شرکت تویوتا با رونمایی از خودروی مفهومی جدید خود به نام bZ Time Attack در نمایشگاه SEMA 2025، گامی مهم در جهت توسعه مسابقات خودروهای برقی برداشت.
به گزارش تکناک، این خودرو که بر پایه شاسیبلند bZ SUV ساخته شده، نخستین نمونه برقی تویوتا برای حضور در این رویداد معتبر خودرویی به شمار میرود و به گفته شرکت، بهعنوان «پلتفرم آزمایشی برای نسل آینده موتوراسپرت برقی» طراحی شده است.
در طراحی bZ Time Attack، تویوتا مدل اصلی را به خودرویی مسابقهای با ظاهری تهاجمیتر، ارتفاع کمتر و ساختار آیرودینامیکی جدید تبدیل کرده است. ارتفاع خودرو نسبت به نسخه استاندارد شش اینچ کاهش یافته و عرض محور آن نیز به همین اندازه افزایش یافته است. سیستم تعلیق و ترمز خودرو بهطور کامل از نو طراحی شده و از فناوری خودروهای مسابقهای 86 Cup و Corolla TC الهام گرفته است.

این مدل از پیشرانهای دو موتوره بهره میبرد که توان آن به بیش از ۴۰۰ اسببخار افزایش یافته است. تویوتا با استفاده از یک ECU اختصاصی، عملکرد موتور را به سطحی بالاتر ارتقا داده و پیشبینی میشود شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت آن از ۴.۹ ثانیه به حدود ۴ ثانیه کاهش پیدا کند. سیستم تعلیق جدید از نوع Tein coil-over با فنرهای ویژه طراحی شده و ترمزهای قدرتمند Alcon با لنتهای Hawk از خودروهای مسابقهای اقتباس شدهاند تا کنترل و چسبندگی در پیچها بهبود یابد.
بیشتر بخوانید: کوپه جدید Century تویوتا با طراحی متفاوت رونمایی شد
در بخش طراحی ظاهری، تویوتا با نصب کیت بدنهای عریض و چاپشده به روش سهبعدی، چهرهای کاملاً اسپرت و مسابقهای به خودرو بخشیده است. گلگیرهای برجسته مشکی، اسپلیتر تیز در جلو، باله بزرگ عقب و دیفیوزر گسترده در زیر سپر عقب، از ویژگیهای شاخص طراحی این خودرو هستند.
رینگهای ۱۹ اینچی BBS Unlimited با تایرهای Continental ExtremeContact Sport 02 به عرض ۳۰۵ میلیمتر، هماهنگی کامل با سیستم تعلیق و عرض بیشتر خودرو دارند و انتظار میرود عملکرد خودرو را در مسیرهای پرپیچوخم بهبود دهند.

فضای داخلی bZ Time Attack کاملاً در راستای فلسفه طراحی مسابقهای بازسازی شده است. تویوتا تمامی تجهیزات غیرضروری را حذف کرده و فضای کابین را برای وزن کمتر و ایمنی بیشتر ساده کرده است. صندلیهای مسابقهای OMP با کمربندهای ایمنی مخصوص و قفس ایمنی مطابق با استاندارد FIA، جایگزین صندلیهای معمولی شدهاند. صندلیهای عقب نیز کاملاً حذف شدهاند تا خودرو بیش از هر چیز بر عملکرد تمرکز داشته باشد. تنها بخش آشنای کابین، داشبورد خودرو است که در آن مکان دکمه فشاری تعویض دنده push-knob shifter تغییر یافته است.
بیشتر بخوایند: تویوتا تا سال ۲۰۲۷ خودروهای برقی با باتری تمامجامد می سازد
تویوتا در سالهای اخیر در نمایشگاه SEMA با پروژههای متنوعی حضور یافته است. از جمله میتوان به GR86 مجهز به موتور توربوی GR Corolla و خودروی مفهومی FJ Bruiser با موتور NASCAR V-8 اشاره کرد. اما این بار مسیر متفاوتی انتخاب شده است: تمرکز بر آیندهای تمامبرقی و مسابقهای.
هرچند بعید به نظر میرسد bZ Time Attack وارد تولید انبوه شود، اما این پروژه نشان میدهد تویوتا بهدنبال آن است که روح هیجان و رقابت را به خودروهای برقی خود تزریق کند و بهصورت فعال در مسیر تلفیق فناوری الکتریکی با دنیای موتوراسپرت حرکت میکند. این خودرو نهتنها نمایانگر جسارت تویوتا در طراحی و مهندسی است، بلکه میتواند نقطه آغاز فصل تازهای از رقابت در عرصه خودروهای برقی پرقدرت باشد.

















