روش “جایگزینی هورمون “خطر آلزایمر را در زنان کاهش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان داده است که درمان به روش جایگزین هورمون (HRT) می تواند با سلامت مغز و شناخت بهتر برای زنانی که در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، مرتبط باشد.

تحقیقات جدید نشان داده است که درمان به روش جایگزین هورمون (HRT) می تواند با سلامت مغز و شناخت بهتر برای زنانی که در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، مرتبط باشد.

به گزارش تکناک، این یافته‌ها شهودی  هستند و نمی‌توانند علت قطعی را تعیین کنند، اما محققان بر اساس مجموعه‌ای از مطالعات تلاش می‌کنند تا بفهمند چرا زنان به طور کلی در مقایسه با مردان، بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

آن ماری مینیهان ، محقق ارشد این مطالعه جدید توضیح داد: علاوه بر طول عمر طولانی تر، دلیل شیوع بیشتر این بیماری در زنان، به تأثیرات یائسگی و تأثیر بیشتر عامل خطر ژنتیکی APOE4 مربوط می شود. ما می‌خواستیم بفهمیم که آیا HRT می‌تواند از کاهش عملکرد شناختی در حامل‌های در معرض خطر APOE4 جلوگیری کند یا خیر.

حدود یک زن از هر چهار زن حامل ژن APOE4 است که این ژن می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در فرد افزایش دهد. این مطالعه جدید به اطلاعات بدست آمده از یک مطالعه سلامت مغز در حال انجام الگوبرداری می کند و به محققان این امکان را می‌دهد که بینش منحصربه‌فردی در مورد اثرات HRT بر روی زنان دارای ژنوتیپ APOE4 داشته باشند.

این یافته ها نشان داد که HRT با حجم بیشتر آنتورینال( بخشی از قشر مغزی در لوب گیجگاهی داخلی که بعنوان ورودی اصلی قشر مغز به هیپوکامپ عمل می کند) و آمیگدال(قسمتی از کرتکس) و همچنین پاسخ بهتر به تست های حافظه مرتبط است. راشا صالح، محقق دیگری که روی این مطالعه کار می کند، گفت که مزایای HRT در زنان دارای ژنوتیپ APOE4 که هورمون درمانی را در سنین پایین شروع کرده اند، مشهودتر است.

صالح گفت: ما متوجه شدیم که استفاده از HRT با حافظه بهتر و حجم بیشتر مغز در میان حاملان ژن APOE4 در معرض خطر مرتبط است.این ارتباط بطور خاص در اوایل معرفی HRT مشاهده شد.

این یافته خاص از یک ایده مشهور به نام “فرضیه پنجره انتقادی” پشتیبانی می کند. مطالعات قبلی که به بررسی اثرات HRT بر روی عملکردهای ذهنی شرکت کنندگان پرداخت، نتایج متفاوتی را ارائه کرده‌اند و برخی از محققان می گویند که زمان‌بندی درمان، می تواند کلیدی برای اثرات محافظتی عصبی این روش درمانی باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2011، داده هایی را از تعدادی از پایگاه های داده مراقبت های بهداشتی برای مقایسه اثرات شناختی HRT بین زنانی که این درمان را در اواخر دهه 40 زندگی خود شروع کردند و زنانی که آن را در 70 سالگی شروع کردند، جمع آوری کرد. این تحقیق نشان داد که HRT تنها در صورت شروع زودهنگام، خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

سارا ایماریسیو، از موسسه تحقیقات آلزایمر انگلستان، گفت که این یافته های جدید محدودیت هایی نیز دارند. به گفته ایماریسیو، از آنجایی که این تحقیق در واقع بر روی توسعه بالینی زوال عقل متمرکز نشده است، باید مطالعات بیشتری انجام شود تا بفهمیم آیا HRT واقعاً از زوال شناختی در دوره‌های طولانی‌تر جلوگیری می‌کند یا خیر.

او گفت: گام بعدی این است که این موضوع را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم. نکته مهم این است که این مطالعه اندازه گیری نکرد که آیا زنان به زوال عقل مبتلا می شوند یا خیر. بنابراین، یافته‌های آن ابتدا باید در آزمایش هایی تأیید شود که مستقیماً آزمایش می‌کنند که آیا استفاده از روش HRT بر توانایی‌های شناختی زنان و تغییرات در مغز آنها، به‌ویژه حاملان ژن APOE4 تأثیر می‌گذارد یا خیر.

مایکل هورنبرگر، یکی از نویسندگان مطالعه جدید، با ایماریسیو موافق است. او گفت که مرحله بعدی این تحقیق، بررسی این موضوع است که کدام جمعیت می توانند بیشترین بهره را از HRT ببرند و چه نوع HRT می تواند در پیشگیری از زوال عقل موثرتر باشد.

هورنبرگر می گوید: هنوز خیلی زود است که بگوییم HRT خطر زوال عقل را در زنان کاهش می دهد، اما نتایج ما اهمیت بالقوه HRT و داروهای شخصی را در کاهش خطر آلزایمر نشان می دهد. مرحله بعدی این تحقیق انجام یک کارآزمایی مداخله ای برای تایید تاثیر شروع زودهنگام HRT بر شناخت و سلامت مغز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.