آزمایش انسانی واکسن آنفولانزای mRNA آغاز شد

در حال حاضر رقابت برای ساخت اولین واکسن آنفولانزای mRNA ایمن و موثر  بین دانشمندان در حال افزایش است و اولین آزمایش انسانی این نوع واکسن هم آغاز شده است.

به گزارش تکناک، اولین مرحله این آزمایش در دانشگاه دوک در دورهام در کارولینای شمالی آغاز شده و ایمنی واکسن آنفولانزای mRNA و پاسخ ایمنی بدن H1ssF-3928 mRNA-LNP، که توسط واکسن مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) ساخته شده است، در حال ارزیابی است.

در این آزمایش حدود 50 شرکت کننده 18 تا 49 ساله به سه گروه تقسیم شدند و به ترتیب 10، 25 و 50 میکروگرم از واکسن آنفولانزای mRNA فعال به آنها داده شد. هنگامی که دوز بهینه تعیین شود، 10 شرکت‌کننده دیگر میزان معینی از این دارو را دریافت خواهند کرد. همچنین قرار است داوطلبان دیگری واکسن آنفولانزای فصلی چهار ظرفیتی فعلی را دریافت کنند، بنابراین محققان به مجموعه ای از اطلاعات دسترسی دارند که پاسخ ایمنی بدن و ایمنی واکسن‌های آنفولانزای قابل دسترس را در نظر می‌گیرد.

سپس افرادی که تحت آزمایش واکسن آنفولانزای mRNA  قرار می‌گیرند، طی 12 ماه به طور منظم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا ببینند پاسخ ایمنی دارو چگونه بوده است و ایمنی کوتاه‌مدت و بلندمدت آن ارزیابی شود.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می‌زند که در سال‌های 2010 تا 2020، این ویروس منجر به بستری شدن سالانه 710هزار نفر در بیمارستان و مرگ 52 هزار نفر در ایالات متحده شده است. در سراسر جهان، آنفولانزا سالانه 650 هزار نفر را می کشد.

دکتر هیو آچینکلوس، سرپرست NIAID گفت: ساخت واکسن آنفولانزای mRNA ا، یک دستاورد بزرگ در بهداشت عمومی خواهد بود و می‌تواند هم نیاز به توسعه سالانه واکسن‌های آنفولانزای فصلی و هم نیاز به تزریق واکسن آنفولانزای سالانه توسط بیماران را برطرف کند. علاوه بر این، برخی از گونه‌های ویروس آنفولانزا پتانسیل همه‌گیری قابل توجهی دارند. یک واکسن جهانی آنفولانزا می تواند به عنوان یک خط دفاعی مهم در برابر گسترش بیماری همه گیر آنفولانزا در آینده عمل کند.
این آزمایش پس از مطالعه اولیه مرکز تحقیقات واکسن NIAID در مورد ایمنی و پاسخ ایمنی واکسن نانوذرات H1ssF انجام شد. مرحله اول آزمایش، از آوریل 2019 تا مارس 2020، پاسخ های آنتی بادی گسترده ای را در 52 شرکت کننده 18 تا 70 ساله ارائه کرد. نتایج این آزمایش، ماه گذشته در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.

digikala

واکسن H1ssF پروتئین آنفولانزای هماگلوتینین را هدف قرار می دهد. یک بخش ازا ین پروتئین که قسمت سر آن است، با تکامل ویروس به سویه های مختلف تغییر می کند، اما ساقه این پروتئین بسیار کندتر تغییر می کند و در طول جهش آنفلوانزا نسبتاً ثابت می ماند. محققان بر این باورند که کلید یک واکسن پیشگیرانه جهانی طولانی مدت و موثر در همان قسمت نهفته است.

این آزمایش جدید، واکسن نانوذرات H1ssF را با RNA پیام رسان به عنوان یک پلتفرم ترکیب می کند و هدف نهایی که پاسخ ایمنی کارآمدتر و هدفمند است را ارائه می دهد.
دکتر امانوئل والتر، مدیر واحد واکسن و آزمایشات دوک گفت: در طول فصل آنفولانزا، ویروس آنفولانزا تغییر می‌کند و تغییرات کوچک اما قابل توجهی را تجربه می‌کند که واکسن‌های فعلی را کمتر مؤثر می‌کند. ما امیدواریم که این واکسن بتواند در برابر این نوع تغییرات بدون تغییر باقی بماند.

البته واکسن H1ssF-3928 mRNA-LNP تنها واکسن احتمالی آنفولانزا در این مرحله از توسعه نیست. محققان یک آزمایش ترکیبی دو مرحله ای را برای ساخت یک واکسن چند ظرفیتی اصلاح شده mRNA آنفلوانزای فصلی آغاز کرده اند. موسسات Pfizer و BioNTech سپتامبر گذشته مرحله سوم واکسن RNA پیام رسان اصلاح شده با نوکلئوزیدهای چهار ظرفیتی (modRNA) خود را راه اندازی کردند و این دارو را برای 25 هزار بزرگسال 18 ساله و بیشتر در ایالات متحده تجویز کردند.

روش آنها بر این اساس است که چهار سویه شناخته شده آنفولانزای معرفی شده توسط سازمان بهداشت جهانی را هدف قرار می دهد. آنها همچنین اولین مراحل آزمایشات واکسن آنفولانزا همراه با واکسن کرونا سویه های Omicron BA.4/BA.5 را آغاز کرده اند.

ماه گذشته شرکت Moderna تایید کرد که مرحله سوم آزمایش واکسن خود که mRNA-1010 نام دارد، با موفقیت انجام نشده و نتیجه دلخواهی به دست نداده است.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.