شرکت شیائومی با رونمایی ازخودروی برقی SU7 Ultra بار دیگر وارد رقابت با پورشه شده و توانسته است رکورد Taycan Turbo GT را در پیست بینالمللی شانگهای بشکند.
به گزارش تکناک، SU7 Ultra که یک ابرخودروی چهاردر برقی با توان 1,526 اسب بخار به حساب میآید، موفق شد این مسیر را در 2 دقیقه و 9.94 ثانیه طی کند، در حالی که پیشتر Taycan Turbo GT این پیست را در 2 دقیقه و 11.28 ثانیه دور زده بود.
علاوه بر این، خودروی Xiaomi SU7 Ultra در مسیر مستقیم توانست به 201 مایل بر ساعت برسد، در حالی که نسخه سریع پورشه حداکثر سرعت 180 مایل بر ساعت را ثبت کرده بود. این رکوردشکنی جدید، شیائومی را به عنوان یکی از جدیترین رقبای پورشه در دنیای خودروهای الکتریکی معرفی میکند.
فهرست مطالب
رقابت سنگین خودروهای برقی؛ شیائومی در برابر پورشه
این نخستین بار نیست که شیائومی رکوردی را از پورشه میگیرد. این شرکت چینی پیشتر موفق شده بود با 20 ثانیه اختلاف، رکورد پورشه را در پیست نوربرگرینگ بشکند. Xiaomi SU7 این مسیر را در 6 دقیقه و 46.87 ثانیه طی کرد، در حالی که پورشه زمان بیشتری برای ثبت این رکورد نیاز داشت.

با وجود این، رکورد نوربرگرینگ شیائومی چندان قطعی تلقی نمیشود، چرا که این شرکت از یک نسخه پیشتولید بدون کابین داخلی استفاده کرده بود. اما این شرکت برای رکورد ثبتشده در پیست شانگهای، ادعا میکند که از یک مدل تولیدی استاندارد و بدون تغییر بهره گرفته است، که این موضوع ارزش رکورد جدید را بیشتر میکند.
مزیت قدرت؛ نقش 435 اسب بخار اضافی در ثبت رکورد
تحلیل ویدیوی این رکوردشکنی نشان میدهد که قدرت بالاتر Xiaomi SU7 Ultra نسبت به Taycan Turbo GT عامل کلیدی این پیروزی بوده است.
این مدل 435 اسب بخار بیشتر نسبت به پورشه دارد و همین مسئله، چندین اشتباه کوچک راننده شیائومی را جبران کرده، که این راننده یکی از مهندسان دینامیک داخلی این شرکت بوده است.
در مقابل، Taycan Turbo GT توسط لارس کرن، راننده حرفهای پورشه، هدایت شد که تجربهی بالایی در ثبت رکوردهای پیست دارد. در همین راستا برخی کارشناسان گمان میکنند که Xiaomi SU7 Ultra میتواند با حضور یک راننده حرفهایتر، عملکرد بهتری نیز ارائه دهد.
SU7 Ultra شیائومی سریعتر و ارزانتر از Taycan Turbo GT
علاوه بر ثبت رکورد، Xiaomi SU7 Ultra از نظر شتاب نیز عملکرد بهتری نسبت به پورشه دارد. این خودرو میتواند در 1.8 ثانیه از حالت سکون به 60 مایل بر ساعت برسد، در حالی که Taycan Turbo GT این کار را در 2.1 ثانیه انجام میدهد.
شرکت شیائومی برای دستیابی به این شتاب فوقالعاده، از سه موتور الکتریکی استفاده کرده، که شامل دو موتور در محور عقب و یک موتور در محور جلو است. نیروی این موتورها از باتری 93.7 کیلوواتساعتی CATL Qilin 2.0 تأمین میشود، که قادر به تولید توان خروجی 1,330 کیلووات است.
برخلاف Taycan Turbo GT که به عنوان یک خودروی اسپرت برقی لوکس معرفی شده، شرکت شیائومی، SU7 Ultra را با هدف ارائه تجربه رانندگی یک خودروی مسابقهای در جادههای شهری طراحی کرده است. این شرکت ادعا میکند که سیستم شاسی SU7 Ultra برای پیست نوربرگرینگ نوردشلایفه تنظیم شده و همین موضوع باعث شده است که کنترل خودرو در سرعتهای بالا بهبود یابد.
در مقابل، شرکت پورشه از Taycan Turbo GT به عنوان یک «خودروی اسپرت الکتریکی فوقالعاده» یاد کرده است و به رکورد 7 دقیقه و 7.55 ثانیهای آن در نوربرگرینگ اشاره میکند.
علاوه بر عملکرد بهتر، Xiaomi SU7 Ultra از نظر قیمت نیز برتری چشمگیری نسبت به پورشه Taycan Turbo GT دارد. این خودرو قرار است اواخر فوریه در چین با قیمت 814,900 یوان (حدود 112,000 دلار) عرضه شود، در حالی که قیمت پایه Taycan Turbo GT از 230,000 دلار آغاز میشود.
این اختلاف قیمت قابل توجه، Xiaomi SU7 Ultra را به گزینهای بسیار جذابتر در بازار خودروهای الکتریکی تبدیل میکند و میتواند جایگاه پورشه را به چالش بکشد.
آیا SU7 Ultra شیائومی سلطه پورشه را به چالش میکشد؟
رکوردهای اخیر نشان میدهد که شیائومی با SU7 Ultra به دنبال حضور جدی در بازار خودروهای الکتریکی است. این شرکت نهتنها توانسته رکورد پورشه را در پیست شانگهای بشکند، بلکه در نوربرگرینگ نیز عملکردی درخشان داشته است.
قدرت بالاتر، شتاب سریعتر و قیمت ارزانتر، از عواملی هستند که میتوانند Xiaomi SU7 Ultra را به رقیبی جدی برای Taycan Turbo GT پورشه تبدیل کنند. اگر شیائومی بتواند این موفقیتها را در بازارهای جهانی نیز تکرار کند، ممکن است دوران سلطه پورشه در بخش خودروهای الکتریکی اسپرت به چالش کشیده شود.