پکن، پایتخت چین از ۱۵ تا ۱۷ اوت ۲۰۲۵ میلادی (۲۴ تا ۲۶ مرداد ۱۴۰۴) میزبان نخستین دوره بازیهای جهانی رباتهای انساننما خواهد بود.
به گزارش تکناک، این رویداد بیسابقه با حضور ۳۰ تیم از کشورهای مختلف جهان برگزار میشود و نقطه عطفی در توسعه فناوری رباتیک و هوش مصنوعی به حساب میآید.
این رقابتها با محوریت مسابقات ورزشی میان رباتها، بهویژه فوتبال پنجنفره خودران طراحی شده و قرار است توانمندیهای فنی و الگوریتمی نسل جدید رباتها را به چالش بکشد.
مسابقات پیشرو، ادامهای بر رویداد RoboLeague است که در ماه ژوئن سال جاری میلادی (خرداد ۱۴۰۴) در چین برگزار شد و برای نخستینبار رباتهای انساننما به صورت مستقل بازی فوتبال انجام دادند. برگزاری این مسابقات توجه گستردهای را در سطح جهانی به خود جلب کرد و زمینهساز آغاز رسمی تورنمنت جهانی در پکن شد.

در دوره نخست بازیهای جهانی رباتهای انساننما، ۳۰ تیم از کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده آمریکا، برزیل، آلمان، پرتغال و چین حضور دارند. تیم شانگهای از دانشگاه کشاورزی چین که در مسابقات RoboCup برزیل موفق به کسب مقام نایبقهرمانی شده بود، یکی از تیمهای آماده و مطرح این دوره است، که تمرینات خود را از روز دوشنبه (۱۲ مرداد) آغاز کرده است.
رباتهای شرکتکننده در این رقابتها به حسگرهای بصری پیشرفته مجهز شدهاند، که به آنها امکان میدهد موقعیت توپ را شناسایی، در زمین حرکت و بهطور کاملاً خودران تصمیمگیری کنند. همچنین این رباتها توانایی بازیابی تعادل پس از زمین خوردن و ادامه بازی را دارند. با وجود آنکه بیشتر رباتها ساخت چین هستند، اما هر تیم از سیستم برنامهنویسی، الگوریتم و تصمیمگیری مستقل خود بهرهمند است.
در یکی از تمرینات رسمی، دو تیم برنامهریزیشده توسط دو مهندس، در قالب یک مسابقه فوتبال پنجنفره در منطقه هایدیان شهر پکن به مصاف هم رفتند. این بازی تمرینی با استقبال پرشور تماشاگران مواجه شد و سطح آمادگی و پیشرفت فنی رباتها، تحسین حاضران را برانگیخت.
لو چانگشنگ، پژوهشگر دانشگاه Tsinghua و یکی از اعضای تیم شرکتکننده، در حاشیه تمرینات در گفتوگویی اعلام کرد: «برای نخستین بار در چنین رقابت جهانی در پکن حضور داریم و به همین دلیل بسیار هیجانزده هستیم. حضور تیمهایی از سراسر جهان در این مسابقات، فرصتی ارزشمند برای نمایش توانمندیهای فناورانه چین، بهویژه الگوریتمهایی است که ماهها برای توسعه آنها تلاش کردهایم.»
وی در ادامه تصریح کرد که تیم آنها از روش یادگیری تقلیدی برای آموزش مهارتهای حرکتی به رباتها بهره گرفته است. به گفته لو چانگشنگ، در ابتدا ربات حرکات انسانی را مشاهده کرده و سپس در محیطهای شبیهسازیشده، هزاران بار آنها را تکرار کرده است تا بتواند مهارتهایی مانند دریبل، شوت و کنترل توپ را مثل انسان اجرا کند.
برخی ناظران، این رویداد را صرفاً یک نمایش تبلیغاتی میدانند، اما بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری و متخصصان رباتیک بر این باور هستند که ورزش، بهویژه فوتبال، بستر مناسبی برای آزمودن واقعی تواناییهای رباتها در شرایط دینامیک و پیشبینیناپذیر است. توانایی حرکت، واکنش سریع، همکاری تیمی و بازیابی عملکرد پس از اختلال، از جمله مؤلفههایی است که در این رقابتها بهصورت مستقیم مورد ارزیابی قرار میگیرد.
با توجه به اهداف کلان چین در توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک، برگزاری چنین رویدادی را میتوان گامی راهبردی در راستای تثبیت جایگاه جهانی این کشور در عرصه نوآوریهای فناورانه دانست. نخستین دوره از بازیهای جهانی رباتهای انساننما، نه تنها محلی برای رقابت تیمهای دانشگاهی و پژوهشی از سراسر جهان خواهد بود، بلکه بستری برای معرفی آینده تعامل انسان و ماشین در قالب الگوریتمهای تصمیمگیری هوشمند است.