این ربات کمک حال بیماران آلزایمری است

 مهندسان دانشگاه واترلو  یک ربات طراحی کرده‌اند که می‌تواند به بیماران آلزایمری کمک کند تا داروها، عینک‌ها و سایر اشیایی را که نیاز دارند اما گم کرده‌اند، پیدا کنند.

به گزارش تکناک، تخمین زده می شود که تعداد افراد مبتلا به زوال عقل در سال های آینده به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و برخی ها پیش بینی می کنند که این تعداد تا سال 2050 دو برابر شود.

یکی از پیامدهای زوال عقل ، از دست دادن خاطرات، به ویژه خاطرات دوره ای و طولانی مدت است. این‌ خاطرات ماهیت طولانی‌مدتی دارند و به ما امکان می‌دهند تصاویری از اولین روز مدرسه تا اطلاعات حسی مانند بوها را به خاطر بیاوریم.

این خاطرات در هیپوکامپ ذخیره می شوند که اغلب با شروع زوال عقل آسیب می بیند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به زوال عقل در یادآوری رویدادهای تازه مشکل دارند.

بدون هیچ درمان مشخصی، هدف از درمان‌های زوال عقل، کند کردن پیشرفت بیماری و بهبود کیفیت زندگی است.

digikala

دکتر علی ایوب، دانشجوی فوق دکتری در رشته مهندسی برق و کامپیوتر، در کنفرانس بین المللی ACM/IEEE در مورد انسان و ربات به همراه تیم خود در سال جاری مقاله ای را در مورد این پروژه ارائه کرد.

اگرچه این تیم در درجه اول بر روی گروه خاصی از افراد تمرکز می کند، اما آنها انتظار دارند که این فناوری توسط هر کسی در آینده برای پیدا کردن همه اشیا گم شده استفاده شود.

برای این منظور، مهندسان دانشگاه واترلو  یک ربات طراحی کرده‌اند که می‌تواند به بیماران آلزایمری کمک کند تا داروها، عینک‌ها و سایر اشیایی را که نیاز دارند اما گم کرده‌اند، پیدا کنند.

دکتر ایوب و همکارانش به دلیل نگرانی عمیق در مورد افراد مبتلا به زوال عقل و گسترش فزاینده این بیماری به سمت انجام این تحقیق سوق داده شدند. آنها معتقدند یک ربات همراه با هوش مصنوعی و دارای حافظه طولانی مدت می تواند در کیفیت زندگی تفاوت ایجاد کند و باری را از دوش پزشکان بردارد.

آزمایش این تیم با یک ربات دستکاری متحرک Fetch آغاز شد که دارای یک بازو است و به آن امکان می دهد اشیا، چندین حسگر و دوربین ها را دستکاری کند.

سپس این ربات با یک الگوریتم تشخیص اشیا برنامه ریزی شد که به آن اجازه می دهد اشیاء خاصی را که وارد میدان دید آن می شوند شناسایی و پیگیری کند. کاربران می توانند اشیایی را که می خواهند از طریق یک رابط گرافیکی در گوشی هوشمند یا رایانه خود پیگیری کنند، انتخاب کنند.

هنگامی که مورد نیاز است چیزی پیدا شود، کاربر می تواند با استفاده از این رابط آن را جستجو کند و ربات را فعال کند تا نشان دهد آخرین بار کجا و چه زمانی آن وسیله دیده شده است.

در حالی که ممکن است این فناوری برای برخی افراد ترسناک به نظر برسد، اما دکتر ایوب از کاربرپسند بودن و دقیق بودن آن صحبت می کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.