آیا آب قلم جایگزین مناسبی برای قهوه صبحگاهی است؟

به گفته برخی از اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی، نوشیدن یک فنجان آب قلم پر پروتئین، انرژی صبحگاهی را بدون عواقب ناخوشایند کافئین فراهم می‌کند.

به گزارش تکناک، برخی حتی ادعا می‌کنند که آب قلم به آنها پوستی شفاف، هضم بهتر و موارد دیگر را ارائه داده است. ضمنا این نوشیدنی خطر بسیار کمی نیز دارد.

یک متخصص تغذیه به نام دکتر کریستین درایر گفت: نوشیدن آب قلم به‌طور کلی برای اکثر مردم بی‌خطر تلقی می‌شود و در صورت مصرف متعادل می‌تواند یک مکمل سالم برای رژیم غذایی باشد.

در ادامه به دلایلی که بهتر است نوشیدن آب قلم را به برنامه صبحگاهی خود اضافه کنید و اینکه آیا باید آن را به‌طور کامل با قهوه یا چای جایگزین کنید یا خیر، می‌پردازیم.

شواهد بیشتری برای مزایای عصاره آب قلم مورد نیاز است

آب قلم مدت‌هاست که به دلیل مزایای بسیار زیاد مانند کاهش درد مفاصل، حمایت از سلامت روده و حتی کاهش یا جلوگیری از چین و چروک، توجه عموم را به خود جلب کرده است.

البته به گفته درایر، شواهد علمی پشتوانه این ادعاها قوی نیست.

تاکنون اکثر مطالعات در مورد اثرات آب قلم بر روی حیوانات انجام شده است نه انسان، بنابراین تحقیقات بیشتری برای اطمینان از اثرات بالینی این ماده مورد نیاز است.

برای مثال، مطالعه‌ای روی موش‌ها در سال 2021 نشان داد که آب قلم می‌تواند آسیب ناشی از کولیت اولسراتیو را از بین ببرد. مطالعات قبلی در مورد اثر ضد التهابی آب قلم (مانند مطالعه ای که در سال 2015 در مورد سلامت تنفسی انجام شد) نیز از موش‌ها استفاده کرده است، نه انسان‌ها. در واقع تعداد بسیار کمی از مطالعات ارتباط آب قلم با سلامت انسان را ثابت کرده‌اند.

درایر به Health گفت: بیشتر مطالعات بر روی انواع خاصی از کلاژن‌ها در مقابل آب قلم به‌طور کلی تمرکز دارند.

با این حال، این بدان معنا نیست که آب قلم هیچ فایده‌ای ندارد.

درایر خاطرنشان کرد: آب قلم منبع خوبی از پروتئین که یک درشت مغذی ضروری است می‌باشد. اگرچه این یک پروتئین کامل نیست یعنی فاقد برخی اسیدهای آمینه است، اما همچنان می‌تواند به دریافت پروتئین روزانه شما کمک کند.

برای مثال، یک فنجان آب گوشت گاو ارگانیک حاوی 9 گرم پروتئین است که 18 درصد از ارزش روزانه 50 گرمی برای فردی که روزانه 2000 کالری مصرف می‌کند را تامین می‌کند. دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی با رشد عضلانی، مدیریت بهتر وزن و بهبود زخم از جمله مزایای دیگر همراه است.

مقایسه آب قلم با قهوه

آب قلم و قهوه واقعاً شباهت زیادی ندارند و مطمئناً طعم مشابهی هم ندارند. طعم قهوه تلخ و اسیدی است و آب قلم طعمی لذیذ دارد. بنابراین جایگزین کردن قهوه با آب قلم با تغییرات قابل‌توجهی همراه خواهد بود.

از نظر تغذیه‌ای، این دو نوشیدنی کاملاً متفاوت هستند. یک فنجان قهوه حاوی حدود 2 کالری در هر فنجان است. همان مقدار آب قلم حاوی حدود 40 کالری است.

بسته به مقداری که می‌نوشید، آب قلم می‌تواند به کالری دریافتی برنامه صبحگاهی شما اضافه کند.

به همین ترتیب، اگر مرتباً خامه، شکر یا هر نوع شیرینی دیگری را در قهوه صبح خود اضافه می‌کنید، آب قلم ممکن است کالری، قند و چربی را کاهش دهد.

یک متخصص تغذیه به نام وان ناچون می‌گوید: نوشیدن آب قلم می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به قهوه باشد، به خصوص اگر افراد تمایل به افزودن قند زیاد به قهوه خود داشته باشند، زیرا نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین در صبح می‌تواند باعث کاهش انرژی پس از مصرف شود.

سدیم یکی دیگر از تفاوت‌های قابل توجه مواد‌مغذی بین این دو نوشیدنی است.

اگرچه درایر خاطرنشان کرد که از نظر فنی هیچ محدودیتی برای مصرف ایمن آب قلم وجود ندارد، او توصیه می‌کند هنگام نوشیدن این نوشیدنی باید مراقب باشید. آب قلم ممکن است نزدیک به 350 میلی‌گرم یا 15 درصد از حد توصیه شده روزانه سدیم در هر فنجان داشته باشد. از طرف دیگر، قهوه سدیم بسیار کمی دارد و میزان آن 4.7 میلی گرم در هر فنجان است.

این میزان ممکن است برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی هستند، مشکل‌ساز شود.

با این حال، تفاوت اصلی تغذیه‌ای بین آب قلم و قهوه پروتئین است.

یک فنجان معمولی آب قلم 9 گرم پروتئین فراهم می کند، در حالی که قهوه هیچ پروتئینی ندارد.

به گفته چون، این ادعا طرفداران آب قلم که این نوشیدنی خوش طعم انرژی را بدون از دست رفتن افزایش می‌دهد، درست است. اگرچه آب قلم حاوی کافئین نیست (بنابراین شما فوراً افزایش انرژی را تجربه نمی‌کنید)، ممکن است جریان ثابت‌تری از انرژی را در طول صبح شما فراهم کند.

پروتئین آب قلم ممکن است با فواید بیشتری همراه باشد که از قهوه دریافت نخواهید کرد.

چون می‌گوید: محتوای پروتئین بالای آب قلم می‌تواند به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید که مزایای آن کاهش میل به غذاهای شیرین است که با صبحانه کم پروتئین مرتبط هستند.

جایگزینی قهوه با آب قلم

تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا قهوه را با یک فنجان آب قلم عوض کنید یا خیر به شما بستگی دارد اما اگر قهوه برای شما شادی می‌آورد، ممکن است ارزش آن را نداشته باشد که آن را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

درایر گفت: آب قلم به عنوان یک گزینه عالی برای کسانی است که قصد کاهش کافئین را دارند. با این حال، برای کسانی که عاشق قهوه خود هستند، هیچ فشاری برای ترک آن وجود ندارد و آنها می‌توانند از نوشیدنی خود به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل لذت ببرید.

به گفته چون، نوشیدن هر دو این نوشیدنی‌ها یا تغییر روز به روز آنها یا مصرف آنها با هم،ضرری ندارد.

وی گفت: نوشیدن ترکیبی این دو نوشیدنی در صبح می‌تواند به کاهش عصبانیت ناشی از مصرف قهوه به تنهایی کمک کند. به نظر من، فوایدی که با آب قلم و قهوه تجربه می‌شود، مکمل هم هستند.

این نوشته در پزشکی، علمی ارسال شده و با برچسب گذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.