شرکت مرسدس بنز با رونمایی از مدل مفهومی Vision V، نگاهی درخشان و آیندهنگر به ون الکتریکی لوکسی ارائه داده که قرار است در سال ۲۰۲۶ به مرحله تولید برسد.
به گزارش تکناک، این خودرو نهتنها به عنوان یک وسیله نقلیه کاربردی برای خانوادهها طراحی شده، بلکه به عنوان لیموزینی مجلل برای سلبریتیها نیز مطرح شده است؛ مفهومی که با ترکیب طراحی مدرن، امکانات دیجیتال خیرهکننده و فضای داخلی لوکس، ساخته شده است.
خودروی Vision V نخستین مدل مبتنی بر پلتفرم تمامبرقی VAN.EA است، که با معماری الکتریکی ۸۰۰ ولت و باتری نیمهجامد، چگالی انرژی ۴۰۰ واتساعت بر کیلوگرم را ارائه میدهد. شارژ ۱۰ دقیقهای، برد ۴۰۰ کیلومتری را ممکن میکند. این خودرو در نسخههای دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک عرضه خواهد شد، که در مدل AWD بیش از ۴۰۰ اسببخار قدرت و بیش از ۵۰۰ کیلومتر برد دارد. ساختار آلومینیومی سبک و سیستم هوشمند کنترل دما نیز باعث افزایش دوام باتری میشود.
شرکت مرسدس با Vision V به طور رسمی وارد بازار ونهای لوکس تمامبرقی شده است. مدلهای تولید انبوه آینده با نامهای VLE و VLS در چین تولید خواهند شد و نخستین نسخه تجاری تا پایان سال ۲۰۲۶ در بازار چین عرضه میشود. این محصول، جانشینی برای EQV به حساب میآید و قرار است مفهوم حمل و نقل لوکس را بازتعریف کند.
ون Vision V مرسدس با ظاهری براق، خطوط نرم و تزیینات کرومی، چهرهای آیندهنگر به خود گرفته و نماد درخشان مرسدسبنز روی کاپوت جلو، جلوهای متمایز به آن بخشیده است. جلوپنجره سنتی مرسدس بازطراحی شده و با قطعات کرومی و نورپردازی، ترکیب شده است. چراغهای LED جلو با نوار نوری به یکدیگر متصل شدهاند و چراغ عقب نیز به صورت واحدی حلقهای، اطراف پنل شیشهای عظیم عقب کشیده شده است.


چرخهای ۲۴ اینچی با جزئیات نورپردازی، به همراه طول کلی کوتاه در دو سر خودرو، فرم ایستایی جسورانهای به آن میدهد. طراحی کلی بدنه هرچند همچنان جعبهمانند است، اما بسیار متفاوت و جذابتر از ونهای رایج بازار به نظر میرسد.



زبان طراحی فضای داخلی ون Vision V مرسدس «الهامگرفته از لانژ» است. دربهای بزرگ کشویی بههمراه رکابهای جمعشونده و نورپردازیشده، ورودی وسیعی به کابینی پر از چوب مرغوب، چرم ناپای سفید و ابریشم سفید فراهم میکنند. دو کابینت شیشهای با قاب آلومینیومی براق در طرفین کابین نصب شدهاند و سیستم صوتی ۴۲ اسپیکره دالبی اَتموس با چهار بلندگوی شیشهای روی ستونها، تجربه صوتی بینظیری را رقم میزند.


کنسول میانی Vision V دارای صفحه لمسی کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی و میز تاشویی است، که عملکردی مشابه صندلی درجهیک هواپیما دارد. صندلیهای عقب از بالشتکهای لولهای منعطف ساخته شدهاند و کاملاً تخت میشوند تا به تختخواب تبدیل شوند. میز وسط حتی قابلیت تبدیل به صفحه شطرنج را دارد و مهرههای شیشهای درون یکی از کابینتها نگهداری میشوند. پارتیشن شیشهای میان راننده و سرنشینان نیز میتواند به صورت کامل یا جزئی مات شود.
ون Vision V با بهرهگیری از سیستمعامل هوشمند MB.OS، دستیار صوتی مجهز به هوش مصنوعی، اتصال ۵G و کمکرانندگی سطح ++L2، نگاه مرسدس به آیندهای هوشمند و متصل را تقویت میکند. سقف این خودرو دارای ۱۶۸ سلول خورشیدی با راندمان ۲۴.۳ درصد است، که توان کمکی ۵۳۹ وات تولید میکند و بر نقش مرسدس در حفظ محیط زیست تأکید دارد.


ون Vision V مرسدس بیش از آنکه برای رانندگی طراحی شده باشد، برای تجربه حضور و استراحت در خودرو ساخته شده است. نمایشگر عظیم ۶۵ اینچی 4K مرکز این تجربه است، که به صورت جمعشونده از کف خودرو بیرون میآید. هفت پروژکتور مخفی در سقف و کف، بههمراه شیشههای جانبی ماتشونده، فضایی ۳۶۰ درجه برای پخش محتوا فراهم میکنند.
شرکت مرسدس مجموعهای از حالتهای دیجیتالی را برای این خودرو طراحی کرده است، که شامل Entertainment برای تماشای فیلم و شنیدن موسیقی، Relax برای آرامش با منظرههای دیجیتال و موسیقی ملایم، Work برای تماسهای تصویری و ابزارهای اداری، Gaming با کنترلر بازی در کابینت شیشهای، Shopping با فروشگاه مجازی، Discovery با نمایش واقعیت افزوده از محیط بیرون و در نهایت Karaoke برای خوانندگی میشود.
نورپردازی محیطی، لامپ سقفی و پخشکننده رایحه نیز بر حس لوکس بودن این فضا افزودهاند. نور محیطی حتی با ریتم موسیقی هماهنگ میشود. در قسمت راننده نیز نمایشگر پهنپیکری با عنوان “Superscreen” در سرتاسر داشبورد کشیده شده و تریم چرمی سفید در این بخش نیز ادامه یافته است.

اگرچه Vision V در قالب یک مدل مفهومی معرفی شده است و به احتمال زیاد نسخه تولیدی آن تغییراتی خواهد داشت، اما مرسدس نشان داده است که قصد دارد با طراحی درخشان و امکانات خیرهکننده، بخشی از بازار ونهای لوکس را که در انحصار بازارهای آسیایی میباشد، به ایالات متحده بیاورد. این ون آیندهنگر میتواند با SUVهای لوکسی مانند: Cadillac Escalade یا Lincoln Navigator رقابت نماید و سهمی از بازار را از آن خود کند.