خطر ایجاد یک طبقه جدید از شاه مهره های فاسد در رمزارزها

تغییر در شبکه اتریوم

ارتقای قابل پیش بینی اتریوم، مشارکت‌کنندگان جدیدی به نام سازندگان در اکوسیستم بلاک چین ایجاد می‌کند،حرکتی که ریسک تغییر ساختار قدرت شبکه‌ اتریوم را که یکی از بحث انگیزترین شبکه های  ارزهای دیجیتال از نظر تجاری است، می‌سازد.

به گزارش تک ناک، با سیستم فعلی، شبکه‌های رایانه‌ای که به عنوان ماینرها شناخته می‌شوند، تراکنش‌ها را از یک مخزن داده خاص بیرون می‌آورند و آنها را در بلوک‌هایی که به بلاک‌چین اضافه می‌شوند، چیده مان می‌کنند. پس از ارتقای برنامه ریزی شده در ماه سپتامبر(شهریور)  و تغییر ات شبکه اتریوم برای کاهش مصرف انرژی Merge سازندگان تراکنش ها را در بلوک ها جمع آوری می کنند و سپس آن تراکنش ها را برای اعتبارسنجی ها ارسال می کنند. اعتباردهنده‌ها ترتیب بلوک‌هایی را که به بلاک چین ارتقا یافته را تایید می‌کنند.

این تغییر شبکه اتریوم ظاهراً عجیب، بخشی جزئی از ارتقای نرم افزار که MEV-Boost محسوب می شود و می تواند اتریوم را حداقل در ابتدا متمرکزتر کند. با وجود اینکه در حال حاضر بیش از 416هزار اعتبار سنجی برای سفارش تراکنش ها صف کشیده اند، تنها تعداد انگشت شماری از شرکت کنندگان متعهد به خدمت به عنوان سازنده هستند. بزرگترین آنها Flashbots است که یک نرم افزار منبع باز که توسط ربات های تجاری استفاده می شود را تولید می کند. Flashbots در حال حاضر ابزار رایج استخراج‌کنندگان برای جمع‌آوری کارمزد از معامله‌گران با اجازه دادن به تراکنش‌های آنها و یا در غیر این صورت دور زدن دیگر تراکنش هاست. سایر شرکت‌کنندگان به دلیل نگرانی در مورد کنترل بیش از حد Flashbots یا نهادهای مشابه، به سازنده شدن فکر می‌کنند.

یوری کلارمن مدیر اجرایی BloXroute Labs، که دارای شبکه ای از سرورها است و به معامله گران اجازه می دهد تا تراکنش ها را سریعتر به ماینرها ارسال کنند، گفت: این امر شبکه غیر متمرکز را از بین می برد.
او گفت که حدود 40 درصد از کل حجم معاملات با برنامه های مالی غیرمتمرکز، که به مردم امکان داد و ستد، وام و استقراض سکه را می دهد، از طریق شبکه این هدایت می شود.

کلارمن گفت، یک ریسک این است که کیفهای پول دیجیتال قدرتمند مانند MetaMask که به کاربران امکان خرید، فروش و دریافت ارزهای دیجیتال را می دهند، می تواند به یک “پادشاه ساز” تبدیل شود. MetaMask با 30 میلیون کاربر محبوب ترین کیف پول غیر حضانتی دنیا است.کلارمن گفت یک سرویس کیف پول می تواند یک سازنده را بر دیگران ترجیح دهد و حتی تصمیم بگیرد که به عنوان سازنده عمل کند، بنابراین جریان تراکنش ها را کنترل می کند.
MetaMask متعلق به ConsenSys مستقر در نیویورک است که توسط بنیانگذار اتریوم جوزف لوبین تاسیس شده است. این شرکت این نگرانی ها را رد می کند.

digikala

تیلور موناهان، رهبر محصولات جهانی در متامسک گفت: ما هرگز تمام تراکنش‌های MetaMask را به یک سازنده یا سرویس دهنده خاص ارسال نمی‌کنیم. ارزش MetaMask به این خاطر است که Metamask مانند دروازه ای به یک اکوسیستم هیجان انگیز، پر جنب و جوش، متنوع و منصفانه عمل می کند. به همین دلیل، MetaMask همیشه در تلاش است تا تصمیماتی اتخاذ کند که اتریوم سالم و غیرمتمرکز را ارتقا دهد.تقسیم نقش سازنده و تایید کننده در ابتدا به عنوان راهی برای افزایش تمرکززدایی اتریوم و سلب قدرت از اعتبار سنجی ها در نظر گرفته شد.
با این حال، وجود سازندگان بسیار کمی در زنجیره ارتقا یافته اتریوم مشکلات بالقوه ای را ایجاد می کند. آنها می توانند تراکنش ها را از قرار گرفتن در بلوک ها سانسور کنند. در اوایل این ماه، Flashbots کیف پول های مرتبط با تورنادو کش را پس از تحریم پروتکل میکسر توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده در لیست سیاه قرار داد.

اگر تعداد سازندگان کم باشد ، پس می توانند هزینه‌های بالاتری نیز دریافت کنند و اعتبارسنجی‌ها درآمد کمتری دارند. این به نوبه خود می تواند منجر به این شود که اعتباردهندگان کمتری برای مشارکت در حمایت از شبکه انتخاب شوند. طبق گفته Flashbots، استخراج‌کنندگان تا به امروز حدود 240 میلیون دلار از خدمات سازمان‌دهی مجدد تراکنش‌ها به نام MEV درآمد کسب کرده‌اند. انتظار می رود که هزینه ها کمک قابل توجهی به درآمد اعتبارسنجی ها نیز باشد.
سازندگان همچنین می توانند از گردش جریان سفارش کاربران خود سرمایه جمع کنند. اگر سازنده بداند که تعداد زیادی از کاربران یک توکن خاص را سفارش می‌دهند، می‌توانند یک موقعیت خرید طولانی مدت در آن بخرند.

ناتان ورسلی، با اشاره به شرکت تجاری بدون کمیسیون، گفت: ورسلی و شرکای او که از طریق سازماندهی مجدد تراکنش های نقدینگی و معاملات پیچیده مختلف درآمد کسب می کنند، در حال بررسی تبدیل شدن به یک سازنده هستند.
ورسلی تنها کسی نیست که تغییر تمرکز را در شبکه اتریوم به دلیل ریسکهای بالقوه تمرکزگرایی و تغییر قدرت در نظر می گیرد.Jonas Pfannschmidt از Blockdaemon که نود های اعتبار سنجی برای مشتریان پیاده سازی می کند گفت: “ما وضعیت را رصد خواهیم کرد. اگر به دنیای سازنده متمرکز نزدیک‌تر شود، ما اقدام خواهیم کرد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.