اگرچه تبلیغات واتساپ در چتها نمایش داده نمیشوند، بخشهای دیگر این اپلیکیشن پیامرسان محبوب ممکن است شامل تبلیغات شود.
بهگزارش تکناک، از زمانیکه متا واتساپ را خرید، این اپلیکیشن پیامرسان کاملاً رایگان شده است. بهجز استفاده از قابلیتهای پرداختی، برای کار با واتساپ نیازی نیست اشتراک تهیه کنید.
همچنین، این اپلیکیشن تبلیغات نمایش نمیدهد. اگرچه متا اعلام کرده است که برنامهای برای قراردادن تبلیغات در چتها ندارد، تأیید کرده است که کاربران ممکن است در آینده تبلیغات را در برخی از بخشهای اپلیکیشن مشاهده کنند.
در مصاحبهای با نشریهی برزیلی Folha de S. Paulo، مدیرعامل واتساپ، ویل کاتکارت (Will Cathcart)، دربارهی آیندهی این اپلیکیشن و نحوهی کسب درآمد متا ازطریق واتساپ صحبت کرد.
وقتی از قراردادن تبلیغات در اپلیکیشن سؤال شد، کاتکارت تأکید کرد که شرکت تبلیغات را در صندوق پیامها یا چتها قرار نخواهد داد.
وی گفت: «فکر نمیکنیم که این روش درست باشد. وقتی مردم صندوق پیام خود را باز میکنند، نمیخواهند تبلیغات را ببینند.» بااینحال، مدیرعامل واتساپ ایدهی نشاندادن تبلیغات در بخشهای دیگر اپلیکیشن WhatsApp (Meta Platforms-owned mobile instant messenger and social media service) را کاملاً رد نمیکند.
کاتکارت اشاره کرد که کانالهای عمومی و وضعیت (معادل داستانها در واتساپ) در آینده ممکن است تبلیغات را نشان دهند. بااینحال، کاتکارت پیشنهادهای دیگری برای تجاریسازی اپلیکیشن مانند درخواست هزینه برای پیوستن به کانالها را ارائه کرد؛ کاری که تلگرام درحالحاضر انجام میدهد.
یکی از منابع درآمد مهم واتساپ، واتساپ Business API است که ابزارهای ویژهای را برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ ارائه میدهد. بهگفتهی کاتکارت، واتساپ شرکتی است که در سال ۱۰میلیارد دلار درآمد دارد؛ پس میتواند درآمدهای خود را بدون وابستگی به تبلیغات و با ارائه خدمات پرداختی دیگر و دریافت کمیسیون افزایش دهد.
این اولینبار نیست که واتساپ میخواهد تبلیغات را به کاربران نشان دهد. در سال ۲۰۱۸، این شبکهی اجتماعی پیامرسان آزمایش نمایش تبلیغات هنگام مشاهدهی وضعیت (Status) را انجام داد. بااینحال، بهدلیل ترسهای داخلی دربارهی واکنش کاربران، بهویژه درخصوص نگرانیهای حریم خصوصی، این ایده بهتأخیر افتاد.
مارک زاکربرگ، مدیر متا، نیز در این مصاحبه گفت کشورهایی که واتساپ در آنها بیشترین محبوبیت را دارد، هند و اندونزی و برزیل هستند. وی بر تعهد تیم واتساپ برای حفظ حریم خصوصی تأکید و اعلام کرد که این شرکت در حال بررسی ایدهی ایجاد کانالهای خصوصی کوچک است که میتواند برای ارتباطات داخلی در شرکتها، مدرسهها و… استفاده شود.