ابداع روش جدید برای درمان آسیب قرنیه

ابداع روش جدید برای درمان آسیب قرنیه

اخیرا دانشمندان روش جدیدی را که کشت سلول های اپیتلیال لیمبال اتولوگ (CALEC)  نام دارد، به منظور درمان کمبود یک طرفه سلول های بنیادی لیمبال (LSC) که نوعی آسیب قرنیه است توسعه دادند.

به گزارش تکناک، تحقیقات گذشته توضیح می‌دهد که کمبود LSC اغلب منجر به کدر شدن قرنیه می‌شود که در اثر آسیب سلول‌های بنیادی ایجاد شده و باعث اختلال در بینایی می‌شود. علاوه بر این، جراحات یا بیماری‌ها به این سلول‌ها آسیب می‌رسانند و مشکلات بینایی بیشتری ایجاد می‌کنند.

درحال حاضر تیمی از دانشمندان در حال رسیدگی به این بیماری هستند و احتمالا راه حلی موثر برای ترمیم آسیب قرنیه پیدا کرده اند.

یافته های  روش CALEC

محققان تکنیکی به نام پیوند سلول های اپیتلیال لیمبال اتولوگ کشت شده (CALEC) توسعه دادند که از سلول های بنیادی چشم سالم خود بیمار استفاده کرد و با موفقیت سطح قرنیه چشم آسیب دیده را ترمیم کرد.

این درمان در اولین مرحله آزمایش یعنی زمانی که روی چهار بیمار با سوختگی شیمیایی قابل توجه در یک چشم آزمایش شد، ایمن و امکانپذیر بود.

محققان گزارش کردند که بیمارانی که به مدت 12 ماه با این روش تحت نظر قرار گرفتند، قرنیه آنها تا حدی بازسازی شد؛ دو نفر توانستند تحت پیوند قرنیه قرار گیرند و دو نفر بهبود چشمگیری در بینایی خود بدون درمان اضافی گزارش کردند.

دکتر اولا جورکوناس، یکی از محققان این مطالعه اظهار داشت: نتایج اولیه ما نشان می دهد که روش CALEC ممکن است برای بیمارانی که با از دست دادن بینایی غیرقابل درمان و درد همراه با آسیب های عمده قرنیه مواجه شده اند، موثر باشد.

تاکنون متخصصان قرنیه به دلیل فقدان گزینه های درمانی با ایمنی بالا برای کمک به بیماران با سوختگی ها و جراحات شیمیایی که آنها را قادر به پیوند قرنیه مصنوعی نمی کند، با موانعی روبه رو بوده اند. ما امیدواریم که با مطالعه بیشتر، CALEC بتواند روزی این شکاف درمانی ضروری را پر کند.

سلول های بنیادی چشم سالم بینایی را بازیابی می کند

در این روش سلول‌های بنیادی چشم سالم بیمار باید با انجام یک نمونه‌برداری کوچک که سپس گسترش یافته و روی پیوند رشد می‌کرد، برداشته شود.

پیوند در روشCALEC  پس از دو تا سه هفته به مرکز پزشکی بازگردانده شد و با آسیب قرنیه به چشم پیوند زده شد.

جروم ریتز، مدیر اجرایی این تحقیق با پرداختن به چالش‌های نوآوری در این تکنیک، اظهار داشت: توسعه فرآیندی برای ایجاد پیوند سلول های بنیادی لیمبال که الزامات نظارتی سختگیرانه FDA برای مهندسی بافت را برآورده کند، چالش برانگیز بود. با توسعه و اجرای این فرآیند، مشاهده نتایج بالینی دلگرم کننده در اولین گروه از بیماران ثبت نام شده در این آزمایش، بسیار خوشحال کننده بود.

در این بیانیه اعلام شد که محققان در حال آماده شدن برای مرحله بعدی آزمایشی هستند که 15 بیمار با روش CALEC را به مدت 18 ماه تحت نظر دارند و اثربخشی کلی درمان را تعیین می کنند.

محققان تصور می کنند که روش CALEC به یک گزینه درمانی برای بیمارانی تبدیل خواهد شد که قبلاً مجبور بودند کمبودهای طولانی مدت را تحمل کنند، در حالی که گزینه های درمانی موجود با توجه به شدت صدمات آنها گزینه ای مناسب  نبود.

این مطالعه در 18 آگوست در مجله Science Advances منتشر شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram