شرکت اپل (Apple) برای رقابت در عصر هوش مصنوعی نیاز به تغییر و تحول دارد. شرکت اپل در دنیای رقابتی هوش مصنوعی غافلگیر شد و برای عقب نماندن، نیاز به تغییر استراتژی دارد.
به گزارش تکناک، شرکت اپل در طول دوران تصدی گری تیم کوک با چالش های زیادی روبرو بوده است، اما هیچ کدام از آنها به بزرگی چالشی که اکنون با آن روبرو است، نخواهد بود: نیاز به عقب نشینی و پیروزی در هوش مصنوعی.
کوک به عنوان مدیرعامل، پس از مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱، با موفقیت اپل را از رکود احتمالی دور کرد. او با عبور از یک جنگ تجاری با چین ، ثابت کرد که این شرکت همچنان می تواند پیشگام دسته بندی های جدید محصولات باشد و با رقبای گوشی های هوشمند مانند سامسونگ الکترونیک مقابله کند. اما طلوع هوش مصنوعی بزرگترین چالش او تا به امروز است.
برای اینکه حس کنیم کوک با چه چیزی روبرو است، بیایید این موضوع را با یک بازی بسکتبال مقایسه کنیم. اپل در واقع نسبت به رقبا تمرین بیشتری کرده است و زمین خانگی را در اختیار دارد. به هر حال، دستیار دیجیتال سیری را در سال ۲۰۱۱، سالها قبل از ورود دیگران به این فضا، راهاندازی کرد. با این حال، بازی اکنون در جریان است و اپل در حال حاضر ۲۰ امتیاز عقب است.
رقبای آنها (اوپنایآی و گوگل آلفابت) به ستارگان هوش مصنوعی تبدیل شدهاند و با ادامه رقابت، قویتر می شوند. اولویت اپل در حال حاضر این نیست که در زمین خانگی خود شکست بخورد.
البته اپل مزایای خاص خود را دارد که پول، استعداد و یک پلتفرم قدرتمند می شود و حداقل باید بتواند نتیجه بازی را نزدیکتر کند. اما این موضوع نیازمند تغییر معناداری در استراتژی و همچنین کمک گرفتن از رقبا در حوزه هوش مصنوعی است.
اگرچه اپل ممکن است با این موضوع موافق نباشد، ویژگیهای مرتبط با هوش مصنوعی این شرکت مانند سیری، به دلیل اتکای بیش از حد به پردازش اطلاعات روی خود آیفون و کمبود جمعآوری داده، با مشکل مواجه شدهاند. اپل هر دو کار را به عمد انجام می دهد، بخشی از تلاش های آن برای حفظ حریم خصوصی و امنیت است. اما آنها همیشه بهترین نتیجه را ارائه نمی دهند.
خبر خوب این است که اپل فرصتی برای شروع دوباره دارد. این شرکت قرار است ویژگیهای جدید هوش مصنوعی مولد را در کنفرانس جهانی توسعهدهندگان در ۱۰ ژوئن معرفی کند و آماده است تغییرات جسورانهای انجام دهد.
این شرکت همچنان بر رویکرد مبتنی بر دستگاه تکیه خواهد کرد.همچنین با مدلهای زبان بزرگ خود که ویژگیهای هوش مصنوعی را روی تلفنها و رایانهها تامین میکند قصد دارد خدمات را از طریق ابر ارائه دهد. اپل تراشه های مک رده بالا را برای مدیریت این ویژگی های آنلاین در مراکز داده خود قرار می دهد.
این حرکت نشان می دهد که اپل نیاز به تکامل را درک می کند. به عنوان بخشی از تغییرات، این شرکت قابلیت های صوتی سیری را بهبود می بخشد و به آن حس مکالمهایتری می دهد و ویژگی هایی را اضافه می کند که به کاربران در زندگی روزمره کمک می کند، رویکردی که آن را « هوش پیشدستانه» می نامد.
