آلودگی هوا مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهد

آلودگی هوا مقاومت آنتی بیوتیکی را افزایش می دهد

یک مطالعه جدید، ارتباط نگران کننده ای را بین آلودگی هوا و مقاومت آنتی بیوتیکی نشان داده است که این مسئله می تواند تهدیدی جدی برای سلامت انسان ها در سراسر جهان باشد.

به گزارش تکناک، این مطالعه که در مجله Lancet Planetary Health منتشر شد، داده‌های بیش از 100 کشور را برای نزدیک به 20 سال تجزیه و تحلیل کرد. این تجزیه و تحلیل نشان داد که میزان بالاتر آلودگی هوا با میزان بالاتر مقاومت آنتی بیوتیکی در هر منطقه مرتبط است.

محققان چینی و بریتانیایی گفتند که این اولین تجزیه و تحلیل جهانی از چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر مقاومت آنتی بیوتیکی است. همچنین آنها متوجه شدند که این پیوند با گذشت زمان قوی تر می شود، زیرا آلودگی بیشتر منجر به مقاومت بیشتر باکتری ها می شود.

مقاومت آنتی بیوتیکی

آنتی بیوتیک ها می توانند به درمان عفونت های باکتریایی مانند عفونت های مجاری ادراری و ذات الریه کمک کنند. مقاومت آنتی بیوتیکی یک چالش بزرگ برای مسئله سلامت جهانی است. مقاومت آنتی بیوتیکی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها به داروهایی که برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌شوند، مقاوم می‌شوند. این مشکل می تواند هر کسی را در هر مکانی تحت تاثیر قرار دهد و تخمین زده می شود که هر سال 1.3 میلیون نفر را می کشد.

اگرچه علت اصلی مقاومت آنتی بیوتیکی، استفاده نادرست و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها است. اما این مطالعه نشان می دهد که آلودگی هوا نیز این مشکل را بدتر می کند. وقتی از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود، باکتری ها می توانند ژن هایی ایجاد کنند که آنها را در برابر آنتی بیوتیک ها ایمن می کند. این مسئله باعث بروز عفونت هایی می شود که درمان آنها سخت تر است.

البته گفتنی است که این مطالعه دلایل علمی پشت این ارتباط را بررسی نکرد. اما شواهد قبلی نشان می دهد که ذرات ریز موجود در هوا به نام PM2.5 می توانند باکتری ها و ژن های مقاوم به آنتی بیوتیک را حمل کنند. محققان این مطالعه توضیح دادند که این ذرات می توانند بین محیط های مختلف منتقل شوند و توسط انسان استنشاق شوند که در غیر این صورت با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند.

آلودگی هوا

آلودگی هوا در حال حاضر به عنوان بزرگترین خطر زیست محیطی برای سلامت عمومی شناخته شده است. این مشکل می تواند باعث بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، آسم و سرطان ریه شود و طول عمر را کوتاه کند.

همچنین می تواند باعث مشکلات حاد تنفسی مانند سرفه، خس خس سینه و حملات آسم شود و تقاضا برای خدمات درمانی را در سراسر جهان افزایش دهد.

در این مطالعه آمده است که کاهش آلودگی هوا می تواند به کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی و همچنین مرگ و میر و هزینه های ناشی از عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیکی، کمک کند.

این مطالعه توسط پروفسور هونگ چن از دانشگاه ژجیانگ در چین رهبری شد و اظهار داشت که درحال حاضر هم مقاومت آنتی بیوتیکی و هم آلودگی هوا از بزرگترین تهدیدها برای سلامت جهانی هستند. وی همچنین گفت که ارتباط احتمالی بین این دو مسئله تا کنون نامشخص است، اما این تحقیق نشان می دهد که کنترل آلودگی هوا می تواند سود مضاعف داشته باشد. این کار می تواند اثرات مضر کیفیت بد هوا را کاهش دهد و همچنین نقش مهمی در مبارزه با افزایش و گسترش باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ایفا کند.

همچنین این مطالعه نشان داد که مقاومت آنتی بیوتیکی با PM2.5 افزایش می یابد، به این معنی که هر 10 درصد افزایش در آلودگی هوا، با افزایش 1.1 درصدی مقاومت آنتی بیوتیکی مرتبط است.

ذرات معلق 2.5 میکرومتری

ارتباط بین آلودگی هوا و مقاومت آنتی بیوتیکی در طول زمان قوی تر شده است. این مطالعه نشان داد که تغییرات بیشتر در میزان PM2.5 منجر به افزایش بیشتر مقاومت آنتی بیوتیکی در سال های اخیر شده است. محققان تخمین زدند که حدود 480000 نفر در سال 2018 به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.

همچنین این مطالعه پیش‌بینی کرد که اگر سیاست‌های آلودگی هوا تغییر نکند، در آینده چه اتفاقی می‌افتد. این تحقیق نشان داد که تا سال 2050، مقاومت آنتی بیوتیکی در سراسر جهان به دلیل آلودگی هوا تا 17 درصد افزایش می یابد. این مسئله می تواند منجر به حدود 840000 مرگ زودرس در سال به دلیل مقاومت آنتی بیوتیکی شود.

به گفته نویسندگان، این مطالعه دارای محدودیت هایی نیز بود. آنها اشاره کردند که تحلیل کلی ممکن است تحت تأثیر کمبود داده در برخی کشورها قرار گرفته باشد. آنها همچنین اشاره کردند که این مطالعه مشاهده ای بوده است، بنابراین نمی تواند علت و معلولی چیزی را توضیح دهد. محققان خواستار تحقیقات بیشتر برای کشف مکانیسم اساسی چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر مقاومت آنتی بیوتیکی شدند.

این مطالعه در مجله Lancet Planetary Health منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram