این لپ تاپ ها هیچوقت قدیمی نمی شوند!

شرکت Framework به تازگی برنامه های خود برای عرضه سری لپ تاپ های DIY را منتشر کرده است. Framework در این به‌روزرسانی‌های کاملاً جدید به شدت بر روی بهبود عملکرد لپ‌تاپ‌های Framework DIY متمرکز خواهد شد.

به گزارش تکناک، با وجود این ارتقاءها، ممکن است برای مدت طولانی نیاز به خرید لپ تاپ جدید دیگری نباشد.

لپ‌تاپ‌های DIY Framework، در اصل، گزینه‌های با قابلیت تعمیر و ارتقا بسیار این برند هستند و برخلاف مک‌بوک‌های اپل یا سایر لپ‌تاپ‌های ویندوزی، امکان تعویض تمام اجزای دستگاه وجود دارد.

اکنون، با توجه به برنامه‌های اخیر لپ‌تاپ‌های DIY Framework، می‌توان برای اولین بار از این مدل‌ها به‌عنوان یک سیستم کاری یا رایانه‌های شخصی برای بازی با قابلیت‌های کامل استفاده کرد. این به خودی خود، موجب برتری این لپ‌تاپ‌ها نسبت به انواع دیگر آنها می‌شود.

DIY به معنی “خودت انجام بده” است که از اصطلاح انگلیسی “Do It Yourself” نشأت گرفته است. این اصطلاح به کارها و پروژه‌هایی اشاره دارد که فرد به جای استفاده از خدمات متخصصین یا استخدام کارمندان برای انجام آن‌ها، خودش به تنهایی یا با کمک دیگران انجام می‌دهد. این مفهوم می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از قبیل ساخت و ساز، تعمیرات، هنر، دستگاه های الکترونیکی ،دکوراسیون منزل و بسیاری از حوزه‌های دیگر به کار برده شود. DIY می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش خلاقیت وکمک کند.

ایجاد جهشی در عملکرد با عرضه لپ‌تاپ‌های Framework DIY

این مدل‌های جدید Framework با امکان شخصی‌سازی گسترده شامل دو ارتقای اصلی در مادربردها خواهند شد. با این ارتقا امکان تبدیل پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به پردازنده های نسل سیزدهم و استفاده از CPU های AMD برای اولین بار در اکوسیستم Framework فراهم می‌شود.

استفاده از پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل، لپ‌تاپ‌های Framework را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش عملکرد آنها می‌شود و این چیپست ها بر عملکرد باتری نیز تأثیر منفی می گذارند. طبق گفته Framework، چیپست های نسل سیزدهم به میزان زیادی کارایی باتری لپ تاپ های DIY را بهبود خواهد بخشید.

Framework همچنین به منظور بهبود بیشتر عملکرد باتری، سیستم عامل خود را بهینه سازی خواهد کرد. یعنی در نهایت می‌توان یک لپ تاپ DIY را روزانه راه‌اندازی کرد.

از سوی دیگر، ارتقای AMD کمی مرموز است و Framework جزئیات زیادی در مورد آن ارائه نکرده است. اطلاعات موجود به ترکیب پردازنده های گرافیکی یکپارچه RDNA3 و پردازنده های Zen4 در مادربردها اشاره دارد. این ارتقاء به طور بالقوه می تواند عملکرد لپ تاپ های DIY را بهبود بخشد. در واقع، به راحتی می‌توان در آنها بازی کرد.

سبقت لپ تاپ های Framework از مایکروسافت و اپل

جدای از برنامه های جدید ارتقای عملکرد، نکته اصلی این است که Framework در حال انجام کاری است که بسیاری هرگز به آن فکر نمی کنند. قابلیت تعمیر؟ قابلیت ارتقا در آینده؟ این دو قابلیت، امکاناتی است که اپل و مایکروسافت هرگز نمی توانند آن را اجرا کنند.

یکی از دلایل عدم استفاده بسیاری از افراد از لپ تاپ  به عنوان سیستم کاری، عدم پایداری آنهاست. نسل‌های جدید GPU یا CPU موجب قدیمی‌شدن لپ تاپ‌ها و کاهش عملکرد آنها می‌شود. اما لپ تاپ های DIY Framework از این قاعده مستثنی هستند.

امکان ارتقا این لپ‌تاپ ها با عرضه نسل جدید سخت افزار، وجود خواهد داشت. این رویکرد نه تنها تولید ضایعات الکترونیکی را کاهش می‌دهد، بلکه به کاربران اجازه می‌دهد تا با صرف هزینه کمتر، سیستم خود را ارتقاء دهند.

اخیراً لپ‌تاپ‌های Framework DIY وارد مرحله بعدی خود شده‌اند. یعنی فرآیند جداسازی قطعات ساده تر شده است و به تازگی این برند از این طریق، از متنع بزرگ موجود، فضای لپ تاپ‌های DIY، عبور کرده است. مایکروسافت نیز امکان تعمیر شخصی Surface Laptop SE را فراهم کرده است.

با این حال، این غول فناوری به وضوح اشاره ای به ابطال گارانتی لپ تاپ ها با جداسازی قطعات نکرده است و به همین دلیل کاربران همچنان مجبور به استفاده از خدمات شخص اول هستند. اپل نیز خدماتی برای تعمیر شخصی آیفون ارائه می‌دهد. اما ممکن است مک‌بوک‌ها هرگز به نمونه‌ای مانند لپ‌تاپ‌های Framework DIY نزدیک نشوند.

همچنین، Dell نیز نسخه لپ تاپ DIY مخصوص خود را با همکاری Concept Luna با هدف ارائه همان عملکردهای Framework ساخته است. با این حال، روند این پروژه هنوز مشخص نیست و Dell نیز اعلامیه‌ای در مورد آن منتشر نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.