هوش مصنوعی گوگل موفق به توسعه نقشه بو از مولکول شد

گوگل AI یک مدل هوش مصنوعی  ایجاد کرده است که ساختار مولکول ها را با بوی آنها ترسیم می کند و یک نقشه بو جدید بر اساس ساختار ملکول ترسیم میکند.

گوگل AI یک مدل هوش مصنوعی  ایجاد کرده است که ساختار مولکول ها را با بوی آنها   به صورت نقشه بو مواد ترسیم می کند.

به گزارش تک ناک، این مدل می تواند به ایجاد طعم های خاص غذایی یا کشف ترکیباتی که ارگانیسم های ناقل بیماری را دفع می کنند، کمک کند.هوش مصنوعی گوگل نیز در مورد این پروژه  نقشه بو اینگونه توییت کرد:


“امروز ما یک نقشه بو ی حسی تولید شده توسط ML را معرفی می کنیم که هزاران مولکول و بوهای درک شده آنها را به هم مرتبط می کند و امکان پیش بینی بوها را از مولکول های نادیده را فراهم می کند و ابزاری بالقوه برای رسیدگی به مسائل بهداشت جهانی مانند بیماری های منتقله از حشرات ارائه می دهد. “

معروف‌ترین نمونه‌های این نقشه‌ های بو  مربوط به دید رنگی است، از جمله چرخه رنگ و تغییرات پیچیده‌تری که برای تثبیت رنگ در ویدوئو ها از آن استفاده می‌شود.
از آنجایی مساله بو موضوعی سخت است، نقشه‌های قابل استفاده برای درک بویایی وجود نداشتند. حتی اگر این نقشه‌ها برای قرن‌ها وجود می داشتند مولکول‌ها در مقایسه با فوتون‌ها از جهات مختلفی متفاوت هستند. از این رو، جمع آوری داده ها نیازمند نزدیکی بین بو و بو کننده است.
در سال 2019، هوش مصنوعی گوگل یک مدل شبکه عصبی گراف (GNN) را توسعه داد. این مدل هوش مصنوعی هزاران نمونه مولکول‌ متمایز جفت شده با برچسب‌های بویی که آنها را برمی‌انگیزد برای یادگیری رابطه بین ساختار یک مولکول و احتمال برچسب داشتن بو را بررسی کرد.

نمونه ای از نقشه رنگی (CIE 1931) که در آن مختصات می توانند مستقیماً به مقادیر رنگ و اشباع تبدیل شوند. رنگ های مشابه در نزدیکی یکدیگر قرار دارند و طول موج های خاص نور (و ترکیبی از آنها) را می توان با موقعیت های روی نقشه شناسایی کرد. راست: بوهای موجود در نقشه اصلی بو به طور مشابه عمل می کنند. مولکول های منفرد با نقاط (خاکستری) مطابقت دارند و مکان این نقاط منعکس کننده پیش بینی ها از ویژگی بو آنها است.

اکنون جوئل مینلند در دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش از جمله محققان گوگل از یک شبکه عصبی برای ایجاد نقشه ای استفاده کرده است که ساختار یک مولکول را به بویی که منتشر می کند مرتبط می کند و میزان نزدیکی مولکول ها از نظر بو را اندازه گیری می کند.
جوئل مینلند به نقل از New Scientist می‌گوید: «به نظر می‌رسد شبکه عصبی در حال یادگیری نوعی نمایش مولکول‌ها است که این نمایش بنیادی‌تر از آن چیزی است که ما انتظار داشتیم».

5000 مولکول از رایحه های مختلف

در مدل عصبی، بیش از 5000 مولکول از دو مجموعه داده عطر و طعم مختلف استفاده شد. مینلند و همکارانش با درخواست از از یک گروه 15 نفره، برای توصیف چگونگی بو کردن 320 ترکیب متمایز بر اساس ساختارشان و مقایسه آن با توصیف بویایی عملکرد سیستم را ارزیابی کردند.
علاوه بر این، در یک مطالعه جداگانه، همکاران مینلند از شبکه عصبی برای ایجاد نقشه ای استفاده کردند که ساختارهای مولکولی ترکیباتی را که پشه ها را دفع می کنند، ایجاد کردند تا درک کنند که چرا برخی بوها حشرات را دفع می کنند.
این به محققان اجازه داد تا مولکول هایی را شناسایی کنند که طبق این مدل هوش مصنوعی ، دافع پشه ها هستند و می توانند در مطالعات آینده آزمایش شوند.

