احتمال معرفی پردازنده جدید اینتل برای دسکتاپ

با وجود شایعه های متناقض، احتمالاً پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake شرکت Intel در نهایت در فضای دسکتاپ معرفی خواهند شد.

با وجود شایعه های متناقض، احتمالاً پردازنده‌های نسل چهاردهم Meteor Lake شرکت اینتل در نهایت در فضای دسکتاپ معرفی خواهند شد.

به گزارش تکناک ، اگر Interposer  در سوکت LGA1851 Meteor Lake-S  به هر نشانی اشاره کند، به نظر می‌رسد که Intel در حال تست نسخه دسکتاپی Meteor Lake است البته شاید این ابزار برای اهداف داخلی دیگری استفاده شود، بنابراین نباید  زیاد امیدوار شویم.

قبل از معرفی سوکت LGA1700، صحبت‌هایی درباره سوکت LGA18xx وجود داشت. سوکت LGA1700 شامل پردازنده‌های نسل 12 Alder Lake و نسل 13 Raptor Lake است. با توجه به اینکه Raptor Lake جانشین Alder Lake خواهد بود، نمی‌توان به راحتی پیش‌بینی کرد که آیا Meteor Lake با یک سوکت جدید معرفی خواهد شد یا خیر. باید توجه داشت که تعهد Intel نسبت به سوکت، به اندازه AMD قطعی نیست. به عنوان مثال، AMD قول داده است که از سال 2025 و به بعد، سوکت AM5 را پشتیبانی کند. در مورد سوکت‌های قبلی Intel نیز، مانند سوکت LGA1200، تنها دو نسل از پردازنده‌ها را پشتیبانی می‌کرد.

تعداد 1،851 تماس با نام LGA1851 به دست آمده است، که به نظر می‌رسد این سوکت برای پردازنده‌های دسکتاپ Meteor Lake استفاده خواهد شد. این تعداد تماس‌ها در مقایسه با سوکت فعلی LGA1700 حدود 8.9 درصد افزایش دارد. با این حال، انتقال اخیر از سوکت LGA1200 به سوکت LGA1700 منجر به افزایش 41.7درصدی در تعداد تماس‌ها شد. بنابراین، افزایش تعداد تماس‌ها برای سوکت LGA1851 نسبت به LGA1700 نسبتاً کمتر است، اما ممکن است در آینده تعداد تماس‌ها بیشتر شود.

یک رسید اطلاعاتی قبلی نشان می‌دهد که شرکت Intel قصد دارد از عنوان نسل چهاردهم برای پردازنده‌های آینده خود، یعنی Meteor Lake (MTL)، استفاده کند. با این حال، این سند اطلاعاتی درباره اینکه Meteor Lake برای دستگاه‌های موبایل، دسکتاپ یا هر دوی آنها است، فراهم نکرده است. برای مثال، در برخی از معماری‌های میکرو Intel، مانند Tiger Lake، ممکن است در بخش موبایل استفاده شوند. این سند حاوی اطلاعاتی درباره نسل یازدهم، مثل Tiger Lake است؛ بنابراین می‌توان گفت که در این سند، هر دو لاین طراحی موبایل و دسکتاپ در نظر گرفته شده‌اند.

یک نقشه راه غیررسمی شرکت Intel، نشان می‌دهد که احتمالاً Meteor Lake در آینده نزدیک برای دسکتاپ منتشر نخواهد شد. با این حال، این نقشه راه باعث شده است که بسیاری بر این باور باشند که Intel برای عرضه Raptor Lake Refresh (RPL-R) در فصل سوم آماده شده است. به همین دلیل، احتمالاً Raptor Lake Refresh آخرین نسل پردازنده برای سوکت LGA1700 شرکت Intel خواهد بود.

شرکت Intel در دوران اخیر با پردازنده‌های Meteor Lake پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. این تولیدکننده چیپست، اخیراً چندین پچ لینوکس را برای حافظه L4 پردازنده‌های Meteor Lake منتشر کرده است. همچنین، Intel یک patent را منتشر کرده که وجود حافظه L4 در پردازنده‌های Meteor Lake را تأیید می‌کند و از عنوان “Adamantine” برای آن استفاده می‌کند. پردازنده‌های Mobil با نام Meteor Lake در سال جاری عرضه خواهند شد و در صورتی که نسخه دسکتاپی نیز در برنامه‌های Intel باشد، پس از انتشار Raptor Lake Refresh، احتمالاً در سال 2024 عرضه خواهد شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.