جیمز وب حلقه‌های شبح‌آلود در اطراف ستاره‌ای دور را به نمایش گذاشت

تصویر جدید جیمز وب از WR140 که تقریباً در فاصله 5600 سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان

گزارشی از LiveScience نشان می‌دهد که تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری از حلقه‌های “موجی” متحدالمرکز در اطراف یک ستاره دور گرفته گرفته است و ستاره‌شناسان در حال خاراندن سر خود برای درک داده‌های جدید این تلسکوپ هستند هستند.

به گزارش تک ناک، این تصویر گیج کننده در ماه ژوئیه، اندکی پس از آغاز عملیات علمی جیم وب و اولین دسته از تصاویر تمام رنگی خود، گرفته شد و بعداً توسط شهروند دانشمند جودی اشمیت که تصاویر چشمگیر دیگری مانند یکی از کهکشان مارپیچی NGC 628 را برای عموم فاش کرد، پیدا شد و در توییتر منتشر شد.

اشمیت از طریق داده‌های عمومی خام جستجو می‌کند تا تصاویر جدید جیمز وب را بیابد که هنوز باشکوه و عظمت خود به عموم ارائه نشده‌اند. آخرین یافته او ستاره ای به نام WR140 را نشان می دهد که توسط امواجی احاطه شده است که با دورتر شدن از منبع محو می شوند.

یک تصویر جدید”محرمانه” جیمز وب .
WR140 که تقریباً در فاصله 5600 سال نوری از زمین در صورت فلکی ماکیان قرار دارد، یک ستاره متغیر است، به این معنی که به طور قابل مشاهده ای درخشندگی اش در دوره های طولانی تغییر می کند. به طرز عجیبی، امواجی که در تصویر جدید جیمز وب دیده می‌شوند، کاملاً دایره‌ای نیستند و برخی را بر آن می‌دارد تا تصور کنند که ممکن است منشأ بیگانه داشته باشند.

مارک مک‌کاگرین، مشاور علمی آژانس فضایی اروپا، در یک تاپیک توییتری، این تصویر را “محرمانه” توصیف کرد. او توضیح داد که WR140 یک ستاره Wolf-Rayet است، به این معنی که “بیشتر پوشش های هیدروژنی خود را به بیرون پرتاب کرده است و در حال همجوشی با هلیم است یا به طور کامل متوقف شده است.”

مک کاگرین ادامه داد: ساختار آبی شش پر یک به دلیل پراش نوری از ستاره درخشان WR140 در این تصویر #JWST MIRI است. “اما چیزهای قرمز منحنی و مکعبی واقعی هستند، مجموعه ای از پوسته ها در اطراف WR140 . او اضافه کرد که نمی‌داند «چرا پوسته‌های مجزا به جای ساختار مارپیچی وجود دارند»، اما دانشمندان اکنون در تلاش هستند تا پیچیدگی‌های مشاهده شده را توضیح دهند.
رایان لاو، ستاره شناس در NOIRLab و محقق اصلی پروژه ای که مشاهدات را به دست آورد، به تاپیک توییتری مک کاگرین پاسخ داد. او گفت: “مقاله ما در این مورد ارسال شده است، بنابراین لطفاً منتظر خبر کامل باشید.”

آینده برای جیمز وب بسیار روشن است

رصد جدید یکی دیگر از شاخص های قدرت عظیم رصدخانه فضایی جیمز وب 10 میلیارد دلاری است که تنها دو ماه کوتاه از عملیات علمی تلسکوپ می گذرد. این رصدخانه قدرتمندترین رصدخانه ای است که تاکنون به فضا فرستاده شده است، و قبلاً رکورد دورترین کهکشان مشاهده شده را شکسته است – و احتمالاً چندین بار این کار را تکرار خواهد کرد.
دیگر مشاهدات قابل توجه اخیر شامل تصاویر فروسرخ از مشتری و همچنین تصاویر جدید از سیارات فراخورشیدی است. زمان فوق‌العاده هیجان‌انگیزی برای نجوم است، و دهه آینده مشاهدات جیمز وب قرار است درک ما از جهان را تا حد زیادی افزایش دهد.

در طی آن زمان، انتظار می‌رود وب همچنان به پرتاب کردن نور جدید بر روی برخی از اولین ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند، ادامه دهد. به گفته برخی، حتی ممکن است به ما کمک کند تا هوش فرازمینی را در جایی بیرون از ستارگان پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.