ثبت یک رکورد جدید برای بزرگترین هواپیمای جهان

به گزارش Space.com  بزرگترین هواپیمای جهان به نام The Roc با شش موتور خود از بندر موهاوی در جنوب شرقی کالیفرنیا برخاست و با شش ساعت پرواز متوالی حدنصاب جدیدی را برای پرواز هواپیماهای در نوع خود به ثبت رساند.

به گزارش تک ناک، The Roc که توسط Stratolaunch ساخته شده است، یک هواپیمای باری است که طول بال آن از زمین فوتبال بیشتر است. با این حال، این هواپیما یک هواپیمای باربر سنگین نیست، اما در حال آزمایش است تا کاری بسیار متفاوت انجام دهد. قرار است این هواپیما  به عنوان یک پلتفرم برای آزمایش پرتاب محموله های مافوق صوت عمل کند.

اگرچه این هواپیما فقط تا ارتفاع 22500 فوتی (6860 متری) سفر کرد، اما برای مدت 6 ساعت متوالی پرواز کرد که طولانی ترین پرواز آن تاکنون است.

این نهمین پرواز آزمایشی این شرکت است، اما تنها دومین پرواز آزمایشی بود که در آن خودروی آزمایشی مافوق صوت Talon-A ، بخش مهمی از برنامه‌های شرکت برای شروع آزمایش‌های پرتاب مافوق صوت در اواخر امسال را به پرواز درآورد.

این پیشرفت بزرگی نسبت به آخرین پرواز The Roc با Talon-A است که فقط 90 دقیقه به طول انجامید.

Talon-A چیست؟

Talon-A یک پرتابه آزمایشی قابل استفاده مجدد با موتور موشک است که 38 فوت (8.5 متر) طول و 11.3 فوت (3.4 متر) طول بال دارد. خودروی آزمایشی روی دکل زیر بال مرکزی The Roc قرار دارد که دارای یک بدنه و سه موتور جت در دو طرف بال مرکزی و طول بال‌های آن 385 فوت (117 متر) است.

می‌توان محموله‌های تحقیقاتی مختلفی را در Talon-A نصب کرد. در حالی که The Roc در ارتفاع 35000 فوتی (10000 متری) و با سرعت‌های بین 5 تا 10 ماخ  در حال پرواز است می تواند Talon-A را پرتاب کند. خودروی آزمایشی Talon-A همچنین ارابه فرود مخصوص به خود را دارد که می تواند با اتکا به آن در هر باند فرودگاه معمولی فرود بیاید .جالب اینجاست که فضای وسیع بال مرکزی هواپیمای The Roc  این امکان رابرای این هواپیما ایجاد می کند تا بتواند سه هواپیمای  Talon-A را همزمان با خود حمل کند.

پروازی که اخیراً انجام شد، یک آزمایش “Captive-carry” بود که در آن Talon-A به عنوان بخشی از مقدمات پرتاب از The Roc در پروازهای آینده به آسمان حمل شد.

راه اندازی سرویس پرتاب مافوق صوت

موفقیت اخیر این پرواز، راه را برای Stratolaunch هموار می کند تا برنامه بعدی خود، پرتاب ایمن مافوق صوت در حین پرواز  را انجام دهد. شرکتی که یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، پل آلن، آن را راه اندازی کرد، The Roc را به گونه ای طراحی کرده که بتواند ماهواره هایی را مانند Virgin Orbit پس از رسیدن هواپیما به استراتوسفر به مدار پایین زمین پرتاب کند.

با این حال، آینده این شرکت پس از اولین پرواز آن با مرگ آلن مورد تردید قرار گرفت. این شرکت سپس توسط Cerberus Capital Management خریداری شد که شروع به تمرکز بر استفاده از آن به عنوان پلتفرم پرتاب برای آزمایش های مافوق صوت کرد.

وزارت دفاع (DoD) با Stratolaunch از طریق آژانس دفاع موشکی (MDA) برای خدمات پرتاب مافوق صوت قرارداد بسته است. طبق این قرارداد، Stratolaunch اهدافی را در اختیار MDA قرار می‌دهد که تهدیدات هوایی مافوق صوت را شبیه سازی می‌کنند و برای بهبود و توسعه سیستم‌های دفاع هوایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.