آیا ارتقاء سیستم به ویندوز 11  ارزش دارد؟

با وجود معرفی ویژگی های جدید، به ویژه درنسخه  22H2 ، ویندوز 11 هنوز بین کاربران محبوبت نیست وخیلی از کاربران این سوال را مطرح می کنند که آیا ویندوز 11 ارزش ارتقاء دارد.

به گزارش تکناک،هیاهو در مورد ویندوز 11 زمانی که برای اولین بار منتشر شد به اندازه نسخه های قبلی سیستم عامل ویندوز نبود . این سرو صدای کم به دلیل الزامات سخت‌افزاری ، الزام ورود به سیستم با حساب مایکروسافت، و تفاوت‌های اندک بین ویندوز 10 و ویندوز 11 بود. پس از یک سال، نتایج همچنان متناقض هستند.

فکر می کنید چه کاربرانی سیستم عامل خود را به ویندوز 11 ارتقاء داده اند؟ پاسخ ساده به این سوال در دنیای بازی این است که بیش از یک چهارم کاربران پلتفرم Steam اکنون از سیستم عامل جدید ویندوز  استفاده می کنند.

نظرات بسیار متفاوت است: یک چهارم کاربران به نسخه 11 ارتقاء داده اند و از آن راضی هستند، در حالی که بقیه اعضا از نسخه 10 راضی هستند و نیازی به تغییر سیستم عامل احساس نمیکنند.

مشاهده سهم بازار این سیستم عامل هم میتواند یک راه نسبتا آسان برای تعیین میزان پذیرش سیستم عامل جدید باشد. بیایید نگاهی به توزیع این سهم‌های بازار تنها برای سیستم‌های ویندوز مایکروسافت از اکتبر 2022، دقیقاً یک سال پس از راه‌اندازی ویندوز 11 بیندازیم.

digikala

در حالی که ویندوز 10 با 71 درصد سهم در مقایسه با 15 درصد برای ویندوز 11 هنوز محبوبیت بالایی دارد ویندوز 7 هم با 9 درصد  خیلی عقب نیست. دلیل اصلی این اختلاف این است که برای شرکت هایی که بخش بزرگی از کاربران  سیستم عامل ویندوز را تشکیل می دهند، پذیرش یک سیستم  عامل جدید (با کسب اطمینان از رفع اشکالات اولیه، آزمایش پیاده سازی در محیط IT شرکت و ایجاد و پیکربندی نرم افزار متناسب با سیستم عامل جدید) به زمان بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که ویندوز 11 به سخت افزاری نسبتاً قوی برای اجرا نیاز دارد و از آنجا که به روزرسانی کامپیوتر ها در یک محیط تجاری می تواند مدتی طول بکشد، دوره سازگاری حتی طولانی تر خواهد بود.

اما آیا فاصله زمانی بین رواج سیستم عامل جدید و سیستم عاملی که قبلاً توسط مایکروسافت منتشر شده بود، همیشه اینقدر طولانی بوده است؟ بیایید سهم بازار ویندوز 10 و ویندوز 7 را یک سال پس از معرفی آنها بررسی کنیم تا پاسخ آن را پیدا کنیم.

ویندوز 10 یک سال پس از راه‌اندازی آن در جولای 2015، 28 درصد از سهم بازار را در مقایسه با 48 درصد برای ویندوز 7 از آن خود کرده بود. یک سال بعد، ویندوز 7 همچنان به طور گسترده‌تری نسبت به ویندوز 10 استفاده می‌شد. 24 درصد از سهم بازار به ویندوز ویستا، که دو سال قبل از ویندوز 7 منتشر شد، در مقایسه با 57درصد برای ویندوز XP، که هفت سال قدیمی تر است در بررسی سهم بازار این سیستم عامل ها مشخص می شود.

