استرس چه تاثیری بر اشتهای افراد بزرگسال دارد؟

تاثیر استرس بر افزایش اشتها

محققان دانشگاه جان هاپکینز در یک سری آزمایش با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI)، تاثیر استرس بر افزایش اشتها را در بزرگسالان چاق و لاغر بررسی کردند.

به گزارش تکناک،fMRI  تکنیکی برای نظارت بر فعالیت مغز در سراسر شبکه عصبی مغز است.

نتایج نشان داد که استرس بر نحوه واکنش مغز به غذا تأثیر می‌گذارد و افراد لاغر و چاق به نشانه‌های غذایی در مناطق مرتبط با پاداش و کنترل شناختی مغز پاسخ می‌دهند.

داده‌های 29 بزرگسال ( 16 زن و 13 مرد ) برای این مطالعه مورد ارزیابی قرار گرفتند که 17 نفر چاق و 12 نفر لاغر بودند. شرکت کنندگان تحت دو اسکن fMRI، همراه با تست استرس اجتماعی و فیزیولوژیکی قرار گرفتند.

در طول هر دو اسکن، شرکت کنندگان تحت آزمایش واکنش پذیری نسبت به کلمه غذایی قرار گرفتند. این آزمایش شامل مشاهده نحوه واکنش مغز افراد به کلمات غذایی، مانند آیتم های منوی نوشته شده روی تخته سیاه بود. محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا ظاهر، بو و طعم هر غذا و همچنین احساسی را که مصرف آن در همان لحظه به دست می‌آید به تصویر بکشند تا واکنش اشتهاآور مغز را به حداکثر برسانند. همچنین از آنها پرسیده شد که هر غذا را چقدر دوست دارند و آیا فکر می‌کنند نباید آن را بخورند تا ارزیابی کنند که چگونه به تصمیم‌گیری مربوط به غذا نگاه می‌کنند.

دکتر سوزان کارنل، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: آزمایش‌ها نشان داد که بزرگسالان چاق و لاغر تا حدودی در پاسخ‌های مغزشان متفاوت هستند، به طوری که بزرگسالان چاق فعالیت کمتری در مناطق کنترل شناختی برای کلمات غذایی، به‌ویژه در مورد غذاهای پرکالری، مانند پنیر کبابی نشان می‌دهند.

کارنل ادامه داد : این مطالعه همچنین نشان داد که استرس بر پاسخ مغز به غذا تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، افراد چاق پس از تست استرس، فعال شدن بیشتر قشر اوربیتوفرونتال، ناحیه پاداش مغز را نشان دادند. ما همچنین شواهدی برای ارتباط بین استرس ذهنی تجربه شده و پاسخ های مغز در هر دو گروه پیدا کردیم. به عنوان مثال، افراد لاغر که استرس بیشتری را پس از آزمایش گزارش کردند، فعالیت کمتری در قشر قشر خلفی‌جانبی پیش‌پیشانی ، یک ناحیه کلیدی مغز برای کنترل شناختی نشان دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.