اپل (Apple) شامل خدماتی مانند خلاصه سازی خودکار اعلانهای آیفون، ارائه خلاصهای از مقالات خبری و رونوشت یادداشتهای صوتی میشود، همچنین ویژگیهای موجود را که به طور خودکار تقویم شما را پر میکند و برنامهها را پیشنهاد میدهد، بهبود میبخشد. همچنین در بخش عکسها با ویرایش مبتنی بر هوش مصنوعی پیشرفتهایی حاصل خواهد شد، اما هیچکدام از این ویژگیها افرادی را که در چند ماه گذشته از هوش مصنوعی در برنامههای ادوبی (Adobe) استفاده کردهاند، تحت تأثیر قرار نمیدهند.
حلقه گمشده مهم در اینجا یک چت بات (chatbot) است. فناوری هوش مصنوعی مولد اپل به اندازه کافی پیشرفته نیست که شرکت بتواند معادل چتجیپیتی (ChatGPT) یا جمنای (Gemini) خود را منتشر کند. علاوه بر این، برخی از مدیران ارشد آن به ایده رفتن اپل در آن مسیر حساسیت دارند. مشکلات چتبات برای شرکتهایی مانند گوگل جنجال به پا کرده است و میتواند به شهرت اپل آسیب بزند.
اما این شرکت میداند که مصرفکنندگان این قابلیت را مطالبه خواهند کرد، بنابراین با OpenAI برای افزودن فناوری این استارتآپ به iOS 18، نسخه بعدی نرمافزار آیفون، همکاری میکند. این شرکتها در حال آمادهسازی برای اعلامیهای بزرگ در مورد مشارکت خود در WWDC هستند، در حالی که OpenAI به رهبری سم آلتمن اکنون در حال تلاش برای اطمینان از ظرفیت خود برای پشتیبانی از هجوم کاربران در اواخر سال جاری است.
با این حال، این توافق فقط تا حدی موثر خواهد بود. برای موفقیت هر چه بیشتر در هوش مصنوعی، اپل در نهایت باید از رویکرد شراکتی خارج شود، چتبات خود را بسازد و آن را به طور عمیق در محصولات شرکت ادغام کند. در حال حاضر، اپل بر این باور است که ترکیب ویژگیهای هوش مصنوعی داخلیاش (اعم از دستگاهها و ابرها) و قرارداد OpenAI برای انجام کار کافی خواهد بود.
اگرچه اپل برای مجوز دادن جمنای گوگل برای iOS 18 نیز مذاکره کرده است، اما طرفین به توافق نرسیدهاند و کمتر از یک ماه تا WWDC باقی مانده است.
سپس این سوال مطرح می شود که چگونه جستجوی آنلاین را مدیریت کنیم. اپل سالهاست که با ایده ساخت موتور جستجوی خود بازی میکند – احتمالاً موتوری با ویژگیهای حریم خصوصی که آن را بیشتر شبیه DuckDuckGo کند تا گوگل یا بینگ. با توجه به اینکه جستجو و هوش مصنوعی چقدر با هم مرتبط هستند، اپل احتمالاً باید این ایده را دوباره مرور کند و با فناوری جستجوی خود پیش برود.
این کار پرهزینه خواهد بود. اپل سالانه میلیاردها دلار از گوگل دریافت میکند تا موتور جستجوی آن شرکت به عنوان گزینه پیش فرض روی دستگاهها قرار گیرد. اما در درازمدت، داشتن یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود برای اپل میتواند ارزش بیشتری داشته باشد.
هفته گذشته، هر دو OpenAI و گوگل فاز بعدی تلاشهای هوش مصنوعی خود را راهاندازی کردند و اپل را حتی بیشتر از گذشته عقب انداختند. مدل GPT-4o شرکت OpenAI میتواند یک مکالمه واقعی داشته باشد، کاربران را برای مصاحبه شغلی آماده کند، طنز را به تصویر بکشد و حتی به عنوان یک عامل خدمات مشتری عمل کند. همه اینها بینهایت تاثیرگذار است و تا حدودی ترسناک. گوگل از طرف دیگر، هوش مصنوعی مولد را به طور عمیق در بخش جستجو ادغام میکند.
انتظار نمیرود اعلانهای هوش مصنوعی داخلی اپل به اندازه آنچه OpenAI و گوگل قبلاً به نمایش گذاشتهاند، چشمگیر باشد. مدیران اپل در میان خود اعتراف کردهاند که در حال عقب ماندن هستند. و این نگرانی وجود دارد که کاربران نسبت به ویژگیهای جدید اپل بیتفاوت باشند و حتی از آنها استفاده نکنند. البته اپل رویکرد خود را به هوش مصنوعی (به غیر از چتبات) کاملاً متفاوت از محصولات رقیب معرفی خواهد کرد.
یک دلیل پیشتازی OpenAI و گوگل سرعت آنهاست. آنها میتوانند فناوری هوش مصنوعی خود را به سرعت بهبود بخشند و کاربران را همچنان شگفتزده کنند. در همین حال، پیشرفتهای سیری و سایر ویژگیهای اپل با سرعت بسیار کمی صورت گرفته است.
این موضوع که اپل هر سال یک بهروزرسانی بزرگ برای iOS منتشر میکند، کمکی نمیکند. برای همگام شدن با هیجان هوش مصنوعی، اپل باید با سرعت بسیار بیشتری ویژگیهای جدید و مهم را اضافه کند. توافق OpenAI و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی ابری کمک خواهد کرد، اما حداقل در سال آینده، هیچ برنامهای برای تسریع چرخه انتشار iOS اپل وجود ندارد.
با این حال، این شرکت در حال سرعت بخشیدن به ارتقاء سخت افزار خود است. در اوایل این ماه، اپل یک iPad Pro جدید با تراشه M4 معرفی کرد که نوید ارتقای چشمگیر پردازش هوش مصنوعی را میدهد. و M4 قرار است تا سال ۲۰۲۵ در یک بازنگری کامل به تمام مکها برسد. در ماه سپتامبر، آیفون 16 پرو جهش دیگری در سیلیکون هوش مصنوعی خواهد داشت.
اما بهبود سخت افزار تنها تا حدودی کارساز است. با حفظ تشبیه بسکتبال، ساخت تراشهها و دستگاههای بهتر به اپل کمک میکند تا لیآپ و پرتاب آزاد را به ثمر برساند. اما اگر میخواهد واقعاً به رقبا برسد، باید شروع به زدن سه امتیازی کند. این دستاورد فقط با انتشار ویژگیهای پیشرفته هوش مصنوعی و بهبود آنها – با سرعت بیشتری نسبت به آنچه عادت دارد – به دست میآید.
این امر مستلزم تعدیل نگرش در اپل است، اما ضروری است: ممکن است کل تجارت آنها به این امر بستگی داشته باشد.
فهرست مطالب
نیمکت ذخیره
تلاش گمراه کننده اپل برای تمایز iPad و Mac همچنان آنها را عقب نگه میدارد. iPad Pro اکنون تراشه بهتری نسبت به اکثر مدلهای Mac، یک کیس کیبورد عالی جدید و صفحهای دارد که نمایشگرهای لپتاپهای اپل را تحتالشعاع قرار میدهد. با این حال، نرم افزار iPad همچنان یک نقطه ضعف است – و این تقصیر شرکت است.
مدیران بازاریابی اپل پنهان نکردهاند که میخواهند تمایز iPad و Mac را حفظ کنند زیرا نمیخواهند این محصولات یکدیگر را تحتالشعاع قرار دهند. اما این کار فقط باعث ضعیفتر شدن دستگاهها میشود: iPad فاقد macOS است و Mac صفحه نمایش لمسی ندارد. در نهایت، مشتریان از این رویکرد خسته خواهند شد.
زمان زیادی است که اپل باید رویکرد متفاوتی در پیش بگیرد – رویکردی که فکر نمیکنم مشتریان را از خرید هر دو محصول منصرف کند. اپل باید به آیپد سیستمعامل بهتری بدهد و قابلیت اجرای برنامههای مک را فراهم کند. همچنین باید به مک صفحه لمسی و نمایشگر OLED جدید و واضحتر آیپد پرو را بدهد. (انصافا این شرکت قدمهایی به سمت این تغییرات در مک برداشته است.)
این دو دستگاه همچنان میتوانند متفاوت باشند. مک همیشه دارای گزینههای تراشه قدرتمندتر، نمایشگرهای بزرگتر، صفحهکلید و ترکپد داخلی، فن برای کارهای سنگین، پورتهای بیشتر و عمر باتری بهتر خواهد بود. آیپد همیشه بسیار قابل حملتر، برای بازی بهتر، برای تماشای ویدیو برتر و دستگاهی است که میتواند عکس و فیلم بگیرد. اکنون زمان آن فرا رسیده است که اپل آیپد و مک را تا حد امکان توانمند کند.
خود را برای ایرتگ جدید آماده کنید. باور کردنش سخت است که سه سال از ورود ایرتگ، ردیاب اشیا فیزیکی اپل، به بازار می گذرد. اکنون این شرکت در حال آماده سازی نسخه جدیدی با نام رمز B589 است. این محصول قرار است اواسط سال آینده عرضه شود و اپل در حال حاضر با شرکای تولیدکننده در آسیا در حال انجام تست های میدانی است. در مورد موارد جدید، انتظار یک چیپ بهتر با ردیابی موقعیت مکانی بهبود یافته را داشته باشید. من (نویسنده) شخصا اسپیکر بلندتر، عمر باتری بهتر و نسخه ای بهینه سازی شده برای کیف پول را دوست دارم.
اپل برای موفقیت ویژن پرو روی آسیا حساب باز می کند. ویژن پرو در ایالات متحده عملکرد نسبتاً خوبی داشته است. اما آزمایش واقعی ممکن است زمانی باشد که به بازاری برسد که واقعیت مجازی در آن محبوبتر است. ما به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.
اپل در حال آموزش کارمندان خرده فروشی از خارج از کشور برای فروش ویژن پرو است؛ این گامی به سوی ارائه این محصول برای اولین بار در خارج از آمریکا است. بازارهای اولیه خارج از کشور شامل چین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، کانادا، استرالیا، بریتانیا، فرانسه و آلمان است و عرضه آن پس از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در ژوئن آغاز خواهد شد.
مصرف کنندگان در ژاپن و سایر کشورهای آسیایی ممکن است سطح راحتی بالاتری با هدست واقعیت ترکیبی داشته باشند که VR و واقعیت افزوده را در هم می آمیزد. در راستای آماده شدن برای گسترش، این شرکت به تازگی مجوز فروش این دستگاه را در چین از نهاد مشابه کمیسیون ارتباطات فدرال دریافت کرده است.
برنامه زمانبندی
کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل قرار است از دوشنبه 10 ژوئن آغاز شود. در این زمان شرکت iOS ۱۸ و نسخههای بعدی نرمافزارهای آیپد، اپل واچ، Vision Pro و مک را رونمایی خواهد کرد. سیستم عامل جدید آیفون در داخل شرکت به عنوان بزرگترین ارتقاء در تاریخ این دستگاه در نظر گرفته می شود و ویژن پرو از زمان عرضه هدست اولین به روز رسانی نرم افزاری قابل توجه خود را دریافت می کند. اپل از WWDC 2023 برای معرفی Vision Pro استفاده کرد، اما امسال سهام آن حتی بالاتر است. انتظار می رود رویداد 2024 استراتژی هوش مصنوعی بازسازی شده آن را به نمایش بگذارد.