یک سوم مبتلایان به کووید علائم بیماری را پس از بهبود تجربه می‌کنند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حدود یک سوم مبتلایان به کووید ۱۹ ، ممکن است چندین روز پس از بهبودی اولیه، دوباره علائم را تجربه کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که حدود یک سوم مبتلایان به کووید ۱۹ ، ممکن است چندین روز پس از بهبودی اولیه، دوباره علائم را تجربه کنند.

به گزارش تکناک، این تحقیق با بررسی بیماران کووید درمان‌نشده، گزارش‌های رو‌به‌رشد عود بیماری پس از درمان ضد ویروسی با پکسلووید را دنبال می‌کند.

نسبتاً بلافاصل پس از تأیید داروی ضد‌ویروسی خاص کووید پکسلووید در اواخر سال 2021، گزارش‌های نشان داد که تعداد قابل‌توجهی از بیماران چند روز پس از تکمیل درمان پنج‌روزه، علائم بیماری را مشاهده می‌کنند.

در اوایل سال جاری، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا  مطالعه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد قرار گرفتن در معرض ناکافی با دارو محتمل‌ترین علت این «واکنش‌های پکسلووید» است.

اما زیربنای این نتیجه‌گیری این سؤال بود که آیا این نوع بازگشت علائم کووید در سیر طبیعی بیماری رخ می‌دهد یا خیر.

دیوی اسمیت، پژوهشگر ارشد در هر دو مطالعه بازگشت کووید، توضیح داد: بازگشت کووید یک پدیده حقیقی است و شامل عوامل متعددی است و زیربنای بیولوژیکی آن نامشخص است. برای روشن شدن ابعاد این اتفاق تحقیقات بیشتری مورد‌نیاز است. با این حال، در این مطالعه اخیر، ما می‌خواستیم ببینیم که آیا بازگشت علائم در طول تاریخ طبیعی کووید 19 نیز رخ داده است یا خیر.

برای کشف این پدیده در بیماران مبتلایان به کووید ۱۹ درمان‌نشده، محققان داده‌های یک کارآزمایی بالینی انجام‌شده در سال 2020 را برای آزمایش یک داروی جدید بالقوه بررسی کردند. محققان داده‌های 158 شرکت‌کننده در کارآزمایی را که در گروه دارونما بودند و علائم عفونت کووید را ثبت کرده بودند، بررسی کردند.

از این گروه، 48 شرکت‌کننده (30درصد) حداقل یک علامت تعریف‌شده از بازگشت کووید را پس از دو روز متوالی بدون علامت گزارش کردند. شایع‌ترین علائمی که عود می‌کردند سرفه، سردرد یا خستگی بود و 85درصد از کسانی که علائم عودکننده داشتند آنها را خفیف گزارش کردند.

مطالعه دیگری از همان تیم تحقیقاتی، که هنوز منتشر نشده و نسخه پیش از انتشار دارد، به مجموعه داده‌ها نگاه کرد، اما بار ویروسی را در شرکت‌کنندگانی که علائم بازگشت کووید را تجربه کردند، ردیابی کرد. این تحقیق نشان داد که تنها تعداد کمی از کسانی که علائم عود‌کننده را تجربه می‌کنند، سطوح بالایی از عفونت ویروسی را نشان می‌دهند.

مطالعه پیش از انتشار اعلام کرد: در تجزیه ‌و‌تحلیل شرکت‌کنندگانی که هم با سارس CoV 2 RNA در سطح بالا ≥5.0 log10 کپی در میلی‌لیتر و هم با بازگشت علائم همراه بودند، تنها 12درصد شواهدی از بازگشت علائم پس از بهبود اولیه داشتند. در کل، این نتایج نشان می‌دهد که در حالی که کاهش دوره علائم ممکن است به طور معمول گزارش شود، عود علائم با بازگشت بار ویروسی در سطح بالا نادر است.

در گفتگو با اخبار NBC اسمیت گفت که از اینکه متوجه شده یک‌سوم از شرکت‌کنندگان گزارش بازگشت علائم را داشتند، شگفت‌زده شده است و این نشان‌دهنده این است که سیر طبیعی بیماری ممکن است در طی چند هفته کاهش یابد و از بین برود، صرف نظر از اینکه فرد پکسلووید مصرف کرده باشد یا خیر.

اسمیت گفت: علائم متغیر هستند، و آنتی‌ژن ویروسی در بینی بالا و پایین می‌رود، و آنها با و بدون پکسلووید متغیر هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.