واتساپ با سیستم هشدار جدید، کاربران را از کلاهبرداری اشتراکگذاری صفحه آگاه میکند و ابزارهایی برای مسدودسازی حسابهای مشکوک ارائه میدهد.
به گزارش تکناک، تعداد زیادی از کلاهبرداران با ترفندی تازه، خود را بهجای مراکز پشتیبانی شرکتها جا میزنند تا قربانیان را فریب دهند و ازطریق واتساپ به اشتراکگذاری صفحه وادار کنند. این کار به آنان امکان میدهد تا به اطلاعات حساسی مانند جزئیات حساب بانکی یا کدهای تأیید دسترسی پیدا کنند. متا اعلام کرده است که واتساپ ازاینپس درصورت تلاش کاربر برای اشتراکگذاری صفحه با فردی ناشناس در تماس تصویری مداخله خواهد کرد. علاوهبر این، در فیسبوک مسنجر چتهایی که ظاهری مشکوک دارند، نشانهگذاری میشوند.
کلاهبرداران معمولا با ایجاد حسابها و صفحات جعلی در اینترنت و شبکههای اجتماعی، خود را بهعنوان نمایندگان خدمات مشتری بانکها و خطوط هوایی و شرکتهای بزرگ معرفی میکنند. آنان حسابهای رسمی برندها را دنبال میکنند و زیر پستهایی که کاربران درباره مشکلاتشان نظر میگذارند، افراد ناراضی را شناسایی میکنند. سپس با پیام مستقیم به قربانی نزدیک میشوند و وانمود میکنند کارکنان پشتیبانی شرکت هستند.
در ادامه از قربانی میخواهند پیشاز ورود به حساب کاربری، صفحه گوشی یا کامپیوتر خود را به اشتراک بگذارد تا بهاصطلاح در رفع مشکل کمک کنند. این درحالی است که درواقع کلاهبرداران از این طریق به نام کاربری و دیگر اطلاعاتی دست مییابند که برای درخواست تغییر رمزعبور لازم است و در نتیجه، میتواند کد تأیید پیامکی ظاهرشده روی صفحه قربانی را نیز مشاهده کنند.

به نقل از 9to5mac، متا میگوید اکنون بهطور پیشگیرانه به کاربران هشدار خواهد داد که هرگز صفحه خود را با افراد ناشناس به اشتراک نگذارند. در بخش مسنجر نیز روند مشابهی درحال آزمایش است. متا قصد دارد در مکالمات جدید، فناوری هوشمندتری برای شناسایی رفتارهای مشکوک مانند پیشنهادهای شغلی ناخواسته به کار گیرد. همچنین، متا یادآور میشود که افراد مسن بیش از سایر گروهها قربانی جرایم اینترنتی میشوند و توصیههایی زیر را برای محافظت دربرابر کلاهبرداران ارائه میدهد:
- در برابر پیامها یا تماسهای غیرمنتظره احتیاط کنید و هرگز اطلاعات شخصی یا مالی ازجمله شماره ملی یا شماره حساب خود را در پاسخ به ایمیلها و پیامکها یا تماسهای ناخواسته ارائه ندهید؛ زیرا شرکتها و نهادهای رسمی چنین اطلاعاتی را بدون درخواست مستقیم مطالبه نمیکنند.
- اگر فردی شما را به واکنش سریع یا پنهانکاری تشویق میکند، لحظهای مکث کنید و موضوع را با شخصی مطمئن در میان بگذارید. ایجاد حس اضطرار یکی از نشانههای اصلی کلاهبرداری است.
- همیشه برای دریافت کمک، از کانالهای رسمی ارتباط با شرکتها استفاده کنید. بهجای کلیک روی لینکهای موجود در ایمیل یا پیامک، به وبسایت رسمی مراجعه کنید و اطلاعات تماس را از منابع معتبر بهدست آورید. از انتشار شکایات در انجمنهای عمومی خودداری کنید؛ چراکه این فضاها معمولاً شکارگاه افراد سودجو هستند.