آیا مکمل های پودری سبزیجات ارزش غذایی دارند؟

مکمل های پودری سبزیجات محصولات جدید نیستند، اما جدیدا محبوبیت آنها به لطف جامعه سلامت آنلاین به شدت افزایش یافته است. اما آیا آنها واقعاً موثر هستند؟

به گزارش تکناک، جای تعجب نیست که بدانیم بیشتر مردم به اندازه کافی میوه و سبزیجات نمی خورند. در واقع، از هر 10 بزرگسال در ایالات متحده آمریکا ، تنها یک نفر میزان مناسب توصیه شده میوه و سبزیجات را مصرف می کند.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای دریافت میزان روزانه مواد معدنی و ویتامین ها تلاش می کنند، مکمل های پودری سبزیجات می توانند در این راستا به شما کمک کنند. این مکمل های غذایی برای تقویت سلامت کلی شما طراحی شده اند و به شما کمک می کنند تا به میزان مصرف روزانه میوه و سبزیجات خود برسید.جدیدا این مکمل های پودری به شدت در اینستاگرام و تیک تاک محبوب شده اند.

بسیاری از مکمل های پودری سبزیجات موجود در بازار  ادعا می کنند که تعداد مواد مغذی مصرفی فرد را افزایش می دهند، انرژی را افزایش می دهند، نفخ را کاهش می دهند، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشند و بدن را سم زدایی می کنند.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا همه چیز را در مورد این مکمل ها از زبان متخصصان بازگو کنیم.

مکمل پودری سبزیجات دقیقا چیست؟

دکتر کریستال اسکات، متخصص تغذیه در این زمینه، مکمل های پودری سبزیجات را به عنوان مکمل های غذایی توصیف می کند که معمولاً حاوی ترکیبی از میوه ها، سبزیجات، گیاهان کم آب، و گاهی اوقات پروبیوتیک ها و سایر مواد مغذی هستند.

بسته به نام تجاری و شرکت، این مکمل های پودری می توانند از 25 تا 40 یا بیشتر ماده مختلف شامل اسفناج، کلم پیچ، کلم، جعفری، چغندر، هویج، علف، زغال اخته، تمشک، عصاره چای سبز، فیبر و قارچ تشکیل شوند. آنها به طور کلی برای مخلوط کردن با آب یا مایعی دیگر طراحی شده اند.

دکتر رکسانا احسانی متخصص تغذیه در این زمینه گفت: مکمل های پودری سبزیجات با هدف ارائه منبع غلیظی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی که ممکن است در رژیم غذایی عادی وجود نداشته باشد، در دسترس هستند. این مکمل ها ساخته شده اند تا به مردم کمک کنند تا به میزان توصیه شده روزانه سبزیجات و میوه خود برسند.

دکتر احسانی تاکید کرد: تنها 10 درصد از آمریکایی ها به اهداف رژیم غذایی خود برای میوه ها و سبزیجات دست می یابند. مصرف این مکمل ها به افراد کمک می کند تا میوه ها، سبزیجات، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت کنند و کمبودهای غذایی خود را پر کنند.

فواید مکمل های پودری سبزیجات برای سلامتی

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های پودری سبزیجات ممکن است چندین مزیت برای سلامتی داشته باشند. یک مطالعه نشان داد که یک مکمل پودری با افزایش رشد باکتری های مفید روده و کاهش التهاب در روده، سلامت روده را بهبود می بخشد.

مطالعه دوم نشان داد که یک مکمل پودری دیگر، نشانگرهای عملکرد ایمنی را بهبود می بخشید و نشانگرهای التهاب را در بدن 26 فرد مسن که به مدت 90 روز از یک مکمل پودری مصرف کرده بودند، کاهش داد.

در حالی که این مطالعات فواید سلامتی را که این مکمل های پودری سبزیجات می تواند ارائه دهد را نشان می دهد، اما هیچ یک از آنها شامل تعداد زیادی شرکت کننده نبود و همچنین در یک بازه زمانی طولانی تری انجام نشده است.

در این زمینه به تحقیقاتی که طولانی‌تر هستند و شرکت‌کنندگان بیشتری را شامل می‌شود، برای تعیین اینکه آیا فواید و اثربخشی واقعی مکمل های پودری سبزیجات برای سلامتی وجود دارد یا خیر، مورد نیاز است.

مزایا و معایب مکمل های پودری سبزیجات

از آنجایی که بسیاری از این مکمل ها از میوه ها و سبزیجات تهیه می شوند، می توانند به تامین مواد مغذی و ویتامین هایی که ممکن است در رژیم غذایی افراد وجود نداشته باشد، کمک کنند. البته این مکمل ها ممکن است گران باشند و در برخی موارد قیمت بیشتری نسبت به میوه‌ها و سبزیجات تازه، منجمد یا کنسرو شده دارند.

یکی دیگر از نکات منفی استفاده از مکمل های پودری این است که می تواند بر ذهنیت روانی افراد تأثیر بگذارد. با استفاده از این پودرها، برخی از افراد ممکن است فکر کنند که سهمیه یا نیاز خود را برای میوه و سبزیجات برآورده می کنند، در حالی که چنین نیست.

به گفته اسکات، ممکن است هنگام مصرف این پودر ها، مواد مغذی خاصی به بدن برسد که منجر به افزایش وزن ناخواسته یا سایر اثرات مضر روی بدن شود. علاوه بر این، به دلیل محتوای فیبر بالا، برخی از افراد ممکن است در اثر مصرف این مکمل های پودری، دچار ناراحتی گوارشی یا نفخ شوند. در مصرف چنین مکمل هایی، تعادل نکته کلیدی است.

آیا متخصصان تغذیه استفاده از مکمل های پودری سبزیجات را توصیه می کنند؟

به جای تکیه به چنین مکمل هایی، متخصصان تغذیه توصیه می کنند ابتدا میوه ها و سبزیجات خود را از منابع طبیعی و کامل مانند میوه ها و سبزیجات تازه، منجمد یا کنسرو شده دریافت کنید.

یک متخصص تغذیه در این زمینه می گوید: من متوجه شدم اکثر افرادی که از مکمل های پودری سبزیجات استفاده می کنند، روی غذای واقعی که می خورند تمرکز نمی کنند.

او افزود که درست است که بسیاری از مواد تشکیل دهنده این پودرها سالم هستند، اما در مقادیر کم هستند و ارزش تغذیه ای آنها حتی نزدیک به میزان توصیه شده میوه و سبزیجات واقعی که مردم باید مصرف کنند، نیست.

مصرف این مکمل ها به طور کلی به همه توصیه نمی شود، اما می تواند راهی مناسب و موثر برای افزایش مصرف مواد مغذی برای کسانی باشد که برای خوردن میوه و سبزیجات کافی تلاش می کنند، اما زمان کافی برای آماده کردن وعده های غذایی ندارند، وقت کمی دارند، محدودیت تغذیه ای و یا آلرژِی دارند.

احسانی خاطرنشان کرد: اگر می خواهید از مکمل های پودری سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کنید، نباید تنها از این مکمل ها به منظور بهره مندی از مواد مغذی میوه و سبزیجات استفاده کنید. این به این دلیل است که با این کار، محتوای آب موجود در میوه ها و سبزیجات را به طور کامل از دست خواهید داد. آب موجود در میوه ها و سبزیجات می تواند به شما کمک کند تا بیشتر سیر شوید و آب بیشتری به بدن خود برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.