آیفون ملزم به استفاده از پورت USB-C در محصولات خود شد

آیفنو USB-C

قبلا نوشتیم که داشتن پورت USB-C برای آیفون‌ از سال 2024 در اروپا اجباری می‌شود، زیرا اتحادیه اروپا بر سر یک پورت شارژ مشترک برای همه تلفن‌های هوشمند به توافق رسیده است.آیفون USB-C

به گزارش تک ناک، در آن زمان گفته شد که اگرچه رای کامل پارلمان اروپا لازم است ، اما در نهایت این قطعا تصویب می‌شود و اتحادیه اروپا امروز تأیید کرد که این موضوع اتفاق افتاده است.

پیشینه قانون
هدف اصلی این قانون کاهش ضایعات الکتریکی است، زیرا مصرف کنندگان شارژرها و کابل های تلفن را هنگام تهیه یک تلفن جدید دور می‌اندازند.
اتحادیه اروپا مدت‌هاست که احساس می‌کند راه‌حل موضوع زباله‌های الکترونیکی، اجباری کردن یک پورت شارژ واحد است. می‌توانیم بسیار شکرگزار باشیم که روند تبدیل این پیشنهاد اولیه به قانون اینقدر طول کشیده است، زیرا زمانی که این ایده برای اولین بار مطرح شد، رایج‌ترین پورت microUSB بود، که هم یک طرفه بود و هم بسیار ناکارآمد.
با این حال، اکنون پورت استاندارد شارژ USB-C خواهد بود که قبلاً توسط اکثر تلفن های هوشمند اندرویدی درجه یک و میان رده بازار پذیرفته شده است.
قانونگذاران در ایالات متحده نیز از این رویکرد حمایت کرده و بیان می‌کنند که این تصمیم هزینه های مصرف و زباله های الکترونیکی را کاهش می دهد.

تغییر مسیر اپل به سمت آیفون USB-C
اگرچه این قانون عملاً اپل را مجبور می کند تا در آیفون 16 پورت های آیفون را از لایتنینگ به USB-C تغییر دهد، به نظر می رسد که این شرکت قبلاً این تغییر را انجام داده باشد.
اپل سازگاری مک ها را با USB-C در سال 2015 آغاز کرد. سپس، قبل از اینکه سال گذشته با بازیابی اسلات های MagSafe، HDMI و کارت SD کمی عقب نشینی کند، با MacBook Pro 2016 سازگاری کامل با پورت USB-Cرا اجرایی کرد.
این باعث شد که آیفون تنها محصول اصلی اپل با سوکت لایتنینگ باشد. از آنجایی که آیفون سال‌ها پس از پذیرش USB-C در مک و آی‌پد، پورت قدیمی‌تر را حفظ کرد، برخی گمان می‌کردند که تا اولین مدل بدون پورت شارژر به این کار ادامه خواهد داد. با این حال، مینگ چی کو اوایل سال جاری گزارش داد که اپل در آیفون 15 از USB-C استفاده خواهد کرد.
بهبود مشخصات USB4 که در ماه گذشته اعلام شد، انگیزه دیگری برای این سوئیچ فراهم می کند و سرعت انتقال داده تا 80 گیگابایت در ثانیه را ارائه می دهد.

قانون با اکثریت قاطع تصویب شد
همانطور که انتظار می رفت، این قانون به راحتی در مجلس تصویب شد.قانون جدید که در جلسه عمومی روز سه شنبه با 602 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تصویب رسید، بخشی از تلاش گسترده اتحادیه اروپا برای کاهش زباله های الکترونیکی و توانمندسازی مصرف کنندگان برای انتخاب های پایدارتر است.این نه تنها به گوشی های هوشمند، بلکه به طیف وسیعی از دستگاه های دیگر قابل تعمیم است.
صرف نظر از سازنده آنها، تمام تلفن های همراه جدید، تبلت ها، دوربین های دیجیتال، هدفون و هدست‌ها، کنسول های بازی ویدئویی دستی و بلندگوهای قابل حمل، کتابخوان های الکترونیکی، کیبوردها، میکروفون ها، سیستم های ناوبری قابل حمل، هدفون ها و لپ تاپ هایی که از طریق کابل سیمی قابل شارژ هستند، با توان تحویل تا 100 وات، باید به پورت USB نوع C مجهز شود.

این قانون از سال 2026 در مورد لپ‌تاپ‌ها نیز اعمال می‌شود، اما اپل قطعاً در اینجا بسیار جلوتر از جریان است. در حالی که جدیدترین مدل های محصولات اپل دارای پورت های شارژ MagSafe هستند، می توان آنها را از طریق USB-C نیز شارژ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.