هوش مصنوعی گوگل داده‌های دافع پشه USDA را برای هزاران مولکول که قبلاً توسط Google Books اسکن شده بود دیجیتالی کرد و از آن برای اصلاح نمایش آنچه مدل هوش مصنوعی آموخته‌بود (نقشه بو) در قلب مدل استفاده کرد. این مدل لایه‌های اضافی را به‌ویژه برای پیش‌بینی دفع‌پذیری در سنجش تغذیه پشه، به نقشه افزود، و به‌طور مکرر این مدل را برای بهبود پیش‌بینی‌های سنجش در حین اجرای صفحه‌های محاسباتی برای دافع‌کننده‌های پیشنهادی آموزش داد.
هوش مصنوعی گوگل داده‌های دافع پشه USDA را برای هزاران مولکول که قبلاً توسط Google Books اسکن شده بود دیجیتالی کرد و از آن برای اصلاح نمایش آنچه مدل هوش مصنوعی آموخته‌بود (نقشه بو) در قلب مدل استفاده کرد. این مدل لایه‌های اضافی را به‌ویژه برای پیش‌بینی دفع‌پذیری در سنجش تغذیه پشه، به نقشه افزود، و به‌طور مکرر این مدل را برای بهبود پیش‌بینی‌های سنجش در حین اجرای صفحه‌های محاسباتی برای دافع‌کننده‌های پیشنهادی آموزش داد.

جوئل مینلند نیز این موضوع را تصدیق می کند و می گوید کار آینده بر روی تولید مدل هایی متمرکز خواهد شد که می توانند به جای مولکول هایی را که مدل فعلی با آنها کار می کند، آنانتیومرها و مخلوط های پیچیده تری از مولکول ها را شناسایی کنند ترسیم ساختار مولکولی برای درک بو یک چالش کلیدی در بویایی است. در اینجا، ما از شبکه‌های عصبی نموداری (GNN) برای تولید یک نقشه بو اصلی (POM) استفاده می‌کنیم که روابط ادراکی را حفظ می‌کند و پیش‌بینی کیفیت بو را برای بوهای جدید ممکن می‌سازد.

پیش‌بینی‌های انجام شده توسط دو مدل، مدل برچسب کاراکتر بو GNN هوش مصنوعی گوگل (نارنجی) و یک مدل بوی جنگل تصادفی شیمی‌انفورماتیک (RF) (آبی)، در مقایسه با میانگین رتبه‌بندی‌های ارائه‌شده توسط پانل‌های آموزش دیده (سبز) برای مولکول 2،3-دی هیدروبنزوفوران-5-کربوکسالدئید . هر نوار مربوط به یک برچسب کاراکتر بو است (برای وضوح فقط 17 مورد از 55 مورد بالا نشان داده شده است). پنج مورد برتر با رنگ مشخص شده اند. مدل وش مصنوعی گوگل به درستی چهار مورد از پنج مورد برتر را با اطمینان بالا، در مقابل تنها سه مورد از پنج، با اطمینان کم، برای مدل RF شناسایی می‌کند. همبستگی (R) با مجموعه کامل 55 برچسب کاراکتر بو نیز در مدل هوش مصنوعی گوگل بالاتر است. نقشه بو
پیش‌بینی‌های انجام شده توسط دو مدل، مدل برچسب کاراکتر بو GNN هوش مصنوعی گوگل (نارنجی) و یک مدل بوی جنگل تصادفی شیمی‌انفورماتیک (RF) (آبی)، در مقایسه با میانگین رتبه‌بندی‌های ارائه‌شده توسط پانل‌های آموزش دیده (سبز) برای مولکول 2،3-دی هیدروبنزوفوران-5-کربوکسالدئید . هر نوار مربوط به یک برچسب کاراکتر بو است (برای وضوح فقط 17 مورد از 55 مورد بالا نشان داده شده است). پنج مورد برتر با رنگ مشخص شده اند. مدل وش مصنوعی گوگل به درستی چهار مورد از پنج مورد برتر را با اطمینان بالا، در مقابل تنها سه مورد از پنج، با اطمینان کم، برای مدل RF شناسایی می‌کند. همبستگی (R) با مجموعه کامل 55 برچسب کاراکتر بو نیز در مدل هوش مصنوعی گوگل بالاتر است.

این مدل در توصیف کیفیت بو به اندازه یک انسان قابل اعتماد است. در یک مجموعه اعتبارسنجی از 400 خوشبوکننده جدید، نمایه بوی تولید شده توسط مدل هوش مصنوعی با میانگین پانل آموزش دیده (15 نفر) بیشتر مطابقت داشت تا شرکت کننده میانه. با استفاده از تبدیل‌های ساده، قابل تفسیر و ریشه‌دار نظری، نقشه بو اصلی تولید شده توسط مدل هوش مصنوعی از مدل‌های شیمی‌انفورماتیک در چندین پروژه پیش‌بینی بوی دیگر بهتر عمل کرد، که نشان می‌دهد POM با موفقیت یک نقشه کلی از روابط “ساختاربو” را رمزگشایی کرده است.
این رویکرد به طور گسترده پیش بینی بو را امکان پذیر می کند و راه را برای دیجیتالی کردن بوها هموار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.