آیا باید منتظر وقوع جنگ در فضا باشیم؟

بر اساس گزارش گاردین، فرماندهان فضایی روز دوشنبه نسبت به وقوع جنگ احتمالی در فضا با پیامدهای ویرانگر و تضعیف کننده بر روی زمین هشدار دادند.

به گزارش تکناک، این اظهارات توسط رهبران نظامی ارشد امریکایی و کانادایی شرکت کننده در کنفرانس فضایی استرالیا با عنوان مرز جدید در “تجارت، صنعت، رقابت و جنگ” بیان شد.

مقابله با تهدیدات قریب الوقوع

این فرماندهان تاکید کردند که تاکنون چین و روسیه نشان داده اند که توانایی و شاید تمایل به آغاز چنین جنگی دارند و بر اهمیت همکاری با متحدان از جمله استرالیا برای مقابله با این تهدیدات تاکید کردند.

ژنرال نینا آرماگنو، مدیر ستاد نیروی فضایی ایالات متحده، گفت که انهدام یک ماهواره آمریکایی توسط روسیه در سال گذشته یک “نمایش خیره کننده” بود.

او گفت: ما آن را به عنوان یک پیام برای نشان دادن توانایی روسیه در چنین جنگ هایی تفسیر می کنیم.

سرتیپ مایکل آدامسون، فرمانده 3 بخش فضایی کانادا، اظهار داشت: اینجا دنیایی پر از آشفتگی است، شما نمی توانید این کار را انجام دهید.

آرماگنو گفت: در مورد ما هم همینطور و افزود که چین آشکارا قدرت خود را در فضا به نمایش می گذارد.

اگر ماهواره‌ها مورد حمله قرار گیرند، می‌تواند منجر به از کار افتادن سیستم‌های GPS، سیستم‌های بانکی، شبکه‌های برق، ارتباطات نیروهای اورژانس و آتش نشانی ، عملیات نظامی و غیره در زمین شود.

آرماگنو گفت: من قصد اغراق در این مورد را ندارم اما ممکن است بپرسید جنگ در فضا چگونه است؟ اگر چنین جنگی رخ دهد احتمالاً ما آن را با چشم غیرمسلح از زمین نمیتوانیم ببینیم ، اما قطعاً عواقب آن را از لحظه شروع حس خواهیم کرد.

از بین بردن قدرت شبکه های ارتباطی

حمله به ماهواره‌ها می‌تواند شبکه‌های ارتباطی را از دو طریق از کار بیاندازد: از طریق حمله مستقیم یا از طریق زباله‌های باقی مانده یک ماهواره از کار افتاده. آرماگنو توضیح داد که ایالات متحده همچنان در حال ردیابی 600 قطعه زباله از نمایش چین در سال 2007 است که در آن چین  یکی از ماهواره های خود را هدف قرار داد.

برای آسیب رساندن به فضاپیماهایی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی و بسیاری از ماهواره‌های دیگر ایالات متحده، کار زیادی لازم نیست. حتی با کوچکترین زباله های فضایی نیز می توانند به آن هدف برسند.

آرماگنو گفت که ایالات متحده و متحدانش، از جمله استرالیا، نیاز به همکاری دارند تا با ارتقا دانش مهندسی ،ماهواره‌های چابک تر و کوچک‌تر که بتوانند زباله‌های فضایی و شاید حتی حملات را دور بزنند بسازند و به این ترتیب فضا را در برابر هرگونه حمله خارجی در آینده مقاوم‌تر کنند.

 

آرماگنو گفت: «برای جوامع حیاتی است که نقش کلیدی تجهیزات فضایی را با زیر ساختهای زمینی در شهر ها بهتر درک کنند. موضع فضا به خاطر فضا نیست، بلکه برای کشورهای همفکر این است که اطمینان حاصل کنند که فضا برای کشورهای فضایی آزاد است. همه ما در آن ارزش ها مشترک هستیم.

نیکلاس هوگان، مدیرکل توانمندی فضایی فرماندهی فضایی دفاعی استرالیا، کمدور هوایی، به این احساس اضافه کرد و گفت: «به همین دلیل است که ما (استرالیا، ایالات متحده و کانادا) با هم کار می کنیم.

او همچنین فناوری ضد ماهواره را یک تکنولوژی “شرور” خواند.

او گفت: «اگر کسی کاری را در یک حوزه زمینی، هوا، زمین یا دریا انجام می داد که تأثیر ماندگاری بیش از یک دهه داشت، هیچ کس برای آن ایستادگی نمی کرد

اما در فضا، هیچ قانونی وجود ندارد، هیچ قاعده ای وجود ندارد، هیچ هنجاری وجود ندارد … و ما اکنون در این منطقه هستیم. (این) یکی از آن مشکلات بد است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.