برنامه بایننس برای نجات بازار جهانی رمز ارزها

بایننس نجات رمز ارز

تعداد کمی از مشتری ها خود را برای فروپاشی تاریخی صرافی FTX در 11 نوامبر آماده کرده بودند  اما این اتفاق افتاد و موجب شد صدها هزار مشتری بدون دسترسی به وجوه خود رها شوند.بایننس نجات رمز ارز

به گزارش تکناک، پیامد های این فروپاشی شامل محو شدن معادل میلیاردها دلار رمز ارز از بازار سرمایه و افزایش شک و تردید مشتریان این بازار در مورد اعتبار شرکت های رمز ارز بود.بایننس نجات رمز ارز

صرافی FTX چنان عمیقاً در حوزه رمزنگاری ریشه دوانده بود که بسیاری از شرکت ها (مانند شرکت های وام دهنده رمز ارز جنسیس و بلاک فای) از ترس اینکه ممکن است در رکود ایجاد شده ناشی از سقوط FTX به پایین کشیده شوند با عجله به محاسبه ضرر مالی خود پرداختند.

با این حال، دیگران فرصت را در این بحران احساس کرده اند و در حال آماده سازی برنامه هایی برای جلوگیری از سرایت بیشتر این اتفاق تلخ هستند. چانگ پنگ ژائو، مدیر عامل بایننس، در اوایل این هفته طی پرسش و پاسخ توییتر اسپیس گفت: ما در واقع فکر می‌کنیم که این یک دوره پاکسازی بسیار خوب است. پروژه های ضعیف از بین رفته اند و صنعت بسیار سالم تر شده است.

ژائو که به نام CZ شناخته می‌شود، می‌گوید که برنامه‌ای برای عبور از پیامدهای فروپاشی  FTX و بازسازی اعتماد مشتریان به شرکت های حوزه رمز ارز دارد. از آنجایی که یکی از رقبای اصلی بایننس دیگر فعال نیست، نقش این شرکت به عنوان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان بیش از پیش تاثیرگذار شده است. در مجموعه‌ای از توییت‌هایی که از 8 نوامبر منتشر شد، CZ اعلام کرد که بایننس یک سند “اثبات ذخایر” شفاف مالی  منتشر خواهد کرد تا نشان دهد که پول نقد کافی برای برداشت‌های مالی مشتریان در اختیار دارد و یک صندوق بازیابی برای کمک و  حمایت از پروژه‌های قانونی که  از لحاظ نقدینگی در  مضیقه هستند راه‌اندازی می‌کند.

digikala

در 15 نوامبر، او در یک پست وبلاگی بهترین روش‌ها را برای مبادلات ارائه می‌کرد. از این روشها می‌توان این موارد را خلاصه کرد: قمار نکنید، وام نگیرید، و تقلب نکنید. CZ نوشت: نمی‌توانیم اجازه دهیم چند بازیگر بد شهرت این صنعت را زمانی که هنوز در مراحل ابتدایی خود است، تحقیر کنند.

در هفته گذشته، بسیاری از صرافی های رمزارز دیگر از این روند پیروی کردند. Bitfinex، Crypto.com، Huobi، OKX و Kucoin همگی یا قول داده‌اند که سند ذخیره را منتشر کنند یا آن را منتشر کرده اند. برخی، مانند Kraken و Coinbase، به دنبال این بودند که نشان دهند که مدتی است که وضعیت  حساب‌های خود را منتشر می‌کنند. عملاً همه آنها یا قول حمایت از صندوق بازیابی CZ یا قول سرمایه گذاری بیشتر در استارت آپ های رمز ارز را داده اند.

بلر هالیدی، مدیر عامل بریتانیا در Kraken می گوید: فروپاشی FTX یک شکست بزرگ برای صنعت کریپتو بوده است . اما ما معتقدیم اقدامات معقول ، مانند ممیزی اثبات ذخایر نقدینه شرکت ها و صرافی های رمز ارز، نقطه شروعی حیاتی برای بازیابی اعتماد از دست رفته مشتریان به اکوسیستم رمز ارز است.

به طور مشابه، پائولو آروینو، مدیر ارشد فناوری Bitfinex (که میزبان ۱۰۰ میلیون دلار معاملات روزانه رمز ارز است)، می‌گوید تنها صرافی‌هایی که سابقه مدیریت مسئولانه داشته باشند، زنده خواهند ماند، اما دنیای ارزهای دیجیتال با عبور از این فاجعه قوی تر خواهد شد.

با این حال، مدیرانی در این صنعت وجود دارند که معتقدند فروپاشی FTX باید به عنوان فرصتی برای ارزیابی مجدد و عمیق تر و بازگشت به اصل بنیادی جنبش ارزهای دیجیتال یعنی تمرکززدایی در نظر گرفته شود.

هیدن آدامز، خالق UniSwap، بزرگترین صرافی غیرمتمرکز جهان (DEX) می گوید: این یک لحظه یادگیری خوب برای صنعت است. این واقعیت که موسس FTX سام بنکمن-فرید توانایی انجام کاری که انجام داد را داشت نشان دهنده این واقعیت است که او در حال ساخت یک محصول متمرکز بود که کنترل کامل روی آن داشت.

برخلاف صرافی‌های سنتی، که به افراد اجازه می‌دهد ارزهای معمولی را با ارزهای دیجیتال مبادله کنند و دارایی های آنها را در حساب های خود ذخیره کنند،DEXها هرگز کنترل سرمایه‌های مشتریان را در دست نمی‌گیرند و معاملات به صورت همتا به همتا انجام می‌شود. به گفته آدامز، این مدل غیرمتمرکز خطر واسطه گری را که در وهله اول باعث شد FTX خودش را به دردسر بیندازد ، حذف می کند.

اتحادیه اروپا در دو سال گذشته روی مجموعه جدیدی از قوانین بازار دارایی‌های رمزنگاری (MiCA)  که قرار است بر روی شرکت های کریپتو اعمال شود، کار می کند . این قوانین  برای محافظت از سرمایه‌ مصرف‌کننده و ثبات مالی بازار سرمایه رمز ارز طراحی شده است. جزئیات در حال حاضر نهایی شده است و آماده است تا در فوریه 2023 به رای گذاشته شود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.