آیا کاهش وزن ناخواسته علامت سرطان است؟

تحقیقات جدید نشان می دهد که کاهش وزن ناخواسته (UWL)، یک مشکل رایج  است که اغلب با بیماری های مزمن مانند سرطان همراه است.

به گزارش تکناک، کاهش وزن ناشناخته چیز جدیدی نیست، اما جدیدا فراوانی و شدت آن نگرانی های زیادی را برای جامعه پزشکی به همراه آورده است. یک گزارش در سال 2015 نشان داد که تنها 40 درصد از موارد کاهش وزن، چه خواسته و چه ناخواسته، توسط پزشکان به عنوان یک عامل برای سرطان شناسایی شده است.

حتی زمانی که پزشکان متوجه کاهش وزن می شوند، روش استانداردی برای ارزیابی و تشخیص آن وجود ندارد. در نتیجه، بسیاری از موارد کاهش وزن که برخی از آنها مربوط به سرطان است، نادیده گرفته می‌شوند یا به اشتباه درک می‌شوند و منجر به تأخیر در درمان فرد می شوند.

دکتر گوتهام رائو، نویسنده اصلی این مطالعه می گوید: با تشخیص زودهنگام کاهش وزن ناخواسته، احتمال بیشتری دارد که بیمار مبتلا به سرطان از درمان نتیجه بهتری بگیرد، زیرا سرطان در مراحل اولیه خود است.

کاهش وزن به عنوان یک علامت سرطان

برای به دست آوردن درک بهتر از کاهش وزن ناخواسته به عنوان علامت یک بیماری، محققان سوابق پزشکی 1.5 میلیون بزرگسال بین ژانویه 2020 و دسامبر 2021 را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان متوجه شدند که کاهش وزن ناخواسته بیشتر در بیماران مسن‌تر شناسایی می‌شود و در میان افرادی که به این مشکل مبتلا می شوند، رایج‌ترین آزمایش‌های انجام شده شامل شمارش کامل خون، مشخصات متابولیک کامل و میزان هورمون محرک تیروئید بود. پنج بیمار در عرض یک سال پس از بروز UWL به سرطان تشخیص داده شدند. در بین این 5 بیمار، کاهش وزن در سه نفر از بیماران تشخیص داده شد و در دو نفر از آنها تشخیص داده نشد.

دکتر رائو خاطرنشان کرد که فقط یک دلیل وجود ندارد که کاهش وزن ناخواسته اغلب شناسایی نمی شود، بلکه ترکیبی از عوامل در تشخیص این مشکل نقش دارند.

کاهش وزن اغلب به عنوان یک پیامد سلامتی مطلوب برای بسیاری از افراد در نظر گرفته می شود، حتی زمانی که افراد قصد کاهش وزن ندارند.

کاهش وزن اغلب به عواملی مانند استرس، تغییرات رژیم غذایی یا سایر بیماری‌های مزمن نسبت داده می‌شود. علاوه بر این، سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR) که پزشکان برای ذخیره و بررسی سوابق پزشکی هر بیمار استفاده می‌کنند معمولاً نمی‌توانند مسائلی مانند کاهش وزن را تشخیص دهند. این مسئولیت بر عهده دکتر است.

تا زمانی که پزشک با دقت وزن بیمار را بررسی نکند، این عامل بسیار مهم اصولا مورد بررسی قرار گرفته نمی شود. بسیاری از افرادی که کاهش وزن ناخواسته را تجربه می‌کنند، افراد  مسن‌ با بیماری‌های همراه مانند دیابت، بیماری قلبی و بیماری ریوی هستند. متاسفانه کاهش وزن زمانی که بیماران بیماری های جدی تری دارند، اولویت اصلی محسوب نمی شود.

همه این عوامل، همراه با این واقعیت که هیچ راهنمایی استانداردی برای ارزیابی UWL وجود ندارد، منجر می شود که ULW کمتر شناخته شود.

چرا کاهش وزن و سرطان به هم مرتبط هستند؟

سرطان می تواند از طریق مکانیسم های موثری باعث کاهش وزن شود. راه اول، التهاب است. هنگامی که سرطان وجود دارد، سیستم ایمنی مواد شیمیایی را در خون آزاد می کند که این مواد شیمیایی می توانند به التهاب سیستمیک دامن بزنند و این مسئله می تواند منجر به از دست دادن عضلات و چربی شود.

سرطان همچنین می تواند بر اشتهای افراد تأثیر بگذارد و باعث شود که آنها به دلیل علائمی مانند درد یا حالت تهوع غذای کمتری بخورند. او اضافه کرد که سلول های سرطانی به انرژی بیشتری نیاز دارند که این مسئله ممکن است باعث شود بدن کالری بیشتری نسبت به حالت عادی بسوزاند. سرطان می‌تواند باعث تغییرات متابولیک شود که این امر باعث کاهش وزن ناخواسته می‌شود.

سوال بزرگی که باقی می‌ماند این است که کاهش وزن ناخواسته چقدر ممکن است نشان‌دهنده ابتلا به سرطان باشد؟ توصیه های فعلی کاهش وزن بر اساس نظرات است نه شواهد. در حالی که هیچ تعریف جهانی پذیرفته شده ای از کاهش وزن ناخواسته وجود ندارد، در حال حاضر به پزشکان توصیه می شود زمانی که بیمار 5 درصد وزن خود را در یک دوره 6 تا 12 ماهه از دست می دهد، به این مورد توجه ویژه ای کنند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هر مورد منحصر به فرد است و عوامل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند. محققان در تلاشند تا متوجه شوند چه آستانه ای از کاهش وزن نشان دهنده سرطان است.

تشخیص زودهنگام کاهش وزن ناخواسته

اولین قدم برای کاهش وزن ناخواسته این است که بیماران مبتلا به UWL فورا به پزشک خود در مورد این کاهش وزن اطلاعت بدهند. اگر فردی اخیراً مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست داده و علائم دیگری از سرطان مانند تغییر در حرکات روده، درد شکم، تب و تعریق شبانه، خونریزی رحم، مشکل در ادرار کردن و … را تجربه می کند، ارزیابی پزشک بسیار مهم است. پزشک ممکن است بر اساس سن، سایر علائم و نشانه‌ها و سایر عوامل خطرناک، آزمایش‌، تصویربرداری یا روش‌های تشخیصی دیگری را برای تعیین آنچه ممکن است در جریان باشد، تجویز کند.

حتی زمانی که کاهش وزن نشانه سرطان نباشد، باز هم می تواند نشانه یک بیماری مزمن دیگری باشد که نیاز به درمان دارد، مانند دیابت، مشکلات تیروئید و افسردگی.

تشخیص زودهنگام کاهش وزن ناخواسته می تواند به افراد کمک کند تا عوامل دیگری را که ممکن است در کاهش وزن موثر باشند مانند کمبودهای تغذیه ای یا مشکلات سلامت روان، شناسایی کنند.

حفظ ارتباط باز با پزشک و به اشتراک گذاشتن سریع هر گونه تغییر در سلامتی می تواند به طور قابل توجهی نتایج را بهبود بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.