شرکت Radia از WindRunner، بزرگترین هواپیمای باری جهان با ظرفیت حمل جنگنده، بالگرد و بوسترهای فضایی رونمایی کرد.
به گزارش تکناک، این هواپیما در کنفرانس Air, Space & Cyber انجمن نیروی هوایی در حومه واشنگتن رونمایی شد. به گفته شرکت Radia، طراحی این هواپیما تنها بر اساس وزن محموله نبوده و برای بیشترین حجم بار بهینهسازی شده است. این هواپیما میتواند سامانههای عملیاتی را به صورت کامل و آمادهبهکار به باندهای فرود صحرایی یا تخریبشده منتقل کند؛ قابلیتی که برای اجرای مفهوم Agile Combat Employment (ACE) و دیگر عملیاتهای پراکنده پنتاگون حیاتی است.
مارک لوندستروم، مدیرعامل و بنیانگذار Radia در توضیح این پروژه گفت: «تحرک راهبردی برای نیروها، زمان و فضا فراهم میکند. WindRunner طراحی شده است تا سامانههای کامل، رادارهای دوربرد، هواگردهای تیلتروتور، هواپیماهای رزمی مشارکتی، بیمارستانهای سیار و دیگر تجهیزات بزرگ و پیچیده را بدون جداسازی، نیاز به زیرساخت ویژه و کُند کردن عملیات، جابهجا کند.»
وی تأکید کرد: «ما جایگزین هواپیماهای افسانهای گذشته نمیشویم، بلکه آنها را با یک قابلیت تجاریشده تقویت میکنیم که هر زمان فرماندهان نیاز داشته باشند، وارد عمل شود.»

هواپیماهای ترابری سنگین فعلی مانند C-5M Galaxy، C-17 Globemaster III و A400M Atlas اغلب پیش از رسیدن به محدودیت وزنی خود با کمبود فضای بار مواجه میشوند و این مسئله باعث میشود که محمولهها یا از هم جدا شوند یا مسیر پروازی آنها تغییر کند. شرکت Radia اعلام کرده است که این شرایط باعث طولانیتر شدن زمان عملیات، افزایش آسیبپذیری و پیچیده شدن لجستیک در مناطق مورد مناقشه یا فاقد زیرساخت میشود؛ جایی که نیروهای آمریکا و متحدان فعالیت دارند. بزرگترین هواپیمای باری جهان قرار است این معادله را تغییر دهد.

بر اساس اعلام Radia، این هواپیما حدود هفت برابر حجم بار C-5 و ۱۲ برابر C-17 ظرفیت خواهد داشت، که بیش از ۶۸۰۰ متر مکعب یا ۶.۸ میلیون لیتر است. طراحی آن به گونهای است که امکان بارگیری و تخلیه مستقیم سامانههای کامل را به صورت آمادهبهکار فراهم میکند. این شرکت توضیح داد که WindRunner قادر است شش فروند بالگرد CH-47 Chinook را بدون جداسازی، چهار فروند تیلتروتور CV-22 Osprey را مستقیم به میدان نبرد، یا چهار فروند جنگنده F-16 و F-35C را بدون نیاز به سوختگیری هوایی حمل کند. همچنین ظرفیت انتقال ۱۲ فروند بالگرد تهاجمی Apache را تنها در یک مأموریت دارد؛ در حالی که C-17 تنها قادر به حمل دو فروند است. علاوه بر این، امکان جابهجایی سریع بوسترهای فضایی در چند ساعت بهجای چند روز، همچنین بازیابی وسایل پرتاب فضایی فرودآمده را برای استفاده مجدد فراهم میسازد.
بزرگترین هواپیمای باری جهان برای مأموریتهای عملیات ویژه، پشتیبانی ناتو و متحدان، فعالیتهای قطبی و پاسخ سریع به بلایای طبیعی یا بحرانهای انسانی نیز پیشنهاد شده است. این هواپیما میتواند در باندهای خاکی به طول تقریبی ۱۸۰۰ متر نشست و برخاست کند و به مناطق دورافتاده، طوفانزده یا غیرقابل دسترس بدون تجهیزات زمینی تخصصی یا زیرساختهای ویژه دست یابد.

شرکت Radia برنامه دارد از قطعات استاندارد و تأییدشده در این پروژه استفاده کند و هدفگذاری کرده است که نخستین پرواز WindRunner تا پایان این دهه انجام شود. این شرکت تأکید دارد که این هواپیما قرار نیست جایگزین ناوگان کهنه اما حیاتی ترابری هوایی شود، بلکه با انجام مأموریتهایی که بیشتر تحت تأثیر حجم بار هستند، توان عملیاتی و راهبردی ناوگان موجود را گسترش خواهد داد.
علاوه بر کاربردهای نظامی، بزرگترین هواپیمای باری جهان برای مأموریتهای غیرنظامی در حوزه انرژی، هوافضا و امداد اضطراری نیز در نظر گرفته شده است. شرکت Radia این هواپیما را به عنوان بزرگترین هواپیمای ساختهشده جهان از نظر حجم معرفی کرده است؛ مجمع جهانی اقتصاد آن را به عنوان یک “WEF Unicorn” و نهاد Endeavor آن را به عنوان یک “Endeavor Entrepreneur” به رسمیت شناخته است.