بذر برنج هیبریدی با عملکرد بالا تولید شد

یک تیم بین المللی از دانشگاه کالیفرنیا، با موفقیت توانست یک شکل تجاری هیبریدی برنج را به عنوان یک کلون از بذر آن، با کارایی 95 درصدی تکثیر کند.

یک تیم بین المللی از دانشگاه کالیفرنیا، با موفقیت توانست یک شکل تجاری هیبریدی برنج را به عنوان یک کلون از بذر آن، با کارایی 95 درصدی تکثیر کند.

به گزارش تکناک، این کار می تواند هزینه بذر برنج هیبریدی را کاهش دهد و به کشاورزان کم درآمد در سراسر جهان اجازه دهد تا به انواع برنج با عملکرد بالا و مقاوم در برابر بیماری دسترسی داشته باشند.

نیمی از جمعیت جهان به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند، اما هیبریداسیون برنج نسبتاً گران است و فقط حدود 10 درصد کارایی دارد.

به گفته گوردف خوش، استاد بازنشسته دپارتمان علوم گیاهی دانشگاه کالیفرنیا، این موضوع نشان می دهد که مزایای برنج هیبریدی هنوز مورد توجه بخش عمده ای از کشاورزان جهان قرار نگرفته است.

خوش در حین کار در مؤسسه تحقیقات بین المللی برنج از سال 1967 تا زمان بازنشستگی خود در دانشگاه کالیفرنیا در سال 2002، تلاش هایی را برای توسعه گونه های پرمحصول و جدید برنج هدایت کرد و در نهایت به پاس دستاوردهای وی برای این موفقیت، جایزه جهانی غذا در سال 1996 به او اهدا شد.

تکثیر هیبریدها به عنوان کلون،که از نسلی به نسل دیگر بدون تکثیر و بدون تغییر باقی می‌مانند، می‌تواند یکی از روش‌های حل این مشکل باشد.پدیده ای به نام “آپومیکسیس”به بسیاری از گیاهان وحشی اجازه می دهد تا بذرهایی بسازند که دقیقا شبیه خودشان هستند.

خوش گفت: زمانی که هیبرید را بدست آوردید،اگر بتوانید آپومیکسیس را القا کنید، می توانید هرسال برنج را بکارید و آن را برداشت کنید.

فنوتیپ، باروری خوشه، و کیفیت دانه گیاهان نتاج رویدادهای آپومیکتیک انتخاب شده حاوی ساختارهای T-DNA T314 و T315.

دانه های هیبریدی کلون شده

در دپارتمان‌های زیست‌شناسی گیاهی و علوم گیاهی دانشگاه کالیفرنیا، گروهی به سرپرستی پروفسور و دستیار پروفسور Imtiyaz Khanday چهار سال پیش آپومیکسیس را در گیاهان برنج انجام دادند که تقریباً 30 درصد از دانه‌ها شبیه‌سازی شده بودند.

با استفاده از یک گونه تجاری ترکیبی برنج، Sundaresan، Khanday و همکارانش از فرانسه، آلمان و غنا اکنون نشان داده‌اند که این فرآیند می‌تواند حداقل برای سه نسل ادامه داشته باشد و به بازده کلونی 95 درصد برسد.

Sundaresan گفت: آپومیکسیس در گیاهان زراعی بیش از 30 سال است که هدف تحقیقات جهانی بوده است، زیرا می تواند تولید دانه های هیبریدی را برای همه قابل دسترسی کند. افزایش حاصله در محصول می تواند بدون نیاز به افزایش استفاده از زمین، آب و کودهای شیمیایی به سطوح ناپایدار، نیازهای جهانی جمعیت رو به افزایش را برآورده کند.”

به گفته Sundaresan، این یافته ها ممکن است برای سایر محصولات غذایی نیز اعمال شود. به طور خاص، برنج به عنوان یک الگوی ژنتیکی برای سایر غلات ها مانند ذرت و گندم عمل می کند که این دو با هم مواد از اصلی ترین مواد غذایی جهان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.