شرکت AT2 Aerospace از کشتی هوایی ترکیبی Z1 رونمایی کرد.این کشتی با ترکیبی از پیشران هیدروژنی و شناوری هلیومی، امکان حمل بار و مسافر به مناطق دورافتاده را فراهم میکند.
به گزارش تکناک، کشتی هوایی Z1 قادر است با یک بار سوختگیری، تا ۲۵۹۳ کیلومتر پرواز کند و با استفاده از سامانه Air Cushion، بر روی سطوح مختلف از جمله آب، برف، یخ و زمینهای ناهموار فرود بیاید.
فهرست مطالب
فناوری پیشرفته برای حملونقل کارآمد

کشتی هوایی Z1 یک کشتی هوایی غیرصلب با طراحی سهلبهای است که ۸۷.۵ متر طول، ۴۶.۳ متر عرض و ۲۳.۵ متر ارتفاع دارد. در این ساختار، یک لبه مرکزی برجسته بین دو لبه جانبی قرار گرفته که این طراحی منحصربهفرد باعث افزایش نیروی بالابر میشود. ۲۰ درصد از نیروی لیفت این وسیله از طریق سامانه پیشران برداری و ۸۰ درصد از شناوری هلیومی تأمین میشود.
اتاقک بار و کابین ۱۹ سرنشینه در زیر لبه مرکزی تعبیه شدهاند، در حالی که لبههای کناری، مجهز به سامانه Air Cushion Landing System هستند. این سامانه به کشتی هوایی امکان فرود بر روی بالشتکهای هوایی را میدهد و موجب میشود که کشتی هوایی Z1 بدون نیاز به زیرساختهای فرودگاهی، بر روی سطوح متنوعی مانند زمینهای کشاورزی، شنزارها، یخ و حتی آب فرود آید.
جایگزینی برای زیرساختهای گرانقیمت

برخلاف کشتیهای هوایی سنتی که برای فرود به زیرساختهای خاصی نیاز دارند، Z1 قادر است بدون نیاز به باند فرود یا برجهای فرودگاهی در مناطق دورافتاده مستقر شود. این ویژگی میتواند هزینههای زیرساختی حملونقل را به میزان قابلتوجهی کاهش دهد و راهکاری مقرونبهصرفه برای انتقال بار به مناطقی مانند معادن قطبی و تأسیسات نفت و گاز فراهم کند.
علاوه بر این، فنهای زیر بدنه که برای فرود روی بالشتکهای هوایی طراحی شدهاند، میتوانند در حالت معکوس کار کنند تا کشتی را به سطح زمین بچسبانند. این قابلیت هنگام تخلیه بار و پیادهسازی مسافران، پایداری بیشتری ایجاد میکند.
مقرونبهصرفهتر از هواپیماهای سنتی
کشتی هوایی Z1 قادر است بیش از ۲۳ تن بار را حمل کند و طبق برآوردهای AT2 Aerospace، هزینه جابهجایی بار با این وسیله ۱۵ تا ۴۰ درصد کمتر از هواپیماهای ثابتبال خواهد بود.
با وجود اینکه AT2 Aerospace در ماههای گذشته اطلاعات چندانی درباره این پروژه منتشر نکرده بود، این شرکت در هفتههای اخیر دو قرارداد مهم را اعلام کرده است. یکی از این قراردادها، سفارش ۵۰ میلیون یورویی از سوی شرکت بریتانیایی Straightline Aviation است.
دکتر باب بوید، مدیرعامل AT2 Aerospace، درباره این همکاری گفت:
“این قرارداد نقطه عطفی در صنعت هوانوردی پایدار است. کشتیهای هوایی ترکیبی ما، راهکاری زیستمحیطی و مقرونبهصرفه برای حملونقل بار ارائه میکنند، درحالیکه بهرهوری عملیاتی بالایی دارند.”

چند روز پیش از این قرارداد، AT2 از دریافت سفارش دیگری از Arctic Airships برای دو فروند Z1 خبر داد، که این شرکت امکان خرید ۱۸ فروند دیگر را نیز در نظر گرفته است.
ریک ون نیونهویزه، رئیس Arctic Airships، دراینباره اظهار داشت:
“پس از ارزیابیهای گسترده، کشتیهای هوایی ترکیبی AT2 Aerospace بهعنوان بهترین گزینه برای چالشهای حملونقل در مناطق دورافتاده شناخته شد. این سرمایهگذاری تعهد ما را به ارائه راهکارهای حملونقل پایدار و نوآورانه در سطح جهانی تقویت میکند.”
آیندهای روشن یا چالشی دیگر؟

با وجود پیشرفتهای اخیر، پروژههای کشتیهای هوایی اغلب با موانع متعددی مواجه بودهاند. شرکتهای مختلف در سالهای گذشته، بارها وعده راهاندازی کشتیهای هوایی جدید را دادهاند اما نتوانستهاند در موعد مقرر آنها را عملیاتی کنند.
AT2 Aerospace هنوز برنامه زمانی دقیقی برای راهاندازی کشتی هوایی Z1 اعلام نکرده است، اما دریافت سفارشهای جدید میتواند گامی در جهت تحقق این پروژه و عملیاتی شدن یکی از نخستین کشتیهای هوایی مخصوص حملونقل بار به مناطق دورافتاده باشد.