طراحی یک پناهگاه بتنی توسط معمار معروف

سر نورمن فاستر به عنوان بنیانگذار Foster & Partners، معمولاً با پروژه‌های عظیمی مانند آسمان‌خراش‌های فوق‌العاده و استادیوم‌های فوتبال شناخته می شود، اما طراحی پناهگاه بتنی او بسیار ساده تر است.

به گزارش تکناک، این معمار برجسته بریتانیایی با همکاری شرکت ساختمان سازی پایدار Holcim، یک پناهگاه بتنی کوچک ایجاد کرده است که یک خانه موقت امن و محکم را برای افراد آواره ارائه می دهد.

پروژه تحقیقاتی  پناهگاه بتنی  Essential Homes در حال حاضر در مرحله نمونه اولیه است و در دوسالانه معماری ونیز امسال از 20 می تا 26 نوامبر به نمایش گذاشته می شود.

هر واحد پناهگاه بتنی از نظر ساختاری، از ورقه های بتنی رول شونده در قسمت بیرونی، بعلاوه عایق و چوب تشکیل شده است، در حالی که پایه سازه از مصالح ساختمانی بازیافتی حاصل از تخریب ساخته شده است. واحدها از طریق مسیرهای بتنی که حاوی سنگدانه های شب تاب هستند به یکدیگر متصل می شود به طوری که در شب نور ساطع می کنند. هنگامی که پناهگاه به پایان کار مفید خود رسید، طبق گزارش ها می توان از آن استفاده مجدد کرد یا با سهولت نسبی بازیافت نمود.

هر سرپناه با چهار پنجره سقفی برای به حداکثر رساندن نور طبیعی در داخل تجهیز شده و جلوی آن یک ورودی شیشه ای و محوطه پاسیو قرار دارد. فضای داخلی آن 27 متر مربع است و راحتی و دوام را با دکور کاربردی ساخته شده از چوب و بتن به ارمقان می آورد.

هر واحد دارای سه تخت، قفسه و کابینت، به اضافه مقداری مبلمان نشیمن و یک میز ناهارخوری، و همچنین حمام با توالت و سینک است. علاوه بر این، طرح‌های مفهومی آشپزخانه را نیز به تصویر می‌کشند و پنل‌های خورشیدی را می‌توان برای تامین انرژی به سقف اضافه کرد.

چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که همه، از جمله برخی از آسیب‌پذیرترین جمعیت‌های جهان، می‌توانند به شرایط زندگی مناسب دسترسی داشته باشند؟ فاستر گفت. ما در طول دوسالانه ونیز کارهای در دست اقدام خود را بر روی این ایده که نتیجه چند ماه فعالیت فشرده با همکاری Holcim است نشان می دهیم.

ساخت پناهگاه‌های بادوام مقرون‌به‌صرفه برای افراد آواره بسیار سخت است. اخیرا” تلاش‌های متعددی در این راستا برای بهبود گزینه‌های موجود، توسط Ikea و معمارانی چون زاها حدید صورت گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.