گزارشی جدید از ده شرکت برتر تولیدکنندهی گوشیهای هوشمند بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۴ منتشر شده است که نشان میدهد کدام شرکتها پیشرفت و کدام شرکتها افت کردهاند.
بهگزارش تکناک، حجم ارسال گوشیهای هوشمند در سراسر جهان همچنان در حال افزایش است و گزارشهای گوناگون نیز این موضوع را تأیید میکند. اخیراً شرکت کانالیس (Canalys) افزایش ۱۲ درصدی سالانه در ارسال گوشیهای هوشمند را در سهماههی دوم ۲۰۲۴ گزارش کرده است.
بهتازگی شرکت جهانی تحلیل و مشاورهی Omdia نیز، گزارش خود را دربارهی ارسال گوشیهای هوشمند جهانی منتشر کرده است. طبق این گزارش، ۲۹۰/۳ میلیون واحد گوشی هوشمند در سهماههی دوم ۲۰۲۴ ارسال شده است. این رقم نشاندهندهی افزایش ۹/۳ درصدی درمقایسهبا دوره مشابه سال گذشته است که پس از افزایش ۱۱/۵ درصدی در سهماههی اول ۲۰۲۴ و افزایش ۸/۶ درصدی در سهماههی چهارم ۲۰۲۳ رخ داده است. بااینحال، این رقم درمقایسهبا سهماههی نخست امسال، ۳/۲ درصد کاهش یافته است.
فونآرنا مینویسد که کاهش سرعت رشد نشان میدهد بازار گوشیهای هوشمند پس از رونق بزرگ بین اواخر ۲۰۲۰ تا اواسط ۲۰۲۱ و رکود در سال ۲۰۲۲ در حال تثبیتشدن است. در سهماههی دوم امسال، بسیاری از برندها مانند شیائومی، ویوو، موتورولا، ریلمی و هواوی شاهد جهشی چشمگیر را در ارسال محصولاتشان بودند؛ درحالیکه اپل افزایش متوسطی تجربه کرد.
سامسونگ با ارسال ۵۳/۷ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۴، در صدر جدول قرار گرفت که درمقایسهبا دورهی مشابه سال گذشته، تنها ۰/۷ درصد افزایش و درمقایسهبا سهماههی اول ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۱/۲ درصد کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً به عوامل فصلی و موفقیت چشمگیر این غول فناوری کرهای در سهماههی اول ۲۰۲۴ مربوط میشود.
گزارش قبلی مؤسسهی کانترپوینت (Counterpoint) نیز نشان داد که سامسونگ در سهماههی اول ۲۰۲۴ با ارسال یکپنجم گوشیهای جهان در صدر بازار جهانی قرار داشت. بااینهمه، اکنون بهنظر میرسد سامسونگ با مشکلاتی، بهویژه در بازار میانرده که بیشتر گوشیهای خود را در آن میفروشد، مواجه شده است.
پس از کاهش ارسال گوشیهای هوشمند در سهماههی اول ۲۰۲۴، اپل با رشد سالانهی ۵/۶ درصدی در سهماههی دوم ۲۰۲۴ بازگشت. این شرکت ۴۵/۶ میلیون واحد از گوشیهایش را ارسال کرد که درمقایسهبا ۴۳/۲ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۳ افزایش، اما درمقایسهبا ۵۰/۷ میلیون واحد در سهماههی اول ۲۰۲۴ کاهش یافته است. این کاهش غیرعادی نیست؛ زیرا سهماههی دوم معمولاً کندترین دوره است. درحالیکه ارسال کلی اپل درمقایسهبا سال گذشته افزایش یافته است، ارسال در چین درمقایسهبا مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
دربارهی ۱۰ تولیدکنندهی برتر گوشیهای هوشمند دیگر در سهماههی دوم ۲۰۲۴، اوضاع ازاینقرار است:
- شیائومی: با افزایش ۲۷/۴ درصدی سالانه، ۴۲/۳ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۴ ارسال کرد که درمقایسهبا ۳۳/۲ میلیون واحد در دورهی مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این تعداد درمقایسهبا سهماههی قبلی ۳/۷ درصد افزایش یافته است؛ اما ادامهی روند بهبود سهم بازار را نشان میدهد.
- ویوو: با ارسال ۲۶ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۴، به رتبهی چهارم صعود کرد که درمقایسهبا ۲۲/۳ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۳، ۱۶/۶ درصد و درمقایسهبا سهماههی قبل، ۱۳ درصد افزایش یافته است.
- ترانسین: ارسال محصولات تقریباً ثابت مانده و از ۲۴/۵ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۳، به ۲۵/۵ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۴ افزایش یافته است.
- اوپو: با ارسال ۲۵/۲ میلیون واحد، درمقایسهبا سال گذشته ۱ درصد افزایش یافته است. این رشد بهدلیل افزایش ارسال محصولات به خارج از کشور با وجود کاهش بازار چین بوده است.
- آنر: ۱۵/۵ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۴ ارسال کرد که از رشد سالانهی ۹/۹ درصدی و چهارمین سهماههی متوالی رشد سالانه حکایت میکند.
- موتورولا: با ارسال ۱۳/۵ میلیون واحد و افزایش ۲۹/۲ درصدی، به رتبهی هشتم در رتبهبندی تولیدکنندگان اصلی صعود کرد.
- ریلمی: ارسال محصولات خود را به ۱۲/۳ میلیون واحد در این سهماهه افزایش داد که درمقایسهبا هر دو سهماههی اول ۲۰۲۴ و سهماههی دوم ۲۰۲۳، ۲۱/۸ درصد رشد کرده است. این رشد بهدلیل افزایش فروش در بازار هند بوده است.
- هواوی: با وجود کاهش درمقایسهبا سهماههی قبلی، ۱۱/۷ میلیون واحد در سهماههی دوم ۲۰۲۴ ارسال کرد که افزایش درخورتوجه ۵۸/۱ درصدی را درمقایسهبا سال گذشته نشان میدهد. این افزایش عمدتاً بهدلیل عرضهی محصولات جدید مانند Mate 60 Pro و Pura 70 است.
با وجود ادامهی روند افزایش ارسالها، اما با سرعتی کمتر، بازار در حال رشد است که امری طبیعی است. بااینحال، بهنظر میرسد موضوع جالبتر قطبشدگی (تمرکز تقاضا بر دو انتهای طیف قیمت) فزاینده در صنعت باشد. اکنون شاهد تمرکز قویتر روی گوشیهای پایینرده و پرچمدار هستیم؛ درحالیکه بخش میانرده بهنظر میرسد در حال کاهش است.
اگر این روند ادامه پیدا کند، میتواند به چندین روش بر کاربران تأثیر بگذارد. برای شروع، ممکن است انتخابهای کمتری در محدودهی قیمت میانرده وجود داشته باشد که معمولاً ترکیبی مناسب از ویژگیها و قیمت مناسب را ارائه میدهد. درعوض، کاربران ممکن است مجبور شوند از بین گوشیهای ارزانقیمت با ویژگیهای پایه یا گوشیهای پرچمدار با جدیدترین فناوریها با قیمت گرانتر انتخاب کنند.