-پارتی به اجبار به این حوزه وارد نشده است. او توضیح داد: «وقتی استودیوها میبینند که شرکت تمرکز زیادی روی یک بخش خاص دارد، آنها هم تلاش میکنند از این فرصت برای گرفتن تأیید و حمایت برای پروژههایشان استفاده کنند. اما اینطور نبوده که هرمن هالست (رئیس استودیوهای پلیاستیشن) به تیمها بگوید که باید حتماً بازی لایو-سرویس بسازند.»
سونی در مقطعی بیش از ۱۰ بازی لایو-سرویس را در دست توسعه داشت که قرار بود تا مارس ۲۰۲۶ منتشر شوند. جیم رایان، مدیرعامل سابق پلیاستیشن، در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که این مدل تجاری به رشد فوقالعاده صنعت بازی در دهه گذشته کمک کرده است و همچنان نقش مهمی در آینده خواهد داشت. با این حال، سونی در سالهای اخیر تعدادی از پروژههای لایو-سرویس خود را لغو کرده است. از جمله Concord که کمی پس از عرضه تعطیل شد. ماه گذشته نیز دو پروژه استودیوی Bend و Bluepoint پس از بازبینی مجدد کنسل شدند.