آیا زمین با یک گرمای بی سابقه روبرو است؟

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) گزارش پیش بینی آب و هوای خود را برای پنج سال آینده منتشر کرده است و احتمال دارد حداقل یکی از پنج سال آینده از گرم‌ترین دماهای ثبت شده تاکنون فراتر رود.

به گزارش تکناک، WMO هر سال به‌روزرسانی جهانی سالانه را منتشر می‌کند. این گزارش با ارائه پیش‌بینی‌های اقلیمی برای سال‌های آینده است که در این مورد تغییرات بین سال های 2023 تا 2027، به سیاست‌گذاران اطلاع‌رسانی می‌شود.

پتری تالاس، دبیر کل WMO گفت: این گزارش به این معنی نیست که ما به طور دائم از سطح 1.5 درجه سانتیگراد مشخص شده در توافقنامه پاریس که به گرمایش طولانی مدت در طول سالیان متمادی اشاره دارد، تجاوز خواهیم کرد. با این حال، WMO زنگ خطر را به صدا در می آورد که ما به طور موقت با افزایش نوسان سطح 1.5 درجه سانتیگراد را نقض خواهیم کرد.

هشدار WMO همراه با این پیش‌بینی است که 98 درصد احتمال دارد حداقل یکی از پنج سال آینده از گرم‌ترین دمای ثبت شده فراتر رود. پدیده ال نینو و تغییرات آب و هوایی به احتمال زیاد باعث افزایش دما خواهند شد.

تالاس گفت: انتظار می‌رود ال نینو در ماه‌های آینده در حال افزایش باشد و این پدیده با تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان ترکیب می‌شود و دمای جهانی را به قلمروی ناشناخته سوق می‌دهد. این امر پیامدهای گسترده ای برای سلامت، امنیت غذایی، مدیریت آب و محیط زیست خواهد داشت. ما باید آماده باشیم.

digikala

ال نینو زمانی اتفاق می‌افتد که دمای سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام گرمسیری به طور قابل‌توجهی گرم‌تر از حد متوسط می‌شود که باعث تغییر در گردش جوی می‌شود. گرمای بیشتر در اتمسفر و دمای گرمتر سطح اقیانوس می تواند منجر به افزایش سرعت باد و طوفان های استوایی شود که به شدت بر زندگی انسانها در سواحل اقیانوس آرام تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، WMO پیش بینی کرده است که گرمایش قطب شمال احتمالاً سه برابر بیشتر از میانگین جهانی است. این موضوع باعث نگرانی کارشناسان شده است.

کریس میس، مدرس دیرینه شناسی در دانشگاه کالج کورک، ایرلند، می گوید: در بیشتر تاریخ زمین، این سیاره بدون کلاهک های یخی قطبی بوده است. اما انتقال از یک دنیای یخی (مانند امروز) به دنیای بدون یخ معمولاً بسیار کند است. ما به سمت یک کره بدون یخ می رویم، اما سرعت تغییر همه چیز یادآور شدیدترین و ویرانگرترین رویدادهای گرمایش در گذشته زمین است.

از نظر بارندگی، پیش‌بینی‌های WMO حاکی از آن است که بارش‌ها در ساحل، شمال اروپا، آلاسکا و شمال سیبری افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود میزان بارندگی در آمازون و بخش‌هایی از استرالیا کاهش یابد.

در سال 2015، شانس ما برای افزایش بیش از 1.5 درجه سانتیگراد در حد صفر بود. از آن زمان به طور پیوسته این احتمال افزایش یافته است. بین سال‌های 2017 تا 2021، 10 درصد احتمال داشت که از سطح تعیین‌شده در توافق‌نامه پاریس فراتر برویم. بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های WMO، احتمال افزایش دمای جهانی نزدیک به سطح کره زمین بیش از 1.5 درجه سانتی‌گراد برای حداقل یک سال از هم‌اکنون تا سال 2027، 66 درصد یا بیشتر است.

پیش‌بینی‌های WMO به‌طور قابل‌توجهی باعث نگرانی کارشناسان شده است.

بل ورکمن، محقق در دانشگاه ملبورن، می‌گوید: پیش‌بینی گرم‌ترین سال ثبت شده در پنج سال آینده، مشکلات بیشتری را برای سلامت مردم در سراسر جهان به همراه دارد. ما می دانیم که تغییرات آب و هوا به طرق مختلف بر سلامت تأثیر منفی می گذارد، از جمله از طریق تأثیرات فیزیکی مستقیم امواج گرما، مانند سکته گرما، و اثرات غیرمستقیم افزایش دما، مانند کمک به ناامنی غذا و آب.

برخی بر قابل اعتماد بودن این پیش بینی ها از نظر علمی تاکید کرده اند.

جانت لیندزی از دانشکده محیط زیست دانشگاه ملی استرالیا گفت: داده‌ها برای پوشش کل کره زمین با استفاده از ترکیبی از اندازه‌گیری‌های سطحی و ماهواره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کامل توسط آژانس‌های هواشناسی و محققان علمی در سراسر جهان کنترل می‌شوند. مدل‌سازی سیستم آب و هوا توسط 11 موسسه مختلف برای تهیه پیش‌بینی‌ها برای دوره 2023 تا 2027 استفاده شده است، که درجه بالایی از اطمینان را در پیش‌بینی‌ها فراهم می‌کند، زیرا آنها در گروه‌های تحقیقاتی مختلف تکرار می‌شوند.

به‌روزرسانی جهانی سالانه تا دهه‌ای WMO در اینجا به صورت PDF در دسترس است.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.