طبق این ارقام، ویندوز 11 از سیستم عامل قبلی مایکروسافت عقب است. محدودیت‌های سخت‌افزاری بدون شک در این امر نقش دارند، اما عوامل دیگری مانند خرید مجدد سخت افزار سازگار با ویندوز 11 یکی از این عوامل است. تفاوت ظاهری و عملکردی بین این دو سیستم عامل به عنوان فاکتوری  برای تشویق کاربران به مهاجرت  از ویندوز 10 به ویندوز  11بسیار ناچیز است. در حالی که یک ارتقاء واقعی بین ویندوز 10 و ویندوز 7 هم از نظر گرافیکی و هم از نظر عملکرد اتفاق افتاد.

زمان درخشش ویندوز 11 ممکن است خیلی دور نباشد. به عنوان یادآوری، پشتیبانی از ویندوز 10 به پایان می رسد و بروزرسانی های امنیتی و ارتقاء این سیستم عامل در سال 2025 متوقف می شود.

نکاتی برای استفاده حداکثری از ویندوز 11

ویندوز 11 قبلاً در سال گذشته از ارتقاء های مختلفی بهره مند شده است. تعدادی از ویژگی هایی که در زمان رونمایی از سیستم عامل در سال گذشته به کاربران وعده داده شده بود، در اولین نسخه اصلی، 22H2، که در پایان سپتامبر سال میلادی گذشته منتشر شد، به کار گرفته شد. از آن زمان تاکنون، «Moment» نام دو به‌روزرسانی کوچک است که در دسترس قرار گرفته‌اند.

ارتقا ویندوز 11

ویندوز 11 تعداد زیادی میانبر دارد که ممکن است شما از آن بی خبر باشید. در ادامه قصد داریم چند تا از این میانبرها را به شما معرفی کنیم .

  • برای باز کردن نرم افزاری که به نوار وظیفه Task Bar شما پین شده است، از میانبر صفحه کلید استفاده کنید. برای این کار باید کلید ویندوز را به همراه شماره موقعیت نرم افزار خود بزنید. Win + 3 را برای برنامه سوم در نوار وظیفه فشار دهید.
  • آیا می خواهید با صدای خود تایپ کنید؟ Win + H را فشار دهید. این ویژگی به خوبی در ویندوز 11 کار میکند
  • تنظیماتی وجود دارد که فعال کردن آن به شما امکان می‌دهد یک پنجره را از بالا بگیرید، آن را تکان دهید، و اگر پنجره‌های زیادی باز دارید و فقط می‌خواهید پنجره‌ای را که روی آن کار می‌کنید در پیش‌زمینه نگه دارید، بقیه پنجره‌ها Minimize خواهند شد. برای فعال کردن آن، به System Preferences-> Multitasking Tab   برویدو سپس تب Title Bar Window Shakeرا فعال کنید.
  • وقتی صدایی را در پس زمینه می شنوید، اما مطمئن نیستید که از کجا می آید. برای اینکه ببینید چه چیزی و در کدام برنامه در حال پخش است، به سادگی روی گزینه های صدا در گوشه سمت راست Taskbar کلیک کنید.

ویندوز 11 وعده های بزرگی به کاربران داده است، از جمله تب ها در فایل اکسپلورر و پشتیبانی از برنامه های اندروید. همچنین ویجت‌های یکپارچه، نوار وظیفه و منوی شروع بهینه شده.

رابط کاربری جدید ویندوز 11 هنوز تا حد زیادی بهتر از سیستم عامل های قبلی در نظر گرفته می شود. اگرچه اغلب گزینه های قبلی مورد استفاده هنگام کلیک راست بر روی فایل‌ها به راحتی در دسترس هستند، اما ممکن است ترک عادت استفاده از منوی ویندوز 10 برای کاربران چالش برانگیز باشد. ممکن است همه حذف لیست برنامه ها را از منوی Start دوست نداشته باشند. گزینه های کافی و گزینه های سفارشی سازی در Action Center (تنظیمات نوار وظیفه در پایین سمت راست) وجود ندارد. علاوه بر این، ویجت ها چندان مفید نیستند. با وجود اینکه نمیتوان برچسب‌ها را مانند ویندوز 10 در Taskbar فعال کرد، به نظر می‌رسد که Taskbar  فقط به دلیل سادگی آن مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

هنوز زمان می برد تا ویژگی های مورد انتظار ویندوز 11 به دست همه کاربران برسد. نسخه  22H2 از سپتامبر گذشته برنامه های اندروید را معرفی کرد. برای دانلود و نصب مستقیم برنامه های مورد نظر خود، از AppStore آمازون استفاده کنید که از طریق فروشگاه مایکروسافت قابل دسترسی است. البته کاربران به سرعت متوجه شدند که اپ استور آمازون برنامه های بسیار کمی دارد و بسیاری از محبوب‌ترین برنامه‌ها گم شده‌اند، که این یکی دیگر از اشکالات بود. اگر بخواهید هر فایل  apk را  روی ویندوز 11 نصب کنید، هنوز راهی برای حل مشکل با استفاده از برنامه دیگری از فروشگاه وجود دارد.

علاوه بر این، ما باید تا ساعت 22H2 صبر می کردیم تا برگه ها در فایل اکسپلورر ظاهر شوند! تب‌ها در ویندوز 10 باید سال‌ها پیش در دسترس می‌بودند، اما این تب‌ها در حال حاضر برای اولین بار در دسترس هستند. این احتمالاً همان ویژگی است که مصرف کنندگان مدت ها پیش منتظر آن بوده اند. کاربران می توانند چندین برگه را در کاوشگر فایل باز کنند تا از انجام چند وظیفه ای پشتیبانی کنند. انتقال یک سند یا تصویر به برگه دیگر فقط به کشیدن و رها کردن نیاز دارد. که یک ویژگی بسیار خوب است که به اهداف خود می رسد.

علاوه بر این، کاربران باید تا عرضه نسخه 22H2 صبر می کردند تا تب ها در فایل اکسپلورر ظاهر شوند! تب‌ها در ویندوز 10 باید سال‌ها پیش در دسترس می‌بودند، اما این تب‌ها در حال حاضر برای اولین بار در دسترس هستند. این احتمالاً همان ویژگی است که کاربران مدت ها پیش منتظر آن بوده اند. کاربران می توانند چندین تب را در کاوشگر فایل باز کنند تا از انجام چند وظیفه ای پشتیبانی کنند.

محدودیت های سخت افزاری برای اجرای ویندوز 11

یکی از دلایلی که ویندوز 11 یکسال بعد از عرضه هنوز به اندازه های نسخه های قبلی سیستم عامل ویندوز محبوب نیست نیاز بالای سخت افزار برای اجرای این سیستم عامل است. مایکروسافت حداقل سخت افزار مورد نیاز برای اجرای این سیستم عامل را اینگونه در نظر گرفته است:

  • 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • یک تراشه TPM 2.0 و پشتیبانی ایمن از بوت
  • CPU نسل هشتم اینتل یا جدیدتر

به نظر می رسد مایکروسافت از حالا  آینده ویندوز 11 را زیر سوال برده است. شرکت ردموند مطمئناً سرعت پذیرش سیستم عامل  بین کاربران را به عنوان فاکتور اصلی  تصمیم گیری در مورد آینده این سیستم عامل در نظر گرفته است. با این وضعیت این شرکت برای تولید نسخه های سالانه آینده  ویندوز 11 سخت تلاش  خواهد کرد یا آنها ویندوز 11 را به کلی کنار میگذارند تا روی سیستم عامل ویندوز 12 آینده تمرکز کنند. نظر شما در مورد ویندوز 11 چیست؟ آیا ارتقاء قبلاً توسط شما انجام شده است؟ آیا قصد دارید به زودی بروزرسانی کنید؟ نظر خود را  با ما در میان بگذارید.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.