تغییر رویکرد موتور جستجوی Neeva

موتور جستجوی Neeva در سال 2019 توسط یکی از مدیران سابق گوگل تأسیس شد. این شرکت تعطیلی بخش موتور جستجوی کسب و کار خود را اعلام و عنوان کرد در عوض بر توسعه هوش مصنوعی و مدل های زبان بزرگ (LLM) تمرکز خواهد کرد.

به گزارش تکناک، این شرکت در یک پست وبلاگ، گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که ساخت یک موتور جستجوی جدید با یک تیم 50 نفره دشوار است.

ما بر این موانع غلبه کردیم و با ایجاد یک سیستم جستجو از پایه و اجرای کرالینگ (جستجوی وب با استفاده از ربات) برای دریافت هر پتابایت اطلاعات از وب، از آن برای تقویت یک سیستم جستجوی مستقل استفاده شده است.

موسس موتور جستجوی Neeva ، سریدار راماسوامی، معاون ارشد پیشین تبلیغات و بازرگانی گوگل برخلاف مدل کسب و کار گوگل تصمیم به عدم استفاده از تبلیغات برای موتور جستجوی خود گرفت.

در عوض، این شرکت از یک طرح اشتراک برای توسعه مالی خود استفاده کرد و هزینه آن 5.99 دلار در ماه یا 49.99 دلار در سال را برای آن در نظر گرفت. با این قیمت می‌توان از افزونه مرورگر جستجوی آن برای کروم، Edge، فایرفاکس، سافاری و سایر موارد، همراه با برنامه‌های iOS و اندروید استفاده کرد. با خرید اشتراک همچنین به یک برنامه مدیریت رمز عبور و یک VPN دسترسی خواهید داشت.

digikala

Neeva رسماً در سال 2021 در ایالات متحده راه اندازی شد و در سال 2022 به سایر کشورها گسترش یافت. در ژانویه 2023، این شرکت با راه‌اندازی NeevaAI و ارائه پاسخ های تولید شده توسط هوش مصنوعی به سؤالات جستجو، بارد گوگل و Bing Chat مایکروسافت را شکست داد. این برنامه در ماه فوریه درست همزمان با راه‌اندازی بارد و Bing Chat به سایر کشورها نیز گسترش یافت.

با این حال، به نظر می رسد قابلیت جستجوی آن برای ادامه کسب و کار جستجوی Neeva کافی نیست. این شرکت در پست وبلاگ خود اعلام کرد: برخلاف تصور رایج، متقاعد کردن کاربران به پرداخت هزینه برای تجربه بهتر در واقع دشواری کمتری در مقایسه با واداشتن آنها به آزمایش یک موتور جستجوی جدید دارد.

Neeva موتور جستجوی خود را در هفته های آینده به همراه سایت Neeva.com تعطیل خواهد کرد. تمام داده‌های کاربر آن حذف خواهد شد و افراد هزینه پرداختی برای Neeva Premium را دریافت خواهند کرد. اطلاعات تکمیلی در صفحه پرسش و پاسخ آن قرار داده‌شده است.

طبق پست وبلاگ Neeva، خود شرکت به فعالیت خود ادامه خواهد داد. و به نظر می‌رسد شرکت قصد توسعه LLM به طور مؤثرتر و مقرون به صرفه‌تر برای کاربران سازمانی را دارد. این شرکت افزود: «آینده کار و تیم ما در چند هفته آینده بیشتر آشکار خواهد شد».

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.