حفاظت از جنگل ها نقشی کلیدی در بارندگی پایدار دارد

مطالعات جدید نشان میدهد حفاظت از جنگل ها و حفظ پوشش گیاهی می تواند نقشی کلیدی و اثرگذار در میزان بارش ها و افزایش نزولات آسمانی داشته باشد.

به گزارش تکناک، مکان های زیادی در جهان وجود نخواهد داشت که از تأثیرات اخیر خشکسالی های غیرمعمول، سیل و دمای غیر فصلی در امان باشند. اینها اغلب به نقش گازهای گلخانه ای نسبت داده می شوند که منجر به تغییرات آب و هوایی می شود.

اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. یک تیم تحقیقاتی بین المللی یک تهدید دیگر پیدا کرده است: تأثیرات تغییرات پوشش گیاهی، به ویژه از بین رفتن جنگل ها.

در بسیاری از نقاط جهان، میزان بارندگی بستگی به این دارد که چه اتفاقی برای زمین و آب در کشورهای دور می افتد. به عنوان مثال، یک مولکول رطوبت که از اقیانوس اطلس وارد اروپا می شود، ممکن است به صورت برف یا باران باریده شود و چندین بار قبل از رسیدن به یک مزرعه دیم در آسیای مرکزی یا چین دوباره به جو تبخیر شود.

مطالعه جدیدی که اخیراً در Heliyon منتشر شده است، با هدف شناسایی آسیب پذیری فرآیندهای گردش جوی و نقش بادها به عنوان محرک  که بارندگی را حفظ می کنند، انجام شد. دما و رطوبت کلیدی هستند و هر دو به شدت تحت تأثیر پوشش گیاهی یک منطقه هستند.

بارندگی پایدار با پوشش گیاهی مناسب

یافته کلیدی این است که دماهای بالا و فقدان پوشش گیاهی مناسب و رطوبت اتمسفری که در اثر این دو عامل ایجاد می شود، می تواند فرآیندهایی را که باعث ایجاد بارندگی پایدار در زمین شود را مسدود کند. در مقابل، رطوبت کافی که به اتمسفر باز می گردد، این فرآیندها را حفظ کرده و آنها را انعطاف پذیرتر می کند.

تیم تحقیقاتی پیش‌بینی‌های نظری خود را با چندین منطقه در نیمکره شمالی از جمله اروپای غربی، آمریکای شمالی و چین مقایسه کردند. آنها نشان می دهند که شرایط فعلی در حال حاضر نزدیک به آستانه ای است که بارندگی ناپایدار می شود. این تحقیق توضیح می دهد که بی ثباتی ظاهری در سیستم ها منجر به خشکسالی و سیل می شود.

تهدیدات در مقیاس بزرگ نیازمند راه حل های بزرگ هستند

 این کار تاکید می‌کند که از دست رفتن جنگل‌ها، زه‌کشی تالاب‌ها و سایر تغییرات کاربری زمین، این تهدیدات را تشدید می‌کند، در حالی که حفظ و احیای جنگل‌ها و تالاب‌ها آنها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، نتایج تاکید می‌کند که این تهدیدات در مقیاس بزرگ نیازمند راه‌حل‌هایی در مقیاس بزرگ هستند که از طریق  ارتباطات متقابلی که از مرزهای ملی و قاره‌های عبور میکنند شناخته می شود.

پژوهش بین‌المللی به رهبری دکتر آناستازیا ماکاریوا در دانشگاه فنی مونیخ آلمان، ایده‌های بنیادینی را توسعه داد که این تحقیق بر اساس آن است. این تیم آستانه‌ای را از نظر دما و رطوبت اتمسفر شناسایی کردند که در آن فرآیندهایی که الگوهای باد غالب را حفظ می‌کنند متوقف می‌شوند، چیزی که نویسندگان خاطرنشان می‌کنند قبلاً در برخی از تابستان‌های اخیر اروپایی دیده شده است.

حفاظت از جنگل ها و تالاب ها

دکتر آناستازیا ماکاریوا تاکید می کند که جنگل های روسیه نقش مهمی برای قاره اوراسیا دارند: منطقه به تدریج خشک تر می شود و از باد و باران های نامنظم فزاینده رنج می برد. یکی از راه حل های مهم، حفاظت و بازیابی جنگل های وسیع منطقه شمال است.

پروفسور داگلاس شیل از دانشگاه و مرکز تحقیقات واگنینگن، یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید که از یافته‌ها نگران است: تحقیق ما نشان می‌دهد که ما به اختلال عمده در فرآیندهایی نزدیک شده‌ایم که بسیاری ازمساحت جهان را سبز، دلپذیر و قابل سکونت نگه می‌دارد.

داگلاس خاطرنشان می کند که در حالی که مطالعه فنی است، نتایج و پیامدهای آن عمیق است.

اما یک پیام مثبت نیز وجود دارد: ما به طبیعت نیاز داریم و می توانیم همزمان از آن دفاع کنیم و به فواید بسیاری دست یابیم. این مطالعه در مورد باران قابل اطمینانی است که همه ما به آن وابسته هستیم.

اما راه حل این است که جنگل ها را حفظ کنیم و دوباره به دست آوریم. و تالاب‌ها، که از تنوع زیستی محافظت می‌کنند، کربن را ذخیره می‌کنند و بسیاری از کالاها و خدمات حیاتی دیگر را ارائه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.