تشدید مشکلات قلبی در مبتلایان به کووید طولانی

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به کووید طولانی مدت، دو برابر بیشتر از افراد دیگر به بیماری‌ های قلبی دچار می ‌شوند.

یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد مبتلا به کووید طولانی مدت، دو برابر بیشتر از افراد دیگر به بیماری‌ های قلبی دچار می ‌شوند.

به گزارش تکناک، مطالعه ای که در نشست علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا به همراه کنگره جهانی قلب و عروق ارائه شده، جامع ترین تلاش برای بررسی عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید طولانی مدت است. تخمین ‌ها از تعداد افراد مبتلا به کووید طولانی‌ مدت بسیار متفاوت است، اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌ دهد که از هر 7 نفر در ایالات متحده، 1 نفر به این بیماری مبتلا هستند.

محققان شواهد ثابتی را یافتند که نشان می ‌دهد افراد مبتلا به کووید-19 به طور قابل ‌توجهی بیشتر از کسانی که هرگز COVID-19 نداشته ‌اند، علائم مرتبط با مشکلات قلبی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب و خستگی را تجربه می‌ کنند.

جوآنا لی، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: کووید-19 یک بیماری ساده تنفسی نیست و حتی می ‌تواند قلب را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین پزشکان باید بدانند که بیماری های قلبی ممکن است پس از ابتلا به کووید و حتی پس از گذشت مدت طولانی نیز وجود داشته باشند؛ به همین دلیل، در صورت شکایت بیمار از علائم قلبی، باید این علائم را دقیق ‌تر بررسی کنند. اگر تابحال به کووید-19 مبتلا شده اید و همچنان دچار مشکل در تنفس یا هر نوع مشکل قلبی هستید، باید به پزشک مراجعه کرده و آن را بررسی کنید.

محققان موسسه GRRSP، 982 مطالعه منتشر شده بین 2020-2022 را بررسی کردند و 74 مطالعه را برای بررسی کامل انتخاب کردند. از این میان، آنها 11 مطالعه را شناسایی کردند که شامل داده‌ های مربوط به پیامدهای قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به کووید طولانی مدت و همچنین یک گروه تحت کنترل از شرکت‌ کنندگانی بود که هرگز COVID-19 نداشتند.  تقریباً 450 هزار مورد از بیش از 5.8 میلیون شرکت‌ کننده که در 11 مطالعه شرکت داشتند،عوارض قلبی را تجربه کردند. در بین افراد مبتلا به کووید طولانی مدت، میزان عوارض قلبی 2.3 تا 2.5 برابر بیشتر از افراد گروه تحت کنترل بود. لی گفت: تلاش های هماهنگ بین پزشکان، کارکنان اورژانس و متخصصان قلب، می تواند به تشخیص زودهنگام و کاهش عوارض قلبی در بیماران مبتلا به کووید طولانی کمک کند.

هیچ تعریف واحدی برای کووید طولانی مدت وجود ندارد. برای این مطالعه، محققان کووید طولانی را به عنوان علائمی تعریف کردند که حداقل به مدت چهار هفته باقی می ماند و حداقل دو ماه پس از ابتلا اولیه کووید 19 رخ می دهد.

در این مطالعه، بیمارانی که از قبل به بیماری های قلبی عروقی مبتلا بودند هم در نمونه ‌ها گنجانده شدند، اما علائم آن‌ها تنها در صورتی به‌ عنوان عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید-19 در نظر گرفته می‌ شد که پس از ابتلا به این بیماری ظاهر شوند. برای مثال، اگر فردی قبلا درگیر بیماری ایسکمیک قلبی بوده و پس از ابتلا به کووید-19 به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی دچار شود، این مسئله جزو پیامدهای قلبی عروقی کووید 19 به حساب می آید.

اگرچه این مطالعه مکانیسم های بیولوژیکی احتمالی در ارتباط بین کووید طولانی و عوارض قلبی را بررسی نکرده است، اما محققان بیان کردند که التهاب مزمن که با افزایش مداوم نشانگرهای التهابی در افراد مبتلا به کووید طولانی مدت ثبت شده است، می تواند یک عامل مؤثر در این مورد باشد. البته به گفته محققان، تحلیل‌های بیشتری برای تایید قطعیت این موضوع نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.