چین با تکمیل بزرگترین تونل سپری زیر آب جهان و استفاده از یک دستگاه حفاری پیشرفته، رکورد جهانی جدیدی در این زمینه ثبت کرده است.
به گزارش تکناک، جینان، پایتخت استان شاندونگ در شرق چین و با جمعیتی بالغ بر 9.4 میلیون نفر، به تازگی با ساخت این تونل در صدر اخبار جهانی قرار گرفته است.
تیم مهندسان برای حفاری این تونل، از بزرگترین دستگاه حفاری تونل (TBM) موجود در دنیا استفاده کردند. این پروژه شامل حفاری تونلی به طول 5.755 کیلومتر میباشد، که بخش 3.290 کیلومتری آن، که زیر آب قرار دارد، تکمیل شده است.
این بخش قطر عظیم 17 متری دارد و با استفاده از 500 رینگ لولهای برای حفاظت از تونل در برابر آب، به بزرگترین تونل سپری زیر آب جهان تبدیل شده است.
برای مقایسه، تونل کانال (Channel) که انگلستان و فرانسه را به هم متصل میکند، دارای سه تونل است که قطر دو مورد آنها حدود 7.6 متر است. اگرچه این تونل طولانیتر میباشد و 50.5 کیلومتر طول دارد.
تونل جدید که هوانگانگ جینان نام دارد، قرار است شش خط تردد در هر جهت داشته باشد و به صورت دو طبقه ساخته شود. سرعت مجاز در این تونل 60 کیلومتر در ساعت خواهد بود.
این تونل، که از رودخانه زرد چین (the Yellow River) عبور میکند، به عنوان یک گذرگاه مهم شمال-جنوب، ارتباط بین منطقه شهری اصلی جینان و نواحی در حال تحول اقتصادی را تقویت خواهد کرد.
علاوه بر ثبت رکورد جهانی برای اندازه عظیم تونل، مهندسان این پروژه رکورد جهانی زمان تکمیل چنین پروژه عظیمی را نیز ثبت کردند.
تیمها، حفاری را از اول سپتامبر 2024 آغاز کردند و اگرچه تمام تونل هنوز تکمیل نشده، اما بخش سپری زیر آب آن تکمیل شده است. این کار تنها در مدت 110 روز انجام شد.
ماشین حفاری که در این پروژه استفاده شد دارای نرخ پیشروی روزانه 16 تا 18 متر بود، که رکورد جهانی جدیدی را برای ساخت تونل با قطر 17 متر به ثبت رساند.
این دستگاه حفاری عظیم با قطر حفاری 17.5 متر، معادل پنج طبقه ساختمان ارتفاع دارد. این دستگاه دارای 7,510 اسب بخار (5,600 کیلووات) قدرت و حدود 25,827,209 پوند-فوت (35,017 کیلو نیوتن متر) گشتاور است.
این دستگاه برای کار در فشار تا 7.5 بار ساخته شده است (معادل 7.5 برابر فشار جو در سطح دریا). محفظه حفاری در قسمت جلویی دستگاه میتواند تا 15 بار فشار را تحمل کند و با استفاده از یک سیستم بالشتک هوای خودکار، فشار را متعادل نگه میدارد، ثبات را حفظ مینماید و از ریزش یا سیلاب جلوگیری میکند.
چرخ برش این دستگاه دارای سیستم شستوشو است، که از مسدود شدن آن جلوگیری میکند. همچنین یک سیستم دوربین تلسکوپی در محفظه حفاری نصب شده است تا به طور مستمر تیغههای برش و سطح تونل را نظارت کند. این سیستم نیاز به مداخله خطرناک و زمانبر کارکنان تعمیرات را کاهش میدهد.
قیمت این دستگاه حدود 80 میلیون دلار است.
بزرگترین تونل سپری زیر آب جهان، قرار است در اواخر سال 2025 تکمیل شود.