رشد درآمد تبلیغاتی یوتیوب نهتنها پیشبینی تحلیلگران را پشتسر گذاشت؛ بلکه رقبا را به بازنگری در سیاستهای تبلیغاتیشان وادار کرد.
به گزارش تکناک، یوتیوب در سهماهه دوم سال جاری میلادی با رشد ۱۳ درصدی درآمد تبلیغاتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به درآمد ۹/۸ میلیارد دلاری دست یافت. این رشد درخورتوجه درحالی رقم خورده است که تحلیلگران درآمدی در حدود ۹/۶ میلیارد دلار را برای یوتیوب در این دوره پیشبینی کرده بودند؛ اما شرکت موفق شد از این برآورد فراتر برود. در دوره مشابه سال گذشته، درآمد تبلیغاتی یوتیوب ۸/۷ میلیارد دلار گزارش شده بود.
به نقل از تککرانچ، یوتیوب در سالهای اخیر تلاش کرده است تا سهم بیشتری از بازار تبلیغات تلویزیونی را ازآن خود کند. این تلاشها همزمان با افزایش محبوبیت یوتیوب در میان بینندگان تلویزیون بوده است؛ بهگونهای که سهم زیادی از تماشای تلویزیون را به دست آورده است. براساس گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی نیلسن، یوتیوب در سه ماه متوالی بیشترین سهم از زمان تماشای تلویزیون را در اختیار داشته و ۱۲/۴ درصد از کل زمان تماشای مخاطبان را شامل شده است.

در واکنش به این موفقیت، پلتفرمهای استریم رقیب نظیر HBO Max و آمازون پرایم ویدئو استراتژیهای تبلیغاتی خود را تقویت کردهاند و با افزایش جایگذاری تبلیغات، بهدنبال افزایش سهم خود در بازار هستند.
در همین زمینه، نتفلیکس نیز بهعنوان یکی از رقبای جدی یوتیوب ظاهر شده و در نشست مالی اخیر خود، از برنامهاش برای دوبرابرکردن درآمد تبلیغاتی خود در طول سال جاری خبر داده است. هرچند این شرکت هنوز رقم دقیق درآمد تبلیغاتی خود را اعلام نکرده، یکی از تحلیلگران شرکت Madison & Wall این رقم را حدود ۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.
درمجموع، باید بگوییم که شرکت آلفابت در سهماهه دوم سال جاری عملکرد مالی قدرتمندی را ثبت و درآمد کلی خود را ۹۶/۴ میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۳ درصدی را نشان میدهد.