اولین آزمایشگاه رباتیک جهان آغاز به کار کرد

یک تیم از موسسه برکلی یک آزمایشگاه تحقیقاتی ساخته است که در آن ربات‌ها کار را انجام می‌دهند و هوش مصنوعی می‌تواند تصمیمات معمولی بگیرد.

یک تیم علمی از موسسه برکلی یک آزمایشگاه تحقیقاتی جدید ساخته است که در آن ربات‌ها کار را انجام می‌دهند و هوش مصنوعی (AI) می‌تواند تصمیمات معمولی بگیرد.

به گزارش تکناک، این روش اجازه می دهد تا کار به صورت شبانه روزی انجام شود در نتیجه سرعت تحقیق تسریع شود.

امکانات تحقیقاتی و ابزار دقیق طی سال‌ها راه طولانی را پیموده‌اند، اما ماهیت تحقیق ثابت مانده است. در مرکز هر آزمایش انسانی قرار دارد که اندازه‌گیری‌ها را انجام می‌دهد، داده‌ها را معنا می‌کند و مراحل بعدی را تصمیم می‌گیرد. در آزمایشگاه A-Lab که در برکلی راه اندازی شد، محققان به رهبری دکتر زنگ می خواهند با استفاده از رباتیک و هوش مصنوعی سرعت تحقیقات فعلی را بشکنند.

A-Lab چیست؟

A-Lab فضایی به مساحت 600 فوت مربع است که مجهز به سه بازوی رباتیک و هشت کوره است. کار بر روی این مفهوم در سال 2020 آغاز شد و با بودجه وزارت انرژی، ساخت و ساز در سال 2022 آغاز شد و در مدت کمی بیش از یک سال تکمیل شد.

نقش A-Lab سنتز مواد جدیدی است که می توانند برای ساخت طیف وسیعی از محصولات جدید مانند سلول های خورشیدی، سلول های سوختی و ترموالکتریک مورد استفاده قرار گیرند. این محصولات انرژی را از تفاوت دما و سایر فناوری ها در بخش انرژی پاک تولید می کنند.

دانشمندان سال‌هاست که از روش‌های محاسباتی برای پیش‌بینی مواد نوین استفاده می‌کنند، اما آزمایش این ماده یک گلوگاه بزرگ بوده است، زیرا روند کندی دارد. در آزمایشگاه A، این فرآیند در مقایسه با یک انسان تا 100 برابر می‌تواند تسریع شود.

برای انجام این کار، محققان یا هوش مصنوعی یک ماده هدف را برای سنتز انتخاب می کنند، سپس یک بازوی رباتیک با وزن کردن و مخلوط کردن مواد مختلف مورد نیاز برای ایجاد ماده جدید آزمایشات را ادامه می دهد. این مواد می توانند فلزات مختلف و اکسیدهای آنها باشند که به صورت پودری موجود هستند و در یک حلال مخلوط می شوند تا به طور یکنواخت توزیع شوند و سپس به کوره منتقل می شوند.

سپس یک بوته حاوی مخلوط توسط ربات به کوره فرستاده می شود، جایی که می توان آن را تا دمای 2200 درجه فارنهایت (1200 درجه سانتیگراد) گرم کرد و در صورت نیاز گازها را تزریق کرد. هوش مصنوعی کنترل کل فرآیند را در دست دارد و ترکیبات و شرایط واکنش را طبق نتایج دلخواه تنظیم می کند.

بازوی رباتیک دیگری، مواد جدید را از بوته بازیابی می کند و آن را روی یک اسلاید می برد، جایی که تحت تجزیه و تحلیل زیر پراش سنج اشعه ایکس و میکروسکوپ الکترونی قرار می گیرد. این نتایج به هوش مصنوعی ارسال می شود و سپس به سرعت فرآیند ساخت تکرار میشود تا ماده جدید مورد نظر ساخته شود.

انسان ها از طریق بازخورد های ویدئویی و هشدارهای تولید شده توسط سیستم، این فرآیند را زیر نظر دارند. محققان در حال حاضر در حال تنظیم دقیق آزمایشگاه برای افزودن قابلیت ذخیره مجدد منابع و تغییر مواد اولیه و همچنین امکان مخلوط کردن و حرارت دادن مایعات در این فرآیند هستند.

اگر تعجب کرده اید که A در نامگذاری آزمایشگاه به چه معناست، این نامگذاری از عمد مبهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.