این نورون‌های مغز مسئول کنترل التهاب در بدن هستند

این نورون‌های مغز مسئول کنترل التهاب در بدن هستند

محققان به‌تازگی کشف کرده‌اند که نورون‌های ساقه مغز مانند یک عامل تنظیم‌کننده التهاب در بدن انسان عمل می‌کنند.

به گزارش تکناک، این نورون‌ها می‌توانند در پاسخ به سیگنال‌های ارسال شده توسط عصب واگ که مجموعه‌ای از هزاران رشته عصبی است که مغز و اندام‌های داخلی بدن را به هم پیوند می‌دهند، التهاب را افزایش یا کاهش دهند.

یک مطالعه جدید روی موش‌ها نشان داد که یک آسیب ایمنی محیطی به‌طور قدرتمندی محور بدن-مغز را برای تنظیم پاسخ‌های ایمنی فعال می‌کند. سیتوکین‌های پیش و ضد التهابی با جمعیت‌های مشخصی از نورون‌های واگ ارتباط برقرار می‌کنند تا مغز را از یک پاسخ التهابی در حال ظهور مطلع کنند. به نوبه خود، مغز به شدت روند پاسخ ایمنی محیطی را تعدیل می‌کند.

کشف محور عصبی-ایمنی

بر اساس این مطالعه، محققان از توالی RNA تک سلولی همراه با تصویربرداری عملکردی، برای شناسایی اجزای مدار این محور عصبی-ایمنی استفاده کردند و نشان دادند که دستکاری انتخابی آن می‌تواند به‌طور موثری پاسخ پیش‌التهابی را سرکوب کند و در عین حال حالت ضد التهابی را تقویت کند. این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

دکتر هائو جین که این مطالعه رهبری می‌کرد، گفت: این مدار مغزی جدید مانند ترموستات، به افزایش یا کاهش پاسخ های التهابی کمک می‌کند تا بدن به شیوه‌ای سالم پاسخ دهد.

محققان بر این باورند که استفاده از این مدار جدید مغزی می‌تواند به درمان‌های جدیدی برای بسیاری از اختلالات ایمنی منجر شود.

پتانسیل درمانی امیدوار‌کننده

دگرگونی مغز در مسیر یک پاسخ ایمنی، امکانات جدیدی را در تعدیل طیف گسترده‌ای از اختلالات ایمنی، از بیماری‌های خودایمنی گرفته تا شوک سیتوکین، ارائه می‌دهد.

چارلز اس. زوکر، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این کشف جدید می‌تواند یک مکان درمانی هیجان‌انگیز برای کنترل التهاب و ایمنی ایجاد کند.

محققان بر این باورند که کنترل یک مدار مغزی تازه کشف شده می‌تواند منجر به توسعه درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های خودایمنی رایج شود. این بیماری‌ها شامل آرتروز، دیابت نوع 1، مولتیپل اسکلروزیس، لوپوس و بیماری التهابی روده است.

همچنین این روش جدید می‌تواند به درمان سایر بیماری‌ها مانند سندرم کووید طولانی، رد پیوند عضو و مشکلات ناشی از کووید-19 کمک کند.

به گفته محققان، مهار فعالیت این مدار ممکن است در طیف وسیعی از بیماری‌هایی که بر سیستم ایمنی اثر می‌گذارند، تفاوت ایجاد کند و به درمان حالت‌های التهابی نامنظم در افرادی که از بیماری‌ها و اختلالات ایمنی رنج می‌برند، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

technoc-